Jordanien

Av Curly
14 okt. 2008 18:16
Visningar: 19736
Hej!
Har bokat en resa till Jordanien i vår och tänkte läsa in mig lite på landet. Började med att kolla här på Reseguiden efter tips och ideer men upptäckte att det inte står något. Håkan hade skapat en diskussion men bara fått ett svar.
När jag kollade in medlemmar som varit i Jordanien ser jag att det är en hel del...kan inte ni vara så gulliga och dela med er av tips och ideer?
Ett besök till Petra är självklart , wadi Rum lockar...men vad mer?Vad ska jag tänka på, hur är prisläget? Restaurangtips? You name it!
Hjälp oss:)
Ha det gott!//Kristina
Av Hkn
16 okt. 2008 01:03
Hej Kristina,

det lär väl rasa in kommentarer om Jordanien med tiden, eftersom Apollo och andra börjar flyga dit ungefär nu. Jag arrangerade min egen resa till Amman, Petra, Wadi Rum och Aqaba. Flyg till Amman och sedan hyrbil från Hertz. Flög ner den 9 och hem den 13 oktober. Några findings:

- Först av allt: Jordanien är vänligt, okomplicerat och generöst mot turister. Åk dit!
Var vi nordbor lika bussiga mot besökare så vore mycket vunnet. Det här är inte ett aggressivt folk. Inte ens gatusäljarna är aggressiva.

- Komma in i landet: Skaffa visum i Sverige.
Det är ingen stor sak – bara en blankett och 240 kr per resenär, men att ställa sig i visum-kön är en onödig sysselsättning när du kommer till ett nytt land. Fixa det på Jordanska Generalkonulatet, Brunnsgatan 21b, 111 38 Stockholm. Tel: 08-24 20 33. De är extremt tillmötesgående. Öppet 10-12 måndag till torsdag.

- Amman: Spenderade en natt och en förmiddag i Amman.
Amman ligger 28 km från Queen Alia International Airport. Bodde mycket bra (på Le Royal) med fin utsikt över stan. Det var inte heller svårt att hitta till hotellet med hyrbil trots lite bristfälliga kartor och en GPS som visade ungefär motorvägarna och ingenting mer.
För att kolla hotellet, följ den här länken till min sida: http://www.guidebook.se/?p=414

Har du varit i Egypten? Tänk dig ett artigare, glesare befolkat och betydligt mindre hetsigt Kairo, så kommer du ganska nära Amman. Struntade i Citadellet. Gick nere i centrum och pratade med gatuförsäljare. Folk är vänligt nyfikna. Ingen försöker pracka på dig något. Le och tacka nej och de köper läget direkt. Och jo, förresten... i Jordanien är man artig mot besökare. Taxichaufförer, passkontrollanter, poliser... alla bär sig åt som om de jobbade på ett bättre hotell.

- Bil till Petra. Du kan köra själv utan problem. Ca 175 km från Amman.
Vissa skyltar är enbart på arabiska men de flesta är kompletterade med engelsk text. Vägnätet består av ett antal större vägar – och de är mycket bra – generellt bättre än vad vi kör på i Sverige. Men räkna med ganska mycket tung trafik. Har aldrig sett så mycket containers på motorväg. Jag blev varnad många gånger om innan jag åkte – körde totalt 1100 km och konstaterade att trafiktempot inte är särskilt hetsigt. Det enda orosmomentet är att blinkers inte används särskilt ofta.

- För att besöka Petra bor du i Wadi Musa.
Jag hade bokat ett Mövenpick-hotell, eftersom det skulle ligga ungefär 150 meter från entrén till Petra. But beware! Det finns två Mövenpick i Wadi Musa. Mitt hette Mövenpick Nabatean Castle Hotel och låg ungefär 10 minuters bilkörning från centrum. Lite märkligt att upptäcka. Det andra Mövenpick-hotellet och Crowne Plaza Resort är de hotell som ligger närmast om du vill göra Petra – och det vill du antagligen.

Jordanien är inte särskilt dyrt – men det är värt att kolla hotellpriserna ett par extra gånger innan du åker till Wadi Musa. De bättre hotellen vet att ta betalt.

- Petra. Jo, det är ett av världens sju nya underverk.
Det kostar 21 JOD för ett endagspass till Petra. Så vad är en jordansk dinar värd? Tänk € så kommer du ganska nära. I passförsäljningen tar de bara cash. Den öppnar 06.30. Var på plats tidigt så slipper du trängas, temperaturen är behaglig och ljuset i gryningen är helt makalöst. Sedan är det en ganska lång promenad, 1,4 km ungefär, till det nästan magiska ögonblick då du ser The Treasury för första gången. Jo, det är den mest kända platsen i Petra – här spelades en Indiana Jones-film in.

Du kommer att bli erbjuden hästtransport och den bekväme låter sig antagligen köras på hästkärra genom den trånga kanjon som leder fram till själva Petra. Har du inte svårt att gå, så rekommenderar jag promenaden. Den var egentligen det mest spektakulära och bjöd på en hel del intressanta saker att se.

Själva Petra är stort, så räkna med att gå en bit. Lite dramaturgiskt bakvänt är det kanske, att det vackraste stället; The Treasury, är det första riktiga byggnadsverk du ser. Det är svårt att toppa och allt annat bleknar lite efter det intrycket.

Jag var i Petra en lördag morgon. Hade egentligen tänkt att besöka platsen på kvällen också men mitt i all planering glömde jag att fredagar är helgdagar, så... Petra by night får vänta. Förr i världen tände man hundratals små lyktor framför The Treasury på kvällen. Nu stod där ett antal stora varilights – rörliga scenstrålkastare. Hoppas att de inte kör någon idiotisk ljusshow där. Du som åker dit senare kan väl tipsa oss andra.

- Wadi Rum – kanske resans höjdpunkt ändå. 121 km från Wadi Musa/Petra.
Ökenområdet Wadi Rum är obegripligt vackert. Wadi är det arabiska ordet för dalgång. I det här fallet är det ett ganska platt 'golv' av sand omgivet av 100-200 m höga, nästan lodräta bergväggar och sandstens- och granitklippor. Man gör ett stort nummer av att flera filmer är inspelade i här, däribland filmen "Lawrence of Arabia" men skit i det. Området är mäktigt och kargt och vackert och... ja, det klarar sig på egna meriter.

Du kommer till ett Visitor Center, betalar en avgift och hookar sedan upp med någon som kan ta dig runt i den här märkliga miljön.

Själv bodde jag en natt på Sunset Camp. Mohammed Sabah Al-Zalabeh har drivit den i 22 år och hans familj dominerar turismen i området. Mohammed är en varm och karismatisk person och campen är tokigt vackert belägen. Tälten är inte obekväma men erbjuder ingen lyx. Tips: Ta med sovpåse.

Campen har toalett (om än spartansk) och man lagar bra mat (det rådde delade meningar om den i mitt sällskap – tyckte själv att den var mycket bra). Solnedgång och soluppgång är bland det snyggaste jag någonsin lockat in i min kamera.

Se bara till att du får en guide som har något att berätta. Vår guide var tämligen omotiverad och mest intresserad av att få provköra min stora 4WD hyrbil. Det finns en hel del märkliga klippformationer och smala canyons att besöka. Och det är som sagt mycket, mycket vackert.

Aqaba – a dose of Red Sea – 70 km söder om Wadi rum.
Jordaniens enda kontakt med större hav, importhamn och badort. Tung trafik. Nej, stryk det. Tät, tung trafik, ska det vara. Jag hann bara med att åka ned och äta lunch där, men de som gillar dykning säger att Aqaba-viken är i världsklass. Någon annan kanske har insights?

Oj, det här blev långt.
Nå, det får räcka för nu. Vill du veta något mer? Fråga! Och som sagt; åk dit – men spendera gärna minst den dubbla tiden. Även om Jordanien verkligen inte är något stort land, så blev det mycket bilkörning och lite för kort tid på varje plats.

God tur!

:: hakan ::
Av Curly
16 okt. 2008 22:17
Tack snälla för ditt svar, nu längtar jag bara ännu mer:)
Av Jonas73
31 okt. 2008 21:05
Det är bara att hålla med Håkan folket i Jordanien är vänliga och hjälpsamma och det är enkelt och förhållandevis billigt att resa runt i landet. Jag kom tillbaka hem förra veckan efter en tio dagars rundresa i Jordanien (och 14 dagar i Syrien). Det går bra att resa runt med en kombination av lokalbussar och utflykter och transporter som arrangeras av hotellen. Jag tillbringade två hela dagar med att utforska Petra. Kvällsvandringen Petra by night som Håkan nämnde kostar 12 JD och arrangeras på måndagar och torsdagar kl 20:30 och är en fantastisk upplevelse. De tänder stearinljus (i små papperspåsar) som lyser upp "the Siq" d.v.s. vägen fram till the Treasury.

Om du inte gjort det tidigare bör du även bada i Döda havet. Det är en fanastisk upplevelse. Man flyter bokstavligen som en kork!

Wadi Rum är en annan höjdpunkt. Jag bodde liksom Håkan i Sunset Camp. Förhållandevis enkelt men prisvärt och med bra mat.

Andra höjdpunkter (för den bibelintresserade) är givetvis MT Nebo där Moses skådade det heliga landet samt Bethany där Jesus döptes av Johannes döparen. Den lilla staden Madaba har två bra hotell, Mariam och Salome, som arrangerar dagsutflykter och transporter bl.a. till och från flygplatsen och till Petra via fortet i Kerak. Madaba är för övrigt mest känd för sin keramikkarta över det heliga landet från år 560 e. kristus.

För den som inte tidigare sett ruinerna av en stor romersk stad är även Jerash värt ett besök.

Hör av dig om du är intresserad av tips avseende prisvärda hotell, resturanger eller olika typer av transporter.
12 dec. 2008 19:31
Hej! Mycket bra info - inte så lätt annars att hitta om just Jordanien! SKulle dock vilja ha lite mer preciserade tips hur man tar sig runt i Jordanien UTAN att hyra bil... Det går alltså att ta sig runt med lokala transportmedel, turistutflykter och så? HAde tänkt mej Amman, Döda Havet, Petra, Aqaba och något mer...kanske utflykt i öknen... Förmodligen ta sig söderut och sedan direkt tillbaka till flygplatsen... Skulle det funka, eller måste man tillbaka till Amman mellan varven för att ta sig vidare?? Ca 8 dagar har jag tänkt, så det finns inte så mycket tid att "vänta på att bussen ska bli full" misstänker jag...
Av Kerstin
16 jan. 2009 17:39
Jag sæger också tack før alla tips , ska till jordanien i april !
Mvh Kerstin
16 jan. 2009 18:36
Att resa runt i jordanien med lokala trafikmedel är lätt, fungerar även smidigt att lifta. Skrivit ett par inlägg på min blogg då jag var där för ca fem dagar sedan.

Mvh Daniel
17 jan. 2009 16:10
Det definitivt bästa jag hittat är Jordan Jubilee - en fantastisk hemsida av Ruth, eller Julie Durand som hon egentligen heter, som rest och bott i Jordanien sedan 20 år tillbaka. Adressen är

http://www.jordanjubilee.com/

och där kan du också köpa en bok som är detsamma som hemnsidan. Jag har köpt boken och är mycket nöjd - har inte rest och kunnat omsätta allt detta i praktiken ännu, men informationen är förstaklassig.
Av Ivan
17 jan. 2009 16:23
Petra är förstås ett måste. Men närmare Amman har du både Jerash och Madaba. Väl värda ett besök båda två.
Döda Havet är en indunstad kemikaliesoppa. Visserligen finns hotellpoolerna. Men....
Har nyligen skrivit ett Resealbum med bla Jordanien.
Av Andis
29 jan. 2009 17:16
Läs boken " Gift med en beduin", den ger en bra bild av Petra och trkten däromkring.
Vivi
Av Anis
30 jan. 2009 04:24
Nu har som sagt Apollo m.fl börjat resa "på Jordanien". Jag bävar, vad månde bliva? Fulla svenska i ett muslimskt land helt ointresserade av landet annat än som ytterligare en trofé (jag var där!). Det finns redan en uppsjö av dumma turister där (bl.a. många nyrika ryssar ) Hoppas att du slipper träffa dem.
Jordanien är värt mer. Det är ett spännande, underbart land med otroligt vänliga människor. De är muslimer, dricker inte själva, men framställer ett inhemskt vin som är väldigt smakligt. Jordanierna är än så länge väldigt glada över turismen, "Welcome to Jordan!" får man ofta höra. Hoppas att det kommer att fortsätta så, att vi svenskar inte blir uteslutna (som i St. Anton) p.g.a. för mycket supande och därmed åtföljande dåligt beteende.
Ett tips till kvinnor som åker till Jordanien: Klä er inte alltför naket! Helst inga urringade linnen och kortkorta kjolar, männen tittar, visst, men någon slags "respekt" får man inte. De enda som på något sätt blev ohövligt bemötta i min grupp var de som någon dag klädde sig i linne och korta shorts. På badstränderna är det helt okej, men inte vid middagen på hotellen, inte heller i Petra eller Amman. Vill man inte behandlas med respekt så är det väl upp till var och en. Tittar, det gör dom även om man har lång klänning eller långa byxor men bemöter en respektfullt. Ha en underbar resa i Jordanien och glöm inte att köpa Döda Havs produkter (hand- fotcreme, peeling och annat, helt underbara produkter som du inte hittar i Sverige (åtminstone inte till det priset). Att bada i Döda Havet är en höjdare om du inte gjort det förut. I Aqaba finns flera suveräna fiskrestauranger, fråga på hotellet. Maten är över huvud taget god i Jordanien.
Petra är ett världsarv, det kan man verkligen förstå, helt underbart att rida in genom ravinen.
Jordanien är ett litet land och du kommer att upptäcka det mesta av det som är servärt, Vi hade en underbar jordansk guide som var mycket kunning i urgammal och nutida historia, väldigt intressant.
Ha en underbar resa i Jordanien, ett annorlund land.
8 feb. 2009 11:51
Citerat från svanen:

Är det någon som tagit taxi mellan Aqaba och Petra och som vet vad det kostar? Andra förslag?
Hej Svanen,
Ett tips är att kolla http://www.jordanjubilee.com/

hälsn/
BL
Av Bianca
18 mars 2009 21:53
Citerat från busylizzy:
Citerat från svanen:

Är det någon som tagit taxi mellan Aqaba och Petra och som vet vad det kostar? Andra förslag?
Hej Svanen,
Ett tips är att kolla http://www.jordanjubilee.com/

hälsn/
BL
Hej!
Nyss hemkommen (090314) från Jordanien så har jag följande svar till Dig om kostnaden med taxi mellan Aqaba och Petra. Vi gjorde turen på "egen hand" och betalade vår taxichaufför JD 45 för 2 personer, tur och retur inklusive hans väntetid i Petra. Entrén till Petra är JD 21 per person. När vi avreste så var kursen ca 14 svenska kronor för 1 JD.

Skall kunna prutas ned till JD 35 - 40 om man är duktig i den konsten. Utgångsbudet från taxi var runt JD 50, "Europcar" begärde JD 85 för bil och chaufför, vissa lokala "utflycktsföretag" började med JD 70 för att snabbt gå ned till JD 60. Hänger ju lite på om den taxichaufför man får talar bra engelska och vill/kan visa lite mer. Är inga problem att få boka en resa, man kan inte gå många steg utan att taxichaufförerna erbjuder sina tjänster, många visar även upp sin lilla bok med kommentarer från tidigare resenärer.

Man kan även åka med det inhemska bussbolaget "JETT", skall då visst kosta JD 6 per enkelresa men enligt de uppgifter vi fick så var det inga fasta avresetider utan att de gick när bussen var fullbelagd. Kan ju vara värt att kolla upp sanningshalten i det påståendet.

Sedan tillkommer ju givetvis det lilla besöket i den lokala "turistaffären" som har bra varor utan att det föreligger någon släktskap... Inget "köptvång", tänk på att i Petra är priserna ca 3 gånger högre än i Aqaba även på "oprutade" varor och enligt vår guide så är det ca 50 % reduktion som gäller från ursprungspriset men även att man ju får känna efter själv, är man nöjd så är det ett OK pris för Dig.

Är det något mera som vi kansvara på så hör av er!
Hälsningar
Bianca
Av Bianca
1 apr. 2009 11:37
Hej Svanen!

Taxiresan tar 1,5 - 2 tim, de kör på Desert resp Kings Highway, bra vägar men i byarna givetvis "lokalväg". Kolla bara att taxibilen är i bra skick innan och hur chaufförens engelskakunskaper verkar vara. Det sades finnas 500 chaufförer i Aqaba och "alla" slogs om jobben, medellönen för dem lär vara JD 35 för 1,5 veckors arbete så en sådan här tur är guld värd. Uppgiften är från en chaufför själv.

Inga särskilt långa köer i Petra men det är nog både väder och årstidsberoende samt veckodag. Appollo kör sina turer på tisdagar och man märker ju av om det blir fler bussar. Kann bli trångt i själva siqen och vid vissa attraktioner men inget som vi vände för - hade ju varit snö där vid vårt första försök. Priserna inne är dyra men man får ju betänka att det är lokalbefolkningen som försöker att få in så mycket som möjligt för att få ett drägligare liv. Här som överallt beroende på vem man möter, en struntade fullkomligt i oss, ville bara ha pengar, en annan berättade om sina föräldrar och visade grottan där de bott osv. Småbarn springer runt benen på en och säljer kort etc "one dinner" hörs överallt.

Åsneskjuts erbjuds, kallas för "Taxi Ferrari" ;-), prisförhandling även här. De hästar som man fick rida på, ca 600 till siqens början mellan JD 3 - 5, hästvagnen med kärra som körde i siqen (ca 1,2 km) JD 40 enligt den uppgift vi fick. Promenad till siqen ca 10 - 15 min (jag går sakta).

I Aqaba, som är ett frihandelsområde och har de lägsta priserna, även före prutningen, är det mesta koncentrerat i "soqen", ett myller av gator. Det finns bra gratiskartor på turistcentra, ett mycket bra mittemot "McDonaldsrondellen", men även på hotellen, Appollo delar ut på infomötet. Vår typ av köpcentra finns inte - än utan det är småbutiker som gäller. På marknaden har Du helt underbara frukter granne med slakteributiker där flådda getter hänger med huvud och svans kvar, en något ovanlig syn för oss nordbor. Var inne på de lokala bagerierna och handlade, ibland får man en guidetur över bageriet som gärna får betalas med JD 1, flera kommer fram och tigger direkt så det är upp till er att avgöra bidragsgivandet.

Vi gjorde först rundturen en vecka och hade sedan en "solvecka" samt åkte över till Eilat en dag. Kul att ha gjort som "grej" men är dyrt med skatten tillbaka från Israel, ca 500:- Skr för två personer, ut från Jordanien JD 5 per person. Är man inte speciellt intresserad av Jerash och kunna säga att man varit i Amman, var inte så mycket vi fick se där, så kan man ordna de flesta utflykter där nere på egen hand och till billigare pris. Man kan även ta taxi till Amman och ordna eget hotell om så skulle vara.

Att se, Döda Havet givetvis samt Wadi Rum, vi var aldrig ner till akvariet eller Taba Bay . Alla resemål får Du billigare med taxichaufför än Appollo, får man en bra chaufför så är det ju läge att förhandla om alla resorna med honom. Är ett avtal träffat så gäller det. Vad man kan missa är då luncherna samt guidning med Appollo men det finns bra böcker om Petra även i Sverige förutom alla som säljs därnere så jag vill säga att det beror på förkunskaper och intresse.

Du går inne i Aqaba, ca 800 m till soqen, vi bodde själva på Intercontinental, toppenhotell, vänta tills Du får se badrummen...!!!
Frukosten var inte att leka med, drömmer om den än. Vi hade inte bokat halvpension men de i vår
Vi har några (idag) bra matställen om Du är intresserad.
å hotellet fick vi två små vattenflaskor varje dag, kaffe, thé och choklad att dricka, vattenkokare fanns samt ibland en liten bit kvällschoklad att äta. Handdukar byttes ibland 2 ggr om dagen, underbar citrondoftande duschcreme och tjocka härliga frotterockar samt tofflor till låns. Mycket nybyggnation runt om men inget som störde ljudmässigt. Vi lämnade JD 20 på rummet som dricks för en vecka/två personer.

Vad köpa, ja "Döda Havs-produkter", tvål, duschcreme, lera etc. Själv "investerade" jag i olivolja och arabisk ost. Finns spritbutiker med både inhemsk arrac och Absolut, bra priser sade kunniga medresenärer. Sedan givetvis sandflaskorna med motiv, sjalar och allt möjligt. Får dock betänka att det inte är shopping à la Dubai utan äldre områden för det mesta och det vi tycker är "krafs" är nytt för många.

Mövenpick har ett litet café dit alla kan gå, ca JD 1,8 för en otroligt vacker bakelse som dessutom är god. Till de flesta hotell och restaurangpriserna tillkommer det skatter, först 10 % och sedan 7 % på det, gäller dock ej i soqen osv. Mövenpick har ett vackert poolområde med uppväxt grönska även om det är längre väg till poolen än på InterC. Rummen något mindre, ljusare reception med mycket vacker inredning, InterC var mer öppen och "maskulin" i sin formgivning - ni måste beundra ljuskronan i lobbyn!

Möven och InterC har privata stränder om än små och inhägnade och det kan behövas. Även om Appollos guide sade att den lokala strande var pittoresk och att hon själv badade där så var det inget som vi ens funderade på efter att ha sett den, men vi kanske har för höga krav, jag vet inte. Om ens hotell inte har privt strand så är man i så fall hänvisad till Mövenpick, JD 40 i entré eller Intercontinental JD 50, till den sistnämndas försvar, om man nu tycker att 600 - 700;- är lite för mycket för en dags badning... ;-) så ingick det "mat- och dryck-uttag" för JD 25 i den summan, men det går inte att lösa in i kontanter etc utan är förbrukade om ej använda samma dag. Vi gick dock lätt mellan hotellen då vi i gruppen bodde på bägge två. Man får ett kort på bägge hotellen så att man kan kvittera ut strandhanddukar att använda vid poolen/stranden. Till Tala Bay skall taxin ha kostat mellan JD 5 - 9, hörde även 12 men var som sagt var inte där.
De som bodde på Tala Bay sade att det var fint och nybyggt men inte fanns något att göra, två små matbutiker att handla i med priser därefter, middag på hotellet även den runt JD 25 om ej halvpension. Buss från hotellet gick flera gånger om dagen så de flesta åkte in ändå, de två sista turerna gick hem 21.00 resp 22.30 men det kan ju ändras.

Det lokal bussbolaget, JETT (kontoret nära Mövenpick), kör även till Petra, enligt uppgift JD 6 per tur men ingen fast tidtabell utan först när bussen är full. Vet inte om detta stämde, man kanske inte vill bli fast i Petra över natten, kan ju vara ett "försäljningsargument" från taxichaufförerna.
Kommer inte på så mycket mera nu, hör av Dig om Du vill veta mer. När skall ni åka förresten?
Ibland kan det dröja innan jag svarar då vi har mycket krångel med vår bredbandsanslutning (Comhem) har varit utan i så lång tid som 3 månader som mest men jag försöker att kolla av när det går.

Hälsningar
Bianca

Av Hkn
4 maj 2009 00:21
Betygsätter Sunset Camp i Wadi Rum på min egen sida.

http://www.guidebook.se/?p=458

Bilderna kan dessvärre INTE ge dig en uppfattning om hur

obegripligt vackert det egentligen är.

:: h ::

PS. Vid länken ovan har du även telefonnummer/mailadress

till Mohammed som driver Sunset Camp + ungefärliga taxipriser

från Aqaba och Petra.
4 maj 2009 01:43
Trevlig camp med trevlig personal. Skippade dock deras turer och tog mig en lång vandring till fots med kameran. Helt klart givande samt betydligt billigare. Denna camp kan jag bara säga positiva saker om.

Mvh Daniel
Citerat från hkn:
Betygsätter Sunset Camp i Wadi Rum på min egen sida.

http://www.guidebook.se/?p=458

Bilderna kan dessvärre INTE ge dig en uppfattning om hur

obegripligt vackert det egentligen är.

:: h ::

PS. Vid länken ovan har du även telefonnummer/mailadress

till Mohammed som driver Sunset Camp + ungefärliga taxipriser

från Aqaba och Petra.
22 mars 2017 11:47
Hej
Åker i April så jag undrar om någon har något tips eller priskoll
Vill dyka och fiska ev åka till Petra

Mvh Jocke