Jobba och bo i Norge

14 juni 2011 18:35
Visningar: 761
Hej!

För 3 veckor sen kom jag hem från USA och nu är jag då tillbaka i Sverige men har ju redan tröttnat. Jag har länge haft planer på att åka till Norge och bo och jobba där och har kollat runt på lite jobb och boenden och som jag har fattat det så är det ganska så lätt för oss svenskar att få jobb i Norge, inte super enkelt men det är många som sagt att det går bra. Såå nu känner jag att jag vill dra dit och gärna redan nu i sommar, då jag inte har några planer eller jobb, men vill inte åka själv. Det är ju alltid trevligare om man är några stycken och det blir även mycket billigare med boendet, så nu undrar jag om det kanske finns någon annan som också har dessa planer? Om ni har det, höööör av er! :)
15 juni 2011 10:51
Hej!

Jag och min kusin ska till Norge i Augusti för att jobba. Har hört samma sak som dig att det är relativt lätt att hitta jobb, men lägenhet kan vara dyrare. Hur länge hade du tänkt stanna där? Vi hade tänkt ungefär mellan 4 till 8 månader, beroende på vilken lägenhet man hittar.

Mvh Mikael
Av Kerstin
15 juni 2011 11:32
Antat att du redan vet detta, men om inte vet så kommer här lite tipps :-)
Innan du åker är det bra att förbereda sig genom att skaffa ett norskt D-nr. det är ett persson nr som du behöver för att ansöka om skattekort och bank konto. Detta kan du få mer info om på www.nav.no.
Mvh Kerstin
15 juni 2011 15:08
Hej!

Som jag har hört så kan man inte skaffa ett norskt personnummer från Sverige. Utan man måste besöka ett kontor i Norge i den stad man skall jobba i?

Mvh Mikael
Av Essanna
15 juni 2011 23:20
Åh vad har du gjort i USA? Min dröm är att dra dit en period, men vet inte riktigt vad man ska göra där, är plugga det enda alternativet eller?

Själv bor jag i Oslo sedan nov 2007 så jag har koll på läget. Det stämmer att ni måste komma personligen till skattekontoret här, med pass för att söka skattekort. Man måste fylla i massa scheman vad man ska göra, hur länge man ska stanna, vad man ska tjäna m.m.. Ska man vara här i mer än 6 mån måste man skriva sig i Norge, det har dom blivit hårda med i år.

Så för att ens starta måste ni komma hit och fixa det först, på Skatteetaten. Sen jobb och boende är inga problem, bara man är villig att leta och leta och leta :)
21 juni 2011 02:34
Hej

Jag är i Norge och jobbar just nu i Rosendal som ligger mitt vid hardangerfjorden 8 mil sönder om Bergen. Ett tips är att du inte är beroende av att bo i en storstad är landsbyggden ett bra val. Här äter inte hyrorna upp halva lönen och de flesta aktiviter man lägger tiden på är gratis. Vandring, kajak o kanot paddling osv.

Själv har jag gratis boende och mat när jag jobbar så kan lägga undan ca 15000 NOK i månaden. Kolla jobb runt kristiansund, larvik o liknade.. Är nära till Oslo, timlönen ligger i snitt lite högre än i oslo samt att de är nära hem om man får hemlängtan.

Tog ca 1 vecka o få det norska D nr, de behöver man få kunna ansöka om ett norskt bankkonto. De flera företag betalar inte ut lönen om du inte har ett norskt bankkonto. Hör gärna av dig om du undrar nåt mer.
Av Sannalm
10 juli 2011 18:10
RUM FÖR 2 PERSONER I OSLO

Från den 1 Augusti 2011 finns det ett rum ledigt i kollektiv.

Ett trevligt kollektiv i Oslos finaste områden, Frogner! Ca 15 minuter i gångavvstånd till stan och bara 5 minuter till Frognerparken. Vinmonnopolet (systembolaget) ligger i samma byggand (ca 1 minut). Närmsta matbutik, 3 minuter. Kollektivtrafik ligger inom 1 minuts gångavstånd till både buss och trikk.

Rummet är på ca 25 m2, ljust, har stort fönster, garderober, handfat med spegel och lampor. Ett mysgit rum.

Kollektivet består av totalt 8 personer. Gemensamt kök, toalett och dusch. Toalett och dusch är separata. Det finns också 2 vardagsrum, ett precis utanför detta rum.
Dessa är till för alla.

En stor dubbelsäng och ett svart "tv-bord" ingår!

Priset är 6900 kr / månad (3450 kr per person)
Deposition är 12 000 :-
(hyra och dep. betalas den 26:e juli månad)

HÖR AV DIG OM DETTA LÅTER INTRESSANT SÅ BERÄTTAR JAG GÄRNA MER! =)

(Logga in för att se e-postadress) (nås bäst på)
TEL: 48224149
23 juli 2011 14:27
Jag är intresserad! Söker jobb för fullt där och vill åka nununu
Av Johaaa
4 aug. 2011 20:42
Im ooooon också! Vill åka dit och dela lägenhet och leva snålt och bara jobba ihop en massa pengar så man kan dra ut på en långresa sen (typ USA eller thailand) hade vart grymt kul! men är det lättast att söka jobb och grejs på plats eller?