Jobba i Europa

5 apr. 2021 20:06
Visningar: 199
Hej!
Jag har tankar på att jobba utomlands tills det går att resa igen (förhoppningsvis till vintern). Någon som har erfarenhet och rekommenderar något eller har samma tankar? :)
7 apr. 2021 07:38
Jag knegade i Dublin för 8 år sedan. Kanske ingen spexig vinterdestination, men ändå.
Av Birgere
7 apr. 2021 13:05
Du bör nog ha en väldigt eftertraktad utbildning/kompetens för att kunna jobba utomlands just nu.
Spanien tex har väl just nu en arbetslöshet på 16% och här är ju service sektorn extremt drabbad pga minskad turism.
8 apr. 2021 07:05
Beror väl på vad man är ute efter. Finns väldigt mycket svensktalande arbeten på Irland, bland annat. Även liknande arbeten på Malta.
8 apr. 2021 07:54
Citerat från Kalleftw:
Beror väl på vad man är ute efter. Finns väldigt mycket svensktalande arbeten på Irland, bland annat. Även liknande arbeten på Malta.
Precis! Tänk mig något kundtjänstaktigt i Spanien/Grekland. Finns flera annonser ute :)
8 apr. 2021 15:30
Citerat från Josefineg1:
Citerat från Kalleftw:
Beror väl på vad man är ute efter. Finns väldigt mycket svensktalande arbeten på Irland, bland annat. Även liknande arbeten på Malta.
Precis! Tänk mig något kundtjänstaktigt i Spanien/Grekland. Finns flera annonser ute :)
Är du intresserad av tech så är nog Irland det att föredra. Många toppbolag såsom IBM, Paypal, Xerox och Google har sina kontor med svensktalande kundtjänst där. Det är ett trevligt land, trevliga människor och kul uteliv. Vädret och boendekostnaderna är dock inget att hänga i julgranen. Å andra sidan ger det en extremt gedigen start på karriären och det väger tungt hos arbetsgivare om du har arbetat på något av storbolagen, även om det "bara" är kundtjänst.

Jag jobbade aldrig på Malta själv men hade många kollegor som flyttade dit som jag även var och hälsade på. Det är främst spelbolagen som huserar där och det verkade vara väldigt avslappnade arbeten. Exempelvis mötte jag upp en gammal kollega och delade på en flaska vin innan han skulle ta kvällspasset på King.

Oavsett vad man väljer så ser det bra ut på ett CV att som ung faktiskt har flyttat utomlands, det visar väl att man vågar ta lite risker och inte är rädd för nya miljöer och sådant. Sen ser det ju inte dumt ut att ha IBM eller Google på sitt CV. Hur du än gör så kommer det bli bra, du kommer få ett någorlunda stimulerande arbete men framförallt så kommer du att ha kollegor som är i samma situation som dig själv och det är svinkul. Jag har fortfarande kontakt med många av mina gamla kollegor, nu snart 10 år senare.
16 apr. 2021 09:30 (redigerad)
Jag har många vänner som för närvarande arbetar i Europa. De flyttade dit direkt efter att de tog examen från universitetet och är nu engagerade i olika affärer och skapar sina egna affärer. Jag stannade i mitt land och började utveckla min datorverksamhet. Just nu, med hjälp av informationen på webbplatsen https://foretagslan-finance.se/ bestämde jag mig för att ta ett företagslån för att skala min verksamhet och få den till stora vinster.