Jan/Feb - bra dykområden och klimat? (Filippinerna)

10 juli 2014 16:02
Visningar: 1040
Hej!

I Januari 2015 sker min första resa till Filippinerna, vilket jag ser fram emot!

Jag skulle vilja att ni hjälper mig med ett par 2-3 tips som är klockrena för dykning, och gärna en smula socialt umgänge. Kanske något som påminner om Thailändska Ko Tao (Behöver inte vara lika omfattande så klart...)

Vilka områden tänker ni på? :)

Alla tips är utav godo!
12 juli 2014 03:16
Flyg till Cebu- ta dig till Maya pier åk över till Malapascua.
Dykning håller högklass! Varje morgon gör dem hajddyk med Thresher sharks ibland har man tur och ser devil rays och manta rays. Den övriga dykningen är bra också. Malapascua är en paradis ö dock. men finns barer och trevligt folk att umgås med.

flyg till Manila ta tax 3h sen tar du båten över till Sabang. Dykningen i världsklass. Bra macro och fina rev. Finns även uteliv också. barer osv.

Ofta är det ju så att ställen med bra uteliv har skit dykning ställen med dåligt uteliv har skit bra dykning.

Boracay har väl bra uteliv men dykningen vet jag ingen om. Hört den skall vara sådär.

Vill du veta om dykcenter osv hör bara dig till mig :)

mvh

Fredrik
Av Barbaro
22 juli 2014 10:23
Hej!

Du har fått tips om Malapascua och Sabang/Puerto Galera. Om du vill spara tid och inte resa så mycke skulle jag vilja föreslå att du håller dig runt huvudön CEBU. Förutom Malapascua så kan du åka med fastferry över till grannön BOHOL och åka över till Panglao och Alona Beach. Finns många dykcenter, boenden, restauranger och trevliga människor. Fortfarande liten ö men större än M. Fantastisk dykning och snorkling vid Balicasag. Även dykningen runt Panglao är bra.
För att se lite mer i området är Apo Island fantastisk. Även Siquijor och Anda är fint.
Det tar tid att resa i Filippinerna så mitt tips är att ta det lite filippinskt lugnt och njuta.

Välkommen att höra av dig igen.
Barbro
31 juli 2014 17:39
Jag håller med föregående talare om att dykningen på Apo Island är fantastisk! Dock är det noll uteliv där. Om du åker på Siquijor (där jag inte dykt, men snorklingen var super så jag tror dykningen är det också) så kan du ta en dagstur till Apo=)
Av Jb7405
3 nov. 2014 21:52
Åker den 17 januari till Manila. Hade först tänkt söka efter någon liveaboard men det verkar som att ni rekommenderar att åka till lite olika ställen istället, stämmer det?
Av Barbaro
22 nov. 2014 10:17
Hej igen. Eftersom du ska till Filippinerna första gången tycker jag du missar nåt genom en liveaboard. Här ska man umgås med filippinare och njuta av både livet på öarna och dykning. Det finns två dykmål som man måste bo på båt. Tubbataha reef och Apo reef.
De mest kända och finaste dyken har du från Puerto Galera på Mindoro eller utanför Anilao inte långt från Manila. Malapascua för lite större fiskar, Balicasag med Panglao island som utgångsplats för vackra koraller och massor av fisk i lite mindre storlek och super för macro om du fotar. Coron på norra Palawan för vrakdykning. Du har å göra här ett tag.
Av Wael
5 jan. 2015 00:22
Hej är en äventyrare som landar i Manilla 12/1 2015. Är oxå min första gång där . Har varit överallt tidigare. Åker helt SJ hade uppskattat om jag hittar en äventyrare som jag