Jamboree i Japan 2015

Av Alwizon
18 nov. 2014 19:38
Visningar: 246
Hej

Jag är en tjej som kommer fylla 17 år under 2015.
Jag ska åka till Japan ca 1 månad under nästa sommar med scouterna. Det kommer vara rundresa i 2 till 3 veckor och sedan "läger" på en ö i södra Japan i 8 dagar. Förhoppningsvis kommer vi få bo hemma hos en japansk familj under några dagar.

Jag skulle vilja tips & info om Japan från er ;)
Några frågor är:
Ska man ha kontanter eller funkar kontokort?
Isåfall vilken typ av kort (Visa eller MasterCard & Handelsbanken eller Ica banken)?
Är det något särskilt man ska tänka på?
Hur funkar det med telefon, Internet och simkort?
Hur är standarden hos en vanlig japansk familj?
Är det mycket inälvor eller udda köttsorter (typ kanin eller hund)?
Vilka tips som helst vore trevligt att få :D

Jag kommer antagligen komma på fler frågor senare ;)
Av Bibby
18 nov. 2014 19:53
Nej, det är ingen konstig mat där, isf får man nog leta. Det är mer vanligt i Kina och Korea.

Det kan vara lite lurigt med utländska kort, funkar inte överallt. Samma med att ta ut kontanter, kan bara göras på vissa ATM som godkänner utländska kort, vilket långt ifrån alla gör.

Internet och wifi funkar som här. Japan har ett eget system för mobiler så allt är inte 3G men det finns, men kanske inte full täckning överallt.
Av Babilla
19 nov. 2014 11:19
Vad härligt!

Jag var i Japan i våras (Kyoto, Osaka, Hiroshima) och vi kunde ta ut pengar på de bankomater som var kopplade till / fanns vid banker. Vi kunde inte ta ut i de lite mindre automater som finns inne på 7-eleven liknande butiker. Vi använde ICA-kort (Mastercard) och någon gång också ev. VISA. ICA-korten är ju bra om man vill ta ut pengar flera gånger eftersom uttagen inte kostar något, men det beror ju på vad man prioriterar rent bankmässigt :)

Inget speciellt man behöver tänka på när man reser omkring som turist, Japan är ett otroligt lätt land att turista i (alla är vänliga, mycket av den viktiga infon finns på engelska och det är ordning och reda). Däremot har jag ingen erfarenhet av att bo hemma hos någon, men det blir säkert spännande! :)
Av Zera88
12 juli 2015 15:18
Nu är det inte långt kvar för oss! Jag är en tjej på 16 år som också ska med. Tyvärr är vi ju för många ifrån Sverige för att vi ska få kunna bo hos en familj. Hur som helst så funkar inte våra telefoner i Japan, man måste ha ett annat simkort. Om du skulle skaffa ett nytt simkort så kostar det i alla fall väldigt mycket att ringa! Jag har även precis skaffat ett Visakort.
Hoppas vi ses!! ( 6 dagar kvar! )
12 juli 2015 22:13
Hej!
Vad roligt att besöka Japan. Ni kommer att få en fantastisk resa. Min sonhustru är Japanska så vi har varit där och hälsat på hennes familj och vänner. Ser att du fått många tips redan vill bara förtydliga lite. Det är alltid bra att ta ut kontanter när du är där. Alla ställen tar inte kontokort. Maten är jättegod och absolut inga konstigheter. Har du och dina vänner/ familj Iphone? I så fall ringer du via FaceTime på de ställen där det finns WiFi. Ta gärna med någon liten present att ge ev familj som du kommer att bo hos. Det behöver inte vara något dyrbart men gärna fint inslaget. Japanerna själva ger ofta bort små gåvor i fina paket. Standarden i hemmen brukar vara bra. Det är ett högteknologiskt land det kommer du att märka särskilt på toalettstolarna : ) . När du öppnar dörren till toan kan det hända att locket till toastolen fälls upp automatiskt samt spelar en melodi : ). Japaner är överlag inte så högljudda av sig. Man pratar inte högt med varandra eller pratar i mobil i tunnelbana mm, slänger inte skräp omkring sig och går inte med skorna på inomhus.Lycka till med din resa!