Jamaica och Mexico

Av Beccil
20 feb. 2017 09:06
Visningar: 960
Hej!

Har funderingar kring två olika resemål. Först Jamaica... det ska ju vara väldigt fint där, har jag hört och läst. Men när jag läser på Sweden Abroad står det att kriminaliteten är väldigt hög där, och så skriver de verkligen inte på alla länder i Karibien, så det känns som att det borde vara ganska allvarligt då. Här är ett citat därifrån:

"Brottsligheten är hög. Beväpnade rån, överfall och andra våldsbrott förekommer ofta i Kingston och Montego Bay – främst i högriskområden, men ibland också mot turister i turistområden. Mycket stor försiktighet bör iakttas. Man bör undvika ensliga platser och helst inte promenera ensam, särskilt efter mörkrets inbrott. Våldtäkter förekommer, även i turistområden."

Känns lite lätt oroväckande. Men både Ving och TUI arrangerar ju resor dit, så jag undrar lite hur man ska resonera kring att åka dit. Det verkar som sagt väldigt härligt där, men jag blir mycket avskräckt när jag läser på Sweden Abroad.

Min andra fråga rör Mexico. Ni som har varit där, var är det finast? Vackrast/lugnast stränder och omgivning? Har ni något tips på bra hotell där? De flesta är ju all-inclusivehotell (om man kollar ving och TUI), och de känns väldigt stora, röriga och ocharmiga.

Tack på förhand!! :)
Av Claesl
4 mars 2017 18:46
Hej!
Jag och frugan var där i januari i år
Vi funderade också först när vi läste det där på sweden abroad😊
Vi såg ingenting av brottslighet under två veckor MEn vi var kanske inte på såna områden heller.
Det är ju egentligen hög brottslighet i alla länder du turistar i numera 😊

Vi mötte bara trevliga,glada och roliga människor på våra två veckor i underbara Jamaica!
Ett underbart land med härlig natur,skön musik,goda drinkar,god mat och bra stämning..

Var uppmärksam,gå inte ut själv och försök att inte besöka de ruffigaste områdena.. med andra ord var som vanligt i ett okänt land

Ha det kanon på Jamaica!
Av Asdfgh
7 mars 2017 11:19
Jag var i Jamaica i februari i år, finns inga trevligare folk. Jag var i Negril. Thailands befolkning skulle ses som otrevlig om man ställer dem bredvid varandra. Jamaicaner skakar hand alltid ,fast dem vet att man inte vill köpa saker av dem. Dem respekterar ett nej .
Av M4sta86
26 juni 2017 12:16
Var i Mexico nu i februari. Bodde i Playa Del Carmen i ett enklare hotell som heter Pelicano Inn. Stränderna i PDC är inte särskilt spännande, de bästa hittar man vid all inclusive hotellen men det är fortfarande inga WOW stränder. För finast stränder bege er till Akumal eller Tulum.. Magiska stränder. Vi hade inget inkluderat i vårt hotell, huvudgatan låg utanför dörren så provade nya restauranger varje dag och hittade många guldkorn.. Tycker absolut inte man ska ha All Inc om man åker hit.. Vi tog utflykter med lokalbussarna och besökte massa ställen.. åka mellan PDC och Tulum med de bussarna kostade ca 20kr per skalle (4 mil) och bussarna går varannan minut i stort sett.. Kikar för övrigt också på Jamaica till vintern, blir nog dock Dominikanska..