Jag har hittat knottparadiset.

Av Bengtar
5 dec. 2008 19:32
Visningar: 1485
Under många år har jag vandrat i fjällen. Jag har flugfiskat, bott i tält vid vattendragen, fågelskådat och varit ute i största allmännhet. Jag har besökt Sjaunia, Vomb, Tärnsjö och Taavavuoma i Torne lappmark.
Blivit bromskäkad, myggstungen och knottäten.

Men nu har jag varit på Koh Phi phi.
Bodde två nätter på View point resort. Regnet i den delen av Thailand var sent, vilket medförde att det fanns gott om vatten i markerna.

Små, små rännilar. Fint sa knotten.

Första natten på ön brakade utomhusdiscot igång 2100, och höll på till 0300. Sova? Inte aktuellt. Önskade vid 2-tiden en automarkarbin.
Andra natten på samma vis, fast då hade önskan ökat till en 30-mm boforskanon.
Det hjälpte inte med Chang och GT. Då satt jag ute i bara kallingarna.
Dan efter visade sig det övningarna givit. 200 tumnaglars stora blaffor efter knottbett bå ena benet. Sen slutade jag räkna.
Och jag som annars inte märker av dom. Det såg för djävligt ut. MyggA var totalt odugligt.

Hjälpen fick jag hos närmsta Pharmacy i form av antihistamin och en tub hydrocortison.
Väck på tre dygn.
Men, en djävulsk klåda fick jag uppleva.
Jag har ju här sett några diskussioner om mygg och sandloppor i just Thailand.
Det här var knott av det slaget som är så små att man knappt kan se dom.

Läxan jag fick var att aldrig vara ute på Koh Phi phi på natten utan heltäckande klädsel.
Och, för min personliga del utnämner jag Koh Phi phi till;
Knottens paradis!
Av Mpc
5 dec. 2008 20:23
*stor * skrattar* du när vi var på ko Chang blev min fru så jävla stucken eller rättare sagt upp äten av myggor så hon såg ut som en blind skrift så om en bild hade tagit henne på ryggen hade ha sagt där står att hon är mygg stungen folk vänds sig om då kom gåendes i sin bikini ja hon var myggbiten o hon kommer i från västerbotten i mygglandet
Av Veiken
6 dec. 2008 14:03
När vi var på PHi PHI fanns inte ett knott! Dom väntade nog på er!
En kompis till mig påstår att man ska smörja in sig med Whisky och att man då klarar sig! Men ....är inte det spritmissbruk??
7 dec. 2008 16:30
Nästa gång du åker ner till Phi Phi Don ,besök även myggön och babo ön norr om phi phi don. sen har du Phi Phi Leh med maia stranden, och söder om phi phi leh finns två öar som inte många åker till! jag säger inte mer men hyr en fiskeskuta och åk ner till dom öarna. senom du vill fiska så har dom put and take i bang pha in norr om bangkok , mal över 120 kg
Jag har varit från riksgränsen ,nikalokta ,ritsem, joesjö osv men en mal i thailand var en pärs 1 tim 20min fight för att få upp den och 0.40 var att glömma vi hade vire. så ha det så trevligt!
Po i Khao lak (Ps. Jag bor här nere, och har just celibrerat att jag blivit thailänsk bedborgare, efter fem år)
Av Sej
31 okt. 2009 15:31
Finns anledning att misstänka att du kanske hade fått på dig jellyfish när du badade och att det inte var knott. Jellyfish är precis vad det låter som, d.v.s nyfödda maneter knappt synliga utan förstorningsglas. Jag fick in någon i badbrallorna en gång och efter det var min rumpa sig inte lik. En annan gång låg jag i vattenbrynet på sidan med bara ena benet i vattnet och råkade tydligen komma i kontakt med jellyfish och då blev bara detta ben prickigt men i båda fallen kliade det som bara f-n. Slutade med antihistamin för min del också
Av Bengtar
8 nov. 2009 06:34
Citerat från sej:
Finns anledning att misstänka att du kanske hade fått på dig jellyfish när du badade och att det inte var knott. Jellyfish är precis vad det låter som, d.v.s nyfödda maneter knappt synliga utan förstorningsglas. Jag fick in någon i badbrallorna en gång och efter det var min rumpa sig inte lik. En annan gång låg jag i vattenbrynet på sidan med bara ena benet i vattnet och råkade tydligen komma i kontakt med jellyfish och då blev bara detta ben prickigt men i båda fallen kliade det som bara f-n. Slutade med antihistamin för min del också
Hej Sej!
Nej, det finns ingen misstanke vad jag vet om Jellyfish. Dom kan inte flyga, det kan knotten.
Jag badar inte.
Och jag kan knott!
Av Begesk
10 nov. 2009 14:01
Tack för ett intressant inlägg. Man lär hela tiden, men ...
Av Charina
10 nov. 2009 14:22
Liten fundering.

Jellyfish?!

Varför går det inte lika bra att säga manet?

Jag håller med Gunnar Sträng som sade " Varför använda utrikiska när det finns adekvat inhemsk vokabulär?"
Av Begesk
10 nov. 2009 15:27
Tack för ditt inlägg Charina. Du har faktiskt visat att det går att lätta språket.....