Italien sommarn - 08

19 nov. 2007 04:51
Visningar: 743
Hej jag o min fru ska bila till Bibione där viska bo 2 veckor o undrar efter lågbudget-övernattning på vägen ner. och vilken väg som är bäst ner?
Vad ska man ha med i bilen mer än packning? Såg nåt om grönt kort, gul reflexväst, nåt annat som man ska tänka på med bilen för att inte få böter, förutom hastigheten, försäkring, då förståss. Såg om nåt vignettmärke som ska klistras på rutan i Österike? Motorvägsavg, ja ge gärna tips. MVH: Kjelle
Av Homman
19 nov. 2007 09:51
Hej.
Så vitt jag vet, behövs bara vignettmärkat bara om du ska köra i Schweiz. gul väst (som ska ligga synligt i bakrutan), försäkringspapper, giltigt körkort mm. Grönt kort behövs antagligen bara om du kör utanför EU. När det gäller motorvägsavgifter löser du dem i samband när du åker på motorvägen. Du tar en biljet när du "kliver på" och betar när du "kliver av". Därför är det viktigt att spara biljetten. En förlorad biljett går inte att bortföklara. Då blir det att betala absolut högsta tariffen. Vill du veta mer om hur det är att köra bil i Italien? Gå in på www.italianholydays.info och klicka dig fram till att "Köra bil". Där finns en hel del matnyttigt.
När det gäller budgetställen för övernattning ut med vägen har jag inga direkta tips. Kolla små två och trestjärninga Albergo/Hotel. Gärna en bit ifrån vägen. Där bör du kunna få ett dubbelrum med dusch för mellan 30-50 euro natten. Men försök komma till hotellet inte senare än kl 5 på eftermiddagen om du vill vara säker på att få ett rum. Be gärna att få titta på rummet innan du bestämmer dig. I allmänhet går det bra att betala med kort. Även ute på landet är de flesta kort accepterade på både hotell och restaurang - men det finns undantag.
Ha det så trevligt på resan och kör försiktigt.
Ciao från Panicale
Bobby
19 nov. 2007 10:00
Hej!
Om ni åker via Hamburg-Hannover-Kassel-Fulda-Wurzburg-Nurnberg-Munchen-Salzburg-Villach-Udine.
Om ni åker via Rostock-(Berlin) Potsdam--Leipzig-Regensburg-Munchen,sedan samma som ovan.
Går också att åka via Lubeck-Wismar-Schwerin-(Berlin)-Potsdam-Leipzig,sedan samma som ovan.
Dom två sistnämda kanskje lite mindre trafik.
Grönt kort tror jag inte behövs länger,men reflexväst är det lag på att ha i bilen.
Ang.Vignette-lag på i Österike om man vill åka på motorvägar,går att köpa på gränsen,men där är ofta långa köer,köp det på någon bensinstation innan gränsen(bruker stå längs med motorvägen vart dom säljer dessa.Tror att det fortfarande går att kjöpa 1-dags-biljett-annars är det minsta 3-dagers.Kostar inte så många Euro!
Ang.billigt boende:www.etaphotel.com enkla rum med duch/WC,går att få frukost.Rena och frächa.
www.hotelformule1.com enkla rum duch/WC i korridoren,går även att få frukost där.Rena och frächa.
Lätta att hitta,bra vägbeskrivning på deras hemsidor.
Vi bodde på ett bra lite Gästhaus Schackendorf,ligger på väg 21 mellan Bad Oldesloe-Kiel,det går att booka på www.booking.com hos dessa kan man även hitta jättebra prisar på andra orter.
Andra bra hemsidor:www.motormannen.se
www.bilaieuropa.se
www.viamichelin.com
www.hotel-ami.de
Återkom gärna om ni vill ha tips på sevärdhetar på bilresan m.m.
M.v.h.Reseglad
Av Mirreli - Reseguiden.se
19 nov. 2007 10:27
Hej,

Två trianglar tror jag att man måste ha (samt en stor portion tålamod då de är rätt vilda i trafiken). Tänk på att inte ha värdesaker synliga i bilen då inbrott är vanligt på många turistdestinationer. Ha det så kul! //Mirre