Italien

Av Alx
15 apr. 2006 20:10
Visningar: 2642
Jag och mina föräldrar ska åka till Italien i sommar och vill gärna ha lite tips på vad man ska se och göra! Platser, mat, m.m. Vi flyger till Milano och åker hem från Rom. Där i mellan ska vi besöka Venedig, Urbino (en liten stad utanför San Marino) och Pisa. Hur länge bör man stanna på varje plats? Vi tänkte hyra bil, är det bästa sättet att se landet?

Tack för hjälpen!
17 apr. 2006 12:09
Hej, Jag och min familj åkte på en bilresa från sverige ner till italien sommaren 2003. Man hinner se väldigt mycket med bil i italien. Vi besökte blandannat det lutande tornet i Pisa och Coluseum i Rom. Om ni hyr bilen direkt i Milano rekommenderar jag att ni tar svängen förbi Gardasjön som ligger vid alpernas fäste och runt sjön växer magnolia, persikoodlingar, palmer, vindruvor och oliver. Du har också skrivit att du ska åka i sommar och då har du en större anledning att stanna där för tempraturen brukar vara runt 25-27 grader och vattnet runt 20 villket är riktigt härligt =D, sen kan ni ju alltid besöka dom olika byarna som ligger omkring sjön.
Det fanns inte så många resturanger när jag var där men dom vi åt på hade riktigt bra mat.

(Har en bild då mina barn äter glass i solnedgången vid gardasjön om du vill se)
Av Alx
18 apr. 2006 17:00
Fina bilder! Det låter jättemysigt! Vi ska åka i slutet av juli så vi hoppas att det blir varmt och skönt! Tack för tipset!
Av Holsten
19 apr. 2006 14:51
Har inte varit i övriga Italien men var till Rom för 2-3 år sedan och personligen tycker jag att ni måste spendera åtminstone en helg i Rom, om inte mera. Se gärna Sankt Peterskyrkan, den e riktigt fin och maffig. Forum Romanum är värt att besöka. Vatikanmuseerna är nog jättefina också men man måste räkna med att det går en hel dag där och om man inte stannar lite längre i Rom kanske det inte riktigt är värt tiden det går åt där. Hoppas ni får det jättetrevligt i Italien, och lär er några italienska fraser, det uppskattar italienarna. :)
Av Alx
19 apr. 2006 17:13
Det blir nog fyra nätter i Rom, torsdag till söndag! Det kanska blir lagom? Jag ska träna Italienska nu! Vad heter god glass på Italienska?
Av Luke
24 apr. 2006 18:10
I både venedig och Urbino (har bott under plugget 3 år ) räcker det med en dag.....
I Rom gärna minst 3.

har det kul!

Mr. Luke
Av Alx
25 apr. 2006 16:21
Okej, men om man vill äka runt och titta lite i till exempel San Marino och så, är det bra att bo i Urbino då? Det var ganska billigt jämfört med Venedig, eller finns det inte så mycket att se runt Urbino?

Gillar man MotoGP måste man ju åka till Urbino, Valentino Rorri kommer ju där ifrån! Man måste se var han har växt upp!

Mvh Alex!
Av Ace78
2 juli 2006 04:39
Jag var i Italien i våras (i Rom och Neapel) och deras glass (och pizzan i Neapel) är helt klar värd en resa ner bara för den saken skull! Glassen där är riktigt mumsig! :)

bon gelato =god glass ...gissar jag men ej säker.

När jag och min kompis kom till Rom så var det som att komma hem. Vet inte varför jag känner mig hemma i den staden. Arkitekturen är på sina platser magnifik, folket levande, trafiken galen, små Marockanska gatuförsäljare över allt, modet stilfullt och antik historia väntar på att få upptäckas!

Ha en toppen resa!

ciao
Av Alx
2 juli 2006 20:24
Låter hur mysigt som hällst! Ser fram emot lite semester nu! Rom ska bli härligt! Och glass är alltid gott!

Alex!
2 juli 2006 23:17
Hej!

Jag var i Milano och Venedig förra sommaren. Då spenderade vi en förmiddag i Venedig och två dagar i Milano... I Venedig var det fullt med turister och inte alls så fint som vi hade räknat med, därför tog vi snabbt tåget därifrån. Milano är däremot en jättemysig stad, med fina parker att promenera i och så kan man ju förstås åka till San Siro och titta på fotboll (Inter eller Milan) eller bara gå in på stadions museum om man är intresserad av fotboll. Mitt i centrala Milano ligger en otroligt fin katedral från 1300-talet (Duomo, på piazza del Duomo), den får ni ju inte missa när ni ändå är i Milano. Glöm inte att äta mycket Gelatto (italiensk glass), pasta och risotto...

Trevlig resa!

/Stevster