Istanbul, personliga tips tack:-)!?

2 juni 2010 20:32
Visningar: 3442
Hej!
Jag letar tips inför min veckolånga Istanbulresa 22-30 juni. Guidebok har jag men söker lite mer personliga favoriter från er som varit där. Det kan vara PRECIS vad som helst och måste inte heller vara inne i centrala Istanbul:-).
4 juni 2010 20:14
Hej :-)

Så kul att du ska till Istanbul, det är en så underbar stad. Utöver det som nämns överallt så vill jag tipsa dig att ta spårvagnen och hoppa ut på Tophanestationen. Där hänger folk på helgerna i färgglada puffar (kolla in mina bilder). De äter, röker shisa och spelar spel. Otroligt fräckt. Missa inte att ta en fika under Galatabron! Och åk till Ortaköy på lördag, där njuter du av marknad och de största bakpotatis jag skådat med massa av god fyllning. Vill du gå runt i lite oturistiga men charmiga kvarter, ta båten till Fener och plåta den fina tvätten och livet på bakgatorna. Missa inte restaurangerna och utelivet på smågatorna bakom Istiklal Cadessi.

Jag känner några super trevliga och öppna människor i Istanbul som jag träffat via Couchsurfing, vill du träffa dem så hojta. Tror det kan ge dig en helt annan upplevelse av staden.

Hoppas allt e bra annars, vore kul att ses någon gång om du är i Göteborg :-)

Ha det gott och lycka till med planerandet :-) Kolla gärna in mitt album från Istanbul, har skrivit lite till varje bild.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/istanbul-2679
4 juni 2010 20:52
Åååh, massor av tack för alla bra tips... perfekt! Vilka fina foton du har! Var inne och snabbtittade, blev VERKLIGEN sugen på att åka nu:-).

Jag är en hel del i Gbg. Dansar salsa på tisdagar men drar mig inte för att åka dit annars heller. Kanske lite vin på en solig uteservering någon gång efter jag kommit hem från Istanbul?

Såg att du varit på salsabar förresten, kommer inte ihåg... dansar du salsa? Kommer du ihåg vad stället i Istanbul hette?

Ha en riktigt härlig helg med mycket sol:-)!!
7 juni 2010 07:57
Hej, jag minns tyvärr inte namnet på puben då jag bara "hängde på" de jag var ute med. Men den låg precis vid Galata Tower (vid torget). Den ägdes av en spanjorska tror jag. I Istanbul är det otroligt inne med salsa så om du googlar lite så kommer du säkert hitta många ställen. Alla jag träffade i Istanbul dansade salsa. Jag har tagit en kurs för länge sedan men de sista två åren har det variit samba för mig. Men jag funderar på att testa salsa igen till hösten.

Vore trevligt att ses efter din resa, ta en kall öl och prata Istanbul :-) Ha en kanonresa!
7 juni 2010 23:58
Aha, vad kul! Då ska jag definitivt försöka övertala mitt resesällskap att hänga med ut och dansa lite i Istanbul.
Tack igen för alla tips! Hörs vi inte innan så gör vi det när jag är hemma igen:-).
8 juni 2010 12:26
Vi besökte en 'park' där många byggnader och sevärdheter från Istanbul och Turkiet var uppbyggda i skala 1:25. Miniaturk är namnet, kommer nu inte ihåg vilken buss man skulle ta, men den går från Eminönu, kolla i infon på plats vilken det är, be chauffören säga till när ni ska av. För oss funkade det jättesmidigt. Vi valde denna utflykt den 1/5 när vi var där, vi visste då att det skulle bli kravaller och demonstrationer vid Taksim t ex, så det gällde att hålla sig borta.

En sevärdhet som du säkert har i din guidebok är underjordiska cisterner. Jättehäftigt, speciellt den som ligger alldeles i närheten av Ayia Sophia moskén. Om ni går in i Aiya Sophia, gå upp på andra våningen, kolla på räcket efter en plexiglasskiva som skyddar 'vikinga graffiti', runor som någon viking ristat in för MÅNGA år sedan.

Kolla in mitt album med fimer bl a från senaste (men inte sista!) resan till Istanbul här: http://www.reseguiden.se/forum/resor/storstadsresa-istanbul-620

Trevlig resa!!
9 juni 2010 21:13
Aha... Miniaturk, det ska jag lägga på minnet.

Jag har sett bilder på underjordiska cisterner och det verkar riktigt läckert. Hörde också om Vikingagraffitin, den måste man ju se. Bra att få veta vad ni gillar även om det står i guideboken.

Spanade in dina videofilmer, jättekul att se lite rörligt material:-)! Vilken av prinsöarna var det från?

Tack så himla mycket för tipsen!
11 juli 2010 11:31
Ta dig ut till Moda som ligger en trettiominuters ´promenad från färjelägret på asiensidan, Kadiköy, 7.50 kr med båt. Gå på fantastistiska restaurangen Kosa med utsikt över vattnet. Bästa maten på hela vår resan och väldigt genuint. Lite överklassområde för Istanbulbor. Prisnivån som på alla andra ställen, runt 350 kr för två med öl men inget vin. vin kostar runt 250 kr flaskan. Folk dricker mest raki till maten
Av Hkn
12 juli 2010 19:32
En bra bar: 360
Adress: Mısır Buğdayı Sk, 32
Snygga människor och bra vibbar. Har inte ätit där.
360istanbul.com

Bra restaurant:
Yakup 2 Rest.
Adress: Asmali Mescit Mah. 35-37
Bra käk. Inte särskilt lugnt och tyst. Här hänger
några av Istanbuls mer intellektuella.

Lokanta Nu Pera/Nu Teras
Adress: Mesrutiyet Cad. 149
När jag var där drevs stället av en turkisk-finsk
kock som jobbat i Sverige (han har nu dragit vidare).
Helt OK mat, framför allt smårätterna. Stället byter
karaktär på kvällen och blir en knökfull house-klubb
i flera våningar. Minst sagt bra fart på stället.

Istanbul är ett kul ställe. Jag inser precis nu att du redan åkt...
Hoppas att det var bra. Och hoppas att ni andra kan ha nytta
av adresserna.

Best,

:: håkan ::