Istanbul i december

Av Faalk
22 aug. 2012 18:51
Visningar: 10511
Hej! Har nu bokat en resa till istanbul i jul (21-26/12)
Hur är vädret? förstår att det inte är nån sommarvärme, men är det 5-10 grader eller hur är det? Regnet/blåsigt?

Vad ska man göra där? kille och tjej i 20 års åldern, bor på ett hotell som heter Istanbul Royal Hotel.

Är bazaarerna öppet som vanligt osv?

Tack på förhand!
Av Faalk
26 aug. 2012 17:28
Nån med några tips?
Av Annl
26 aug. 2012 17:36
När vi mellanlandade i Istanbul och skulle ha en ofrivillig övernattning där på vår resa till Afrika så hade vi av lätt insedda skäl inte så tjocka kläder med oss men det var inga bekymmer i Istanbul - det ordnade sig och vi frös inte. Och vi hade inte regn eller blåst, Dock var det inte lika gott och varmt som när vi var där en dryg månad tidigare på höstlovet.

Vi var på den egyptiska basaren den 27 och då var det öppet i alla fall.

Ha det trevligt!
26 aug. 2012 17:40
Om du menar Kapali carsi (grand bazar) är det öppet 9-19, söndag och bankholidays stängt.
Av Faalk
26 aug. 2012 17:48
Så det räcker med en vår/höst jacka? :)
aa, tänkte på grand bazar och affärer på gatan, sevärdigheter osv :)

Så vi inte kommer ner och allt är stängt ;)
Av Annl
26 aug. 2012 19:39
det räckte i alla fall för oss, som sagt.
Citerat från faalk:
Så det räcker med en vår/höst jacka? :)
aa, tänkte på grand bazar och affärer på gatan, sevärdigheter osv :)

Så vi inte kommer ner och allt är stängt ;)
Av Faalk
26 aug. 2012 19:50
Då vet jag iallafall vad vi ska packa :) tack så mycket.

Tips på vad som ska besökas mottages med, om någon har nåt bra. (intresserade av det mesta)
Av Zahide
27 aug. 2012 16:02
En bekant firade nyår i Istanbul för några år sedan och dom hade haft mellan 10-15 grader.
Av Faalk
27 aug. 2012 19:54
okej, men då är det ju som vår/höst här och man borde inte frysa allt för mycket :)
Av Annl
28 aug. 2012 19:03
Haga Sofia och Blå moskeen är måste och basilikacisternen är också spännande.

Ta en båttur på Bosporen - det är ett fint sätt att se stan.

Och så måste ni förstås besöka Egyptiska basaren och Grand Bazar - där kan du pruta och shoppa.

Se upp för taxichaufförerna - de lurade oss hela tiden. Det är i och för sig billigt att åka taxi men man vill ju inte bli lurad...
Citerat från faalk:
Då vet jag iallafall vad vi ska packa :) tack så mycket.

Tips på vad som ska besökas mottages med, om någon har nåt bra. (intresserade av det mesta)
Av Faalk
28 aug. 2012 20:57
Låter som trevliga ställen! kör de båtarna även på vintern? :)

Ne, lurad vill man väl aldrig bli! hehe. Tack för tipsen
Av Annl
28 aug. 2012 21:13
Vi åkte med båtarna på höstlovet = början av november.

Trevlig resa!
Citerat från faalk:
Låter som trevliga ställen! kör de båtarna även på vintern? :)

Ne, lurad vill man väl aldrig bli! hehe. Tack för tipsen
Av Faalk
29 aug. 2012 05:55
Men då går dom säkert i december med :) Tack så mycket! ser fram emot den :)
Av Faalk
17 sep. 2012 20:23
Ojdå! får kolla vädret nån vecka innan jag åker, men tar väl med en mössa för sena kvällar då.
Kan ju va skönt när man är korthårig..

Tack för tipset och ska kolla in din länk
Av Faalk
17 sep. 2012 20:34
Läste dagboken och den var intressant.. Förstod det som att ni gick runt till alla "sevärdheter" stämmer det? och hur gick det? lång avstånd? Bor ca 10-15 min promenad från Grand Bazaar
17 sep. 2012 21:36
Ja, brukar alltid promenera runt och har inget emot att gå några timmar. åker sällan i kollektivtrafiken. Ngn taxiresa sent på kvällen när det var transportsträcka, annars gillar jag alltid bäst att gå runt och hitta små guldkorn. Inte mer problem promenera i Istanbul än ngn annan stans, och tyckte inte avstånden var så långa ( å andra sidan är ju istanbul stort beroende på vad man vill se)
Av Faalk
18 sep. 2012 05:58
Okej låter kanon, föredrar med att promenera runt, lätt att missa saker annars
21 sep. 2012 21:11
Ett tips är att det 'alltid' är fullt med turister i Istanbul. Om ni planerar att se Aghia Sofia (missa då inte runorna på andra våningen som vikingar ristat in) och Topkapi Palace, rekommenderar jag att ni planerar in det ena direkt när dom öppnar ena dagen och det andra samma fast nästa dag. Det tjänar ni på för att man kommer före dom flesta turister. Inte FÖR långa köer och så.

Senaste gången jag var där var i maj med 'tjejgänget' vi var 6 stycken och jag som jobbat i Istanbul och reser gärna dit agerade 'guide'.

Har tyvärr ännu inget album från den resan men kolla gärna in: http://www.reseguiden.se/forum/resor/storstadsresa-istanbul-620

Hoppas du får några tips där. Hör gärna av dig om du har några frågor.
Av Faalk
22 sep. 2012 09:10
Tack för tipset om att vara där när det öppnar, kan vara rätt skönt att slipa lägga tid på att stå i köer..

ska kolla länken, Tack så mycket. Hör av mig om jag undrar något.
Av Faalk
10 okt. 2012 18:25
Okej :) Tar lite varmare kläder för kvällar då, nån tröja och kanske mössa eller nåt
Av Faalk
9 dec. 2012 19:52
Hej igen! Nu är det knappt 2 veckor tills jag åker till istanbul.
Tänkte stanna där över jul och skulle gärna vilja äta på någon god restaurang då, någon som har tips? är det mycket folk och svårt att få bord så man måste boka?

Tack på förhand.