Istanbul

Av Vigren
30 jan. 2020 20:20
Visningar: 853
Har aldrig varit i Turkiet men funderar åka med min dotter till Istanbul på en weekend då ser så fint ut och verkligen billigt.
Är det nära flygplatsen till centrum?Är det enkelt att gå runt i standen ?,ingen fara?
Tacksam för tips
Av Evoline
30 jan. 2020 21:56
De har 2 flygplatser, beror vart du landar och vilket centrum du vill till, östra eller västra sidan.
Har bara vart på östra sidan när jag landade i SAW flygplatsen.

Tror västra sidan har mer att erbjuda om man gillar sevärdheter.
Av Erik777
30 jan. 2020 23:34
Den nya, stora flygplatsen Istanbul Airport, IST ligger en bra bit från centrum. Sabiha Gökcen SAW, som är lågprisflygplatsen ligger numera närmare stan. Ingen av flygplatserna har i dagsläget spårtrafik. Från och till SAW kan man ta transferbuss till Tavsantepe metro. Vilket rekommenderas om man reser dagtid. Under kvällar och mornar funkar det bra att ta direktbussen till/från Taksimtorget.
Hur man tar sig till och från IST har jag sämre koll på, har inte varit i Istanbul sen den flygplatsen öppnade 2018.

De klassiska sevärdheterna som "alla" måste se finns som Evoline påpekar på den Europeiska sidan, inom ett väldigt litet område i en annars gigantisk stad. Men annars finns otroligt mycket att se. På båda sidor.

Det är enkelt att gå runt i staden, och att åka spårvagn, tunnelbana och pendeltåg. Men att åka buss och taxi kan vara besvärligt under dagtid pga trafiksituationen. Det är ingen fara med det mesta. Den vanliga regeln om att man om möjligt ska försöka smälta in i lokalbefolkningen gäller även i Istanbul. Och är lättare där än på många andra ställen.
Av Vigren
2 feb. 2020 19:18
Tack
.Om man åker till saw flygplatsen.Hur lång tid tar det ca in till city då?
Inte alt med taxi in till stan från flygplatsen?

Var ska man bo vilken sida och nån bra rek på hotel?
Tack
Av Erik777
2 feb. 2020 22:16
För tider och destinationer kolla
https://nasilgiderim.iett.gov.tr/en/
https://www.havabus.com/
Tiderna är olika beroende på tidpunkt på dagen.

Taxi har jag ingen aning om, det är rätt långt. Så i min mening är det ganska ovärt att åka Taxi. Dessutom är Taxi ett dåligt transportmedel i Istanbul under dagtid, man fastnar lätt i bilköer.

Bo i Sultanahmet eller runt Taksim. Så är det nära till de klassiska attraktionerna och till att ta den obligatoriska båtresan till Asien. Numera kan man dock även åka pendeltåg under Bosporen. Något man inte ser på kartan är att Taksim torget ligger väldigt högt över Bosporen. Gillar man inte att gå i backar så är det värt att kolla om hotellet ligger i en backe.
Av Jonas73
3 feb. 2020 20:59
Hej,
Jag rekommenderar att bo i Sultanahmet. Där är det bara en kort promenad till sevärdheter som Hagia Sofia, Topkapipalatset, Blå Moskén, Romerska cisternen och Grand Bazar. Det finns även ett varierat utbud av restauranger i området.
8 feb. 2020 23:43 (redigerad)
Nu är visserligen Taksim lite väl backig, men inga problem om man inte har några fysiska problem. Det är väldigt lätt att ta sig runt därifrån. Gå upp över torget på Taksim och ta Metro ner till Kabataş. Därifrån kan man åka vidare åt alla håll, buss bort till Ortaköy, promenad till Beşiktaş/Dolmabahçe, båt Kadiköy på Asien-sidan. Båt därifrån kan åkas tillbaka eller till t ex Karaköy. Från Kabataş åker man också enkelt till Eminönü och vidare till alla sevärdheter runt Sultanahmet. Från Taksim kan man även ta en promenad ned över İstiklal och gå över bron i Karaköy, där många restauranger med färsk fisk finns.

Jag skulle absolut satsa på Taksim, turkarna är hjälpsamma så fråga på t ex hotellet hur ni köper kort till kollektivtrafiken. I Sultanahmet finns det mesta samlat, men om man vill vara effektiv så betar man av sevärdheterna där lätt, men desto krångligare att ta sig runt om man bor där och vill se flera delar av de jag räknat upp Istanbul. I mitt tyckte alltså.

Finns otroligt mycket historia i där, googla lite innan ni bestämmer vart ni vill bo, med tanke på vad ni vill få ut av semestern.
8 feb. 2020 23:53
Ja, och icke att förglömma, Galata tower nås med promenad från Taksim. På vägen ned till Karaköy.
Av Vigren
20 feb. 2020 21:07
så om förstår rätt...om man tar flyger till saw flygplats är den närmare?
hur lång tid ca tar det med bussen då ?
Och den stannar i centrala Istanbul?
Av Marcoe
21 feb. 2020 08:34
Istanbuls centrum är stort, så det är svårt att säga att ena flygplatsen är närmre än andra eftersom det beror på var man ska. Tidsmässigt enligt google maps skiljer det bara 5 minuter just nu på om man åker från Sabiha Gökcen eller Istanbuls nya flygplats till Sultanahmet, vilket är ungefär där man bör bo. Så titta snarare på flyg som passar tids-/prismässigt istället för att satsa på en specifik flygplats.