Israel

Av Sahlena
18 aug. 2010 06:51
Visningar: 10594
Hej!
Ska åka till Tel Aviv och Eilat i oktober och undrar hur priser är,
vad man absolut ska se.. Tips mm
Bad.. handla.. ja ni fattar
Av Theelf
18 aug. 2010 08:33
Varför åka till Israel överhuvudtaget?
Av Sahlena
18 aug. 2010 08:45
Jag har vunnit resan. Och vill veta vad som är mest sevärt mm.
Av Sahlena
23 aug. 2010 14:55
Uppdaterar mitt inlägg...
Är det ingen som kan komma med lite "matnyttigt" om priser,
tips och även varningar..
// S
23 aug. 2010 22:24
Citerat från theelf:
Varför åka till Israel överhuvudtaget?
För att det är ett underbart land som är en stor del av den mänskliga historien. Med din logik så ska man kanske inte åka till Ryssland, USA, Kina eller Turkiet heller.

Nu till den ursprungliga frågan :-)

Eilat: Eilat ligger vid Röda havet inklämt mellan Jordanien och Egypten. Dykningen är underbart bra och korallreven besviker en inte. Man kan även åka med segelfartyg till Egypten eller varför inte ta en dagsutflykt till historiska Petra i Jordanien?

Tel Aviv: Staden som aldrig sover. Staden är som USA:s New York. En stor blandning av olika folkslag där konflikter känns mycket långt borta. Beroende på när du ska åka så är ju stranden ett givet alternativ. Vattnet är varmt och skönt. Jag rekommenderar Gordon Beach eller Hilton Beach som är lite lugnare.

Restauranger. Tel Aviv har otroligt bra restauranger och man kan hitta allt. De är speciellt bra på skaldjur. Rätterna är stora och priserna är billigare än i Sverige. Ta en Israelisk frukost på ett av de otroligt många caféer, jag lovar att du inte blir besviken.

Uteliv: Finns ett stort utbud av klubbar och barer om man gillar sånt.

Schucken Ha' Carmel (marknaden) är ett måste liksom trendiga gatan Shenkin eller mysiga området Neve Tzedek. Sedan är ju ett besök till den historiska staden Yaffo ett måste (sitter ihop med Tel Aviv)

Staden är ganska liten så man kan gå nästan överallt men om det blir för varmt så är taxi hur billigt som helst. Nästan aldrig mer 60 kr vart man än ska.

Det bästa med Israel är att allt är så nära. Sätt dig på en buss och en timme senare är du uppe i bergen i Jerusalem. En dagsutflykt med guidad tur är givet. Går att få med svensk guide till ett billigt pris om man är några stycken.

Man kan även hyra en bil över dagen och åka till Döda Havet vilket är en jättehäftig upplevelse.

Här är en bra sida som du kan titta på http://www.visit-tlv.com/

Hoppas att du får det jättekul och ignorera ignoranta personer som Theelf :-).
24 aug. 2010 01:59
Citerat från silverfang:
Citerat från theelf:
Varför åka till Israel överhuvudtaget?
För att det är ett underbart land som är en stor del av den mänskliga historien. Med din logik så ska man kanske inte åka till Ryssland, USA, Kina eller Turkiet heller.

Nu till den ursprungliga frågan :-)

Eilat: Eilat ligger vid Röda havet inklämt mellan Jordanien och Egypten. Dykningen är underbart bra och korallreven besviker en inte. Man kan även åka med segelfartyg till Egypten eller varför inte ta en dagsutflykt till historiska Petra i Jordanien?

Tel Aviv: Staden som aldrig sover. Staden är som USA:s New York. En stor blandning av olika folkslag där konflikter känns mycket långt borta. Beroende på när du ska åka så är ju stranden ett givet alternativ. Vattnet är varmt och skönt. Jag rekommenderar Gordon Beach eller Hilton Beach som är lite lugnare.

Restauranger. Tel Aviv har otroligt bra restauranger och man kan hitta allt. De är speciellt bra på skaldjur. Rätterna är stora och priserna är billigare än i Sverige. Ta en Israelisk frukost på ett av de otroligt många caféer, jag lovar att du inte blir besviken.

Uteliv: Finns ett stort utbud av klubbar och barer om man gillar sånt.

Schucken Ha' Carmel (marknaden) är ett måste liksom trendiga gatan Shenkin eller mysiga området Neve Tzedek. Sedan är ju ett besök till den historiska staden Yaffo ett måste (sitter ihop med Tel Aviv)

Staden är ganska liten så man kan gå nästan överallt men om det blir för varmt så är taxi hur billigt som helst. Nästan aldrig mer 60 kr vart man än ska.

Det bästa med Israel är att allt är så nära. Sätt dig på en buss och en timme senare är du uppe i bergen i Jerusalem. En dagsutflykt med guidad tur är givet. Går att få med svensk guide till ett billigt pris om man är några stycken.

Man kan även hyra en bil över dagen och åka till Döda Havet vilket är en jättehäftig upplevelse.

Här är en bra sida som du kan titta på http://www.visit-tlv.com/

Hoppas att du får det jättekul och ignorera ignoranta personer som Theelf :-).
....men du har uppenbarligen suddat ut den del av historien som skrivits efter 1945...och den har inte på något sätt ansetts mänsklig, i människors ögon...
Av Sahlena
24 aug. 2010 14:03
Tack Silerfang för inlägget.. vi åker i oktober och är i Tel Aviv i två dagar och Eilat i fem.. Det låter ju jättebra och jag antar att jag skulle vilja ha mer tid för att hinna med allt, men så brukar det ju vara.
Vi gillar ju att snorkla så det verkar ju lovande. Tyvärr är det bara gubben som har dykcert. men...
24 aug. 2010 14:45
Skeppohoj skriver: "....men du har uppenbarligen suddat ut den del av historien som skrivits efter 1945...och den har inte på något sätt ansetts mänsklig, i människors ögon..."

Ditt inlägg var intressant. Vill du utveckla hur du menar. Så vitt som jag förstår har det hänt en massa både intressanta och mindre intressanta händelser efter 1945. Vad tänker du på??
Av Theelf
24 aug. 2010 17:51
Tack - det friskar upp att bli kallad ignorant ibland. Trodde det stod i RG´s stadgar att man inte får angripa andra medlemmar för deras åsikter. Jag är av åsikten att man inte bör ge Israel lillfingret. Och det får jag väl vara utan att kallas ignorant? Det finns betydligt kändare och sannolikt mer intelligenta personer än jag som är av samma åsikt. Utan att kallas för ignoranta. Men Silverfang visar prov på samma arrogans som Israel gör. Så jag antar att det hör till sakens natur. Och så detta försök att rättfärdiga hela skiten med att det finns andra länder som också beter sig som skit?

Till själva frågan: Jag råkar veta att Sahlena har vunnit resan - undrar om hon hade valt att åka till Israel annars? Själv gör jag det lilla jag kan för att det skall dåligt för staten Israel (köper ingenting därifrån och försöker få andra att göra likadant).

Trevlig kväll

önskar

Den ignorerade ignoranten
24 aug. 2010 18:37
Silverfang skriver: "Hoppas att du får det jättekul och ignorera ignoranta personer som Theelf :-)."

Jag fattar inte hur du kan komma fram till att någon RG medlem är ignorant genom att fråga en annan person om han/hon har valt rätt resmål. Bakgrunden kan vara att man inte delar uppfattningen om att landet eller regimen har lämplig inriktning för att vara värd tid/pengar som ett resmål. Mot denna bakgrund behöver inte medlemmen vara ignorant. Jag tycker att du sköt över målet, i ett i övrigt bra inlägg, i syfte att dela med dig informera om Israel.... och du, varför använda dig av ett språkbruk som känns främmande i detta enkla forum.

Är det ett sätt att visa att du inte är ignorant? Nääää, jag bara skojade lite med dig! :=)
20 nov. 2010 09:47
Theelf du är så j...a patetisk.Håll dig borta från diskussioner om du inte kan tillföra nåt!!!!!
Har varit i Israel ett par gånger och träffat Israeler ute i stora världen och måste säga att dom är trevliga.ok.DÖda havet ska du inte missa,att flyta omkring där är ganska häftigt med dom karga bergen runtomkring som kuliss,Hade skavsår när jag var där och gissa om det sved när jag gick i vattnet.Som sagt Tel-aviv är häftigt.Äk runt och upplev landet det är fantastiskt,ska dit igen det är en sak som är säker.
Av Theelf
20 nov. 2010 13:42
Japp Jag ar ofobatterligt patetisk! Ignorant o dumihuvet ar jag ocksa Men jag fortsatter min anti-Israel kampanj i gronsaksdisken! Och ganska framgangsrikt faktiskt

Trevlig helg!

TheE
20 nov. 2010 20:10
Ja du tillhör väl afa gänget då. Din löjliga bojkott har du inget för ,jag och mina kompisar köper allt vi ser som kommer från Israel muaaaaaah.
Som sagt jag är på gång ner igen och vill också ha tips om smultronställen,bra restaurange,hotel m.m
20 nov. 2010 21:47
Jag kan tipsa om två jättebra restauranger i Tel-Aviv.

Mantaray är en fisk och skaldjursrestaurang som man absolut inte får missa. Ligger på stranden på väg mot Yaffo.

Montefiore är ett annat ställe som jag rekommenderar. Helt underbart god mat. Ligger på Montefiere street alldeles vid Alenby.

Om man är ute efter mer traditionellt rörigt israel/arabiskt style ska man bege sig till Yaffo och antingen äta på Yitchak HaGadol som har världens godaste grillspett av massa olika sorter eller Doktor Shakschuka. Shakschuka är en traditionell tomatgryta med ägg i som är underbart gott. Speciellt med bröd till.

Tel Aviv har en myriad av bra restauranger.

Det kan även noteras att Tel Aviv har av Lonely Planet utsetts som den tredje bästa staden att besöka under 2011. Länk här : http://www.lonelyplanet.com/usa/new-york-city/travel-tips-and-articles/76165
Av Theelf
20 nov. 2010 22:09
Det var värst vad du går på Kenneth. Här har man tydligen trampat på en öm tå. Men efter att ha arbetat flera år i Israel med omnejd så har jag min uppfattning klar för mig. Sedan kan du och dina globetrotters till kompisar svamla på bäst ni vill om AFA (det är väl ett försäkringsbolag?), fortsätta köpa vad ni vill och resa vart ni vill. Jag tänker göra detsamma. Är det ok för dig Kenneth?

Hälsar,

TheE
21 nov. 2010 10:18
Helt ok.Jag tycker bara det är sä lägt av dig när nån frågar hövligt om priser tips m.m.för ett resemål och får till svar varför hon ska åka dit!!!!.Du fortsätter sen att tramsa och undrar om hon verkligen skulle åka dit om hon inte vunnit resan.Vad fasen har du med det att göra!!!!!Jag kan upplysa dig om att det är miljontals människor som HELT FRIVILLIGT äher dit och Betalar själv för resan dit.Är du chockad nu????Alla tänker inte som dig,fatta det.
Tänk lite med din lilla hjärna om alla trådar skulle apa efter dig,ifrågasätta om det är rätt att åka dit eller dit ,det är alltid nån som har nåt emot ett specifikt land.hm Turkiet,Egypten,venezuela m.m varför ska man isåfall åka dit?Det fina med detta forum är väl att andra medlemmar delar med sig av sina erfarenheter med tips m.m vilket ju är helt oslagbart ,Hoppas man kan ta politiken i ett annat forum och hålla oss till resor här.
Kenneth
21 nov. 2010 11:29
THEe menar kanske att en Politiker behöver röster för att kunna agera som dom gör....i alla fall i en Demokrati.
21 nov. 2010 14:18
Citerat från skeppohoj:
THEe menar kanske att en Politiker behöver röster för att kunna agera som dom gör....i alla fall i en Demokrati.
Jaha,. Vad svara man på det? Israel är ett intressant land med vingslag av mycket kultur, historia och enligt "Skeppohoj" också en politiker. Så vitt som jag förstår så vill du förmedla något om detta som jag inte förstår. Är det "regimen" eller hur man "röstar" som du skriver om?
Israel är ett resmål som jag vill till så "Skeppohoj", berätta allt du vet!
21 nov. 2010 14:47
Israel är en demokrati till skillnad från sina grannar.
Tror inte att jag är ensam att vilja åka till Israel.Nu sak jag äta en söt och saftig jaffa apelsin och en nyttig avocado och sharonfrukt.............................från Israel.hm jag tar ett par till,min hustru och min son tar några också.
The e har däremot en massa röster och kan skriva som han vill? kommunism i ett nötskal
Tack silverfang för tipsen
Kenneth
Av Theelf
21 nov. 2010 15:22
I denna diskussion har jag blivit kallad ignorant, patetisk och nu kommunist. Kenneth har helt rätt i att detta är fel ställe för denna diskussion (och det var jag som startade den - fel). Vad Kenneth tror och tycker om mig är mig fullständigt egalt (läs: skiter jag fullständigt i). Däremot är det inte ok att som Silverfang och Kenneth kalla andra medlemmar för namn och att förlämpa dem. Ha nu en trevlig söndag, njut av dina apelsiner och ha en trevlig resa till Israel.

/TheE
21 nov. 2010 16:04
Citerat från kenneth073:
Israel är en demokrati till skillnad från sina grannar.
Tror inte att jag är ensam att vilja åka till Israel.Nu sak jag äta en söt och saftig jaffa apelsin och en nyttig avocado och sharonfrukt.............................från Israel.hm jag tar ett par till,min hustru och min son tar några också.
The e har däremot en massa röster och kan skriva som han vill? kommunism i ett nötskal
Tack silverfang för tipsen
Kenneth
Man kan alltså äta jaffa apelsin och avocado och sharonfrukt. i Israel. Även om de frukterna är goda så tycker jag att vägen är lång för att köpa dem. Knappast kostnadseffektiv och lockar inte mig som ett "mål" i ett resmål. Finns det inget annat så är kanske inte resmålet så intressant.
Hur många röster har du Kenneth073 och var menar du? Att kriteriet på kommunism skall bedömas i antalet röster är för mig en nyhet. Är det så i Israel eller hittar du på? Du får mig att uppfatta landet som ett krossat "nötskal". Kan du berätta mer om Israel.
21 nov. 2010 16:18
Citerat från kenneth073:
Vad vill du veta signal?
Börja med att svara på mina enkla frågor. Tack!
Av Sahlena
21 nov. 2010 20:16
Oj oj vilken diskussion det blev..
Jag och gubben kom både dit och hem helskinnade..
Vi hade det jättebra.
God mat och dryck.
Trevliga människor.
Vi var till Döda havet och flöt som två korkar.
Åt middagar i sanden på strand resturanger.
Dök med delfiner i Eilat.
Vi åker gärna dit igen.

Om man nu ska hitta något negativt var det väl
säkerhets uppbådet.. Massa kontroller och tusen frågor.
Men men det gick det också..
//S
21 nov. 2010 20:59
Staten Israel har förverkat sin rätt till existens. Trakasserier av palestinier och icke-judar har nått episka proportioner under falsk flagg, och mvärldens dåliga samvete ger staten carte blanche att begå oförrätter av stora mått. Men det är staten Israel. Jag har haft ett par omåttligt trevliga vänner från Israel, bland dem ett par fantastiska danslärare och en väninnna som blev Broadwaystjärna. Det finns gott om israeler som är emot rådande situation och jag tror att man med gott samvete kan resa dit bara man ser till att ens pengar hamnar i rätt fickor. Israel är komplext och oerhört spännande som resmål, och har man huvudet på skaft kan man uppleva mycket.

BL
Av Peter_o
21 nov. 2010 21:00
Citerat från sahlena:
Oj oj vilken diskussion det blev..
Jag och gubben kom både dit och hem helskinnade..
Vi hade det jättebra.
God mat och dryck.
Trevliga människor.
Vi var till Döda havet och flöt som två korkar.
Åt middagar i sanden på strand resturanger.
Dök med delfiner i Eilat.
Vi åker gärna dit igen.

Om man nu ska hitta något negativt var det väl
säkerhets uppbådet.. Massa kontroller och tusen frågor.
Men men det gick det också..
//S
Du träffade inga bosättare på områfen utanfår det egentliga Israel?

/PeterO
22 nov. 2010 08:08
Jag såg en lysande dokumentär 2007 av den israeliske filmaren Ido Haar. Den heter 9 star hotel och handlar om de palestinska byggnadsarbetare som varje dag springer över gränsen för att arbeta på israeliska byggen. De lever som hundar och behandlas som råttor men lyser som solen. Det är en fantastisk liten film som ger många tankeställare. Ido Haar presenterade själv filmen i Göteborg under filmfestivalen. Se ett klipp på imdb;

http://www.imdb.com/video/screenplay/vi1605632281/
22 nov. 2010 09:27
Busylizzy skriver: "Staten Israel har förverkat sin rätt till existens. Trakasserier av palestinier och icke-judar har nått episka proportioner under falsk flagg, och omvärldens dåliga samvete ger staten carte blanche att begå oförrätter av stora mått."

Är det inte underligt att en stat kan förgöra en grupp människor på detta sättet och ta för sig av det kuvades rättigheter. Borde man inte vara lite ödmjuk efter vad de själva har blivit utsatta för. Eller är det så "Agar fadern så fortsätter sonen att aga sin son"??

Busylizzy skriver vidare: " Men det är staten Israel" Ja så är det, och i jämförelse så var inte hela Tyskland eller Iraks befolkning "sadister, satans mördare" för att det fanns en "elitgrupp" som var maktgalen.

Busylizzy fortsätter "De lever som hundar och behandlas som råttor men lyser som solen".

Tack Busylizzy för en riktig tankeväckare eller "tankeställare" om du så vill. Israel är intressant som resmål. Kultur, historik, religion, etc. Många vingslag!! .. men som hon skriver "och har man huvudet på skaft kan man uppleva mycket." Jag vet jag har varit där som kritisk granskare. ...... och blev själv också granskad som sign "Sahlena" skriver. Bevakningen är både synlig och osynlig. (civilt)

Sammanfattningsvis: Har ni huvudet på skaft så "bara åk", ni andra skall åka till Thailand. Men tro inte att där är så mycket bättre: Rödskjortor,etc, etc. Det är ca 200 familjer som äger "rättigheterna" i Thailand i ett korrumperat nätverk. Thailändarnas vänlighet är ett spel för han lever på det ..... och Dig!!

Av Begesk
23 nov. 2010 08:14
Israel är ett fantastiskt land. Att gå i Jerusalems gränder och känna bibelspråket i "väggarna" eller stå på bergen och se vyn över bl.a födelsekyrkan i Betlehem, som är en av de äldsta kyrkorna i världen, är en rysare. Gåshud!!

Man bör vara påläst. Historia, religion, åtminstone valda delar av bibeln, etc. Då kommer resenärerna som besöker landet att få ut mycket av besöket. Tyvärr så finns det en baksida som man inte kan göra något åt. Det är en lång process i likhet med att socialdemokraterna fallit, i likhet med romarna och kommunismen.

Åk dit men följ instruktionerna enligt (delar av) ovanliggande inlägg. "Använd insidan", som någon uttrycker det.
Av Alfavid
2 dec. 2017 12:27
Jag skall åka till Israel detta underbara land som har allt när det gäller religion kultur demokrati och inte minst toppenväder med bad. Det enda problemet är at Israel som har den näst starkaste valutan i världen och våra fattiga kronor får man inte mycket för.Billiga restuanger i Eilat? Buss och taxi från Ouvda flygplats till Eilat.?