Island

Av Goranl
22 feb. 2017 12:33
Visningar: 742
Hej.

Bokat en Islandsresa första veckan i juli med boende i områdena södra och västra Island.

Läser många inlägg och skräckexempel på nätet vad gäller att hyra bil. Olika uthyrare verkar vara ihopkopplade och förstås som erfarenheten säger dyrt att hyra bil här.
Finns det ändå någon som lyckats hitta ett bra konsensus för bästa hyra bil och företag och vilka nödvändiga försäkringar som gäller? Vidare vad (och vilka) man ska tänka på och undvika.

Skulle vara spännande att få komma ut på valsafari och rida islandshäst. Tacksam för bra tips om detta i dessa områden.

Vänligen
Göran
22 feb. 2017 18:54
Har också läst skräckhistorier, men när vi hyrde i somras hade vi inga problem.
Vi hyrde från ett liten lokal firma som hette Citycar. De hade mycket förmånliga priser, men bilen var väl inte helt ny om man så säger...
Vi tog ingen tilläggsförsäkring utan förlitade oss på de som följer med kreditkortet.

Har skrivit om att hyra bil på Island här, om det kan vara till någon hjälp:
https://4000mil.se/index.php/category/europa/kroatien/

Och om att rida Islandshäst här:
https://4000mil.se/index.php/att-rida-islandshast/
Av Goranl
23 feb. 2017 10:40
Hej,

Tack för information om bil och vidare mycket bra och matnyttig information vidare om Island som ska komma till användning.

Är förstås intresserad vidare av varma bad och källor såväl små som lite större värda att besöka och ta ett bad. Ser att du listat ett antal som förhoppningsvis ska kunna gå att ta sig till med vanlig bil.

Vad hade ni för försäkring i kreditkortet som gällde för bil? Gör en vanlig sökning på ett företag och får upp: SAND AND ASH PROTECTION, COLLISION DAMAGE WAIVER (CDW), SUPER COLLISION DAMAGE WAIVER (SCDW), GRAVEL PROTECTION, THEFT PROTECTION..
Vad har man troligen själv i sitt kort och vad behöver man ta fler för försäkringar? Är det så att det är bättre med mindre lokala företag än större eller är det så att priserna är bättre men utan tillägg som kanske de stora redan lagt på?

Finns det företag med mindre bra rykte man bör undvika?
23 feb. 2017 22:19
Hm, ser nu att jag länkade helt fel ovan. Länken till att hyra bil på Island är denna:
https://4000mil.se/index.php/att-hyra-bil-pa-island/
Så kan det bli ibland och det verkar inte gå att ändra inlägg i efterhand...

Fast det verkar som att du hittade rätt ändå.

Det är möjligen någon "ask-försäkring" man skulle kunna behöva teckna, dvs om man ska åka i vulkanområden, men som sagt vi tog inget extra och normalt täcker kort-försäkringen allt. bilföretagen försöker bara sälja på en extra.
Av Goranl
24 feb. 2017 09:44
Tack för information!

Ska kolla upp VISA- kortet här.

Tips på någon karta på nätet, kanske någon vet vilka vägar som är F-örbjudna, som man kan kolla upp i förväg?
24 feb. 2017 10:32
Citerat från Goranl:
Tack för information!

Ska kolla upp VISA- kortet här.

Tips på någon karta på nätet, kanske någon vet vilka vägar som är F-örbjudna, som man kan kolla upp i förväg?
Det är få kreditkort som har försäkring som täcker hyrbil så kolla upp det noga! De täcker inte heller allt utan bara upp till vissa belopp kolla med din bank. En fördel med att ha 0 självrisk är att man slipper bry sig, har man försäkringen med kortet får man betala och sen försöka få ersättning från det försäkringsbolag som banken anlitat.

Vi hyrde av Sixt. Bra bil och bra pris då vi hyrde men för att vara Sixt är de inte lika bra som på andra ställen vi hyrt.
Tjejen som vi hade verkade ny och hela stället verkade helt nyöppnat när vi kom dit, de byggde fortfarande.
Hon körde lite säljsnack om försäkringar som jag avböjde, vi fick en helt okej ganska ny bil men hon sa att det inte fanns några skador noterade på bilen men att vi skulle själv kolla och säga ifrån om det var något (alla skador över en lillfingernagels storlek får man betala). Hon skrämde också med att nästan alla fick stenskott så man borde definitivt köpa försäkringar....

Det fanns massor med skador på bilen, vissa stora, helt bucklad motorhuv där färgen spruckit t.o.m. så det fanns en del att notera i protokollet.

Vi fotade så klart bilen ut och invändigt (glöm inte däck och undertill) då vi inte hade 0 i självrisk utan nöjde oss just med vårt korts självrisksförsäkring. Har hört folk som råkat ut för just detta att de blivit debiterade för skader som redan fanns på bilen så det är oroväckande och ett stort avbräck i förtroendet för Sixt faktiskt. Även om i princip alla uthyrare verkar köra med sådana här fula knep i olika utsträckning så borde seriösa företag inte ägna sig åt sådant. Visst är det mycket pengar de tjänar om de kan ta en 15-20 tusen för samma skada gång på gång men det är ju kriminellt.
Det är för övrigt helt sjukt att inte små repor och skador räknas som normalt på hyrbilar, de rullar ju enormt mycket och slitage måste de ju ha med i kalkylerna tycker man...

Askförsäkringen var ganska dyr och den avstod vi, vi körde bara större vägar i västra delen mitt i sommaren, detta får ju var och en avgöra om de vill ta risken eller köpa försäkringen.

Sen fotar man så klart även bilen vid lämning så man kan se om det finns några skador som tillkommit ifall de plötsligt drar en massa pengar på kortet och påstår att man orsakat dem.
Av Goranl
26 feb. 2017 22:22
Tack för mycket bra beskrivet och informativt svar om hyrbilen.

Tittar på hyrbil24.se tex där man informerar om olika betalkort via banker och självriskmomentet som ingår.

Hyrbil24 erbjuder denna självrisk i sitt "Fullt skydd" och även tillägg för fönster, speglar, hjul och däck samt administrations och motorstoppsavgifter för om bilen bryter ned eller nycklar försvinner.

Detta verkar inte finnas i grund när man hyr och då faller väl lite kreditkortets fördelar, om man nu har det och tänkt utnyttja det, om man nu tänker att övrigt kanske behövs med tanke på dåliga vägar bla? Vidare är frågan om nu även "Grus" och "Sand & Aska" försäkring finns med i sk "Fullt ut"- skyddet" där man säger "...täcker alla externa och mekaniska delar... från hjul och fönster till motor, tak och underrede" och om man då inte ska behöva detta tillägg på plats?

Är det viss del av Island man ska tänka på att vara försiktig undvika om man inte har "askförsäkringen"?

Tack för länk och tips om ridning!
Av Goranl
27 feb. 2017 20:03
Tar idag ett prat med försäkringsbolaget kopplat till mitt kreditkort.

De betalar självrisk på 10 000 kr. Har företaget på nätet där jag bokar min hyrbil en vagnskademoment med självrisk tex 16 000 kr så får jag betala resterande 6 000 kr. Övriga kostnader för skador över 10 000 kr ska då enligt uppgift försäkringsbolag kreditkort gå på stöldskydd och trafik- och vagnskadereducering som de flesta uthyrare ska ha i grund när man hyr. Så långt låter allt bra.

Nu kommer väl förklaringen, som inlägg från Floridasidan skriver om, att försäkringsbolaget gör skillnad på "självrisk" och "skada" som gör att situationen utnyttjas av uthyrare på plats.

Är skadan större än 10 000 kr så betalar försäkringsbolaget självrisken + eventuell kompletterande summa (6 000 i ovan ex) får jag då själv stå för och firman står för alla skador. Understiger dock skadan 10 000 kr tex en skada som innebär lackering för 5- 6 000 kr så får du som kund med kreditkortet betala alla skador från 0- 10 000 kr själv!! Alltså ingen hjälp av självrisken där alls och således stå för allt själv. Det är klart att har man ingen annan försäkring kan ju företaget på plats som lämnar ut bilen peka på alla möjliga (läs omöjliga) skavanker och ta betalt för detta, som det pratas om i olika skräckexempel. Jag säger som "Floridasidan" - det är kriminellt!

Jag säger till försäkringsbolagets representant för kreditkortets självrisk att då gäller att smälla ordentligt så skadorna blir så pass stora att "självriskmomentet" faller in annars är ju risken att jag får betala för "skador" upp till 10 000 kr. Jag får bifall på denna fråga. Jag får även muntligt bifall på att Sand & Ash och Gravel protection ska täckas in i begreppet skada.

Då kanske ändå kreditkortets möjligheter faller i och med ovan och man ändå ska satsa på en sk "Fullt ut"- försäkring (135 kr/ dag) om det rör sig om en veckas hyrtid som ändå ska ta kostnader för skada- självrisk från 0 kr?

Väntar fortsatt på svar från bokningsföretaget för bilen om Sand & Ash och Gravel protection täcks in i deras "Fullt ut"- försäkring.
Av Goranl
28 feb. 2017 11:51
Hej!

Har någon lite omdöme om valsafari norra Island vid Akureyri alternativt Húsavík vilket ställe och företag man väljer för bästa utbud och möjlighet att se de stora valarna?
28 feb. 2017 12:39 (redigerad)
Citerat från Goranl:
Tar idag ett prat med försäkringsbolaget kopplat till mitt kreditkort.

De betalar självrisk på 10 000 kr. Har företaget på nätet där jag bokar min hyrbil en vagnskademoment med självrisk tex 16 000 kr så får jag betala resterande 6 000 kr. Övriga kostnader för skador över 10 000 kr ska då enligt uppgift försäkringsbolag kreditkort gå på stöldskydd och trafik- och vagnskadereducering som de flesta uthyrare ska ha i grund när man hyr. Så långt låter allt bra.

Nu kommer väl förklaringen, som inlägg från Floridasidan skriver om, att försäkringsbolaget gör skillnad på "självrisk" och "skada" som gör att situationen utnyttjas av uthyrare på plats.

Är skadan större än 10 000 kr så betalar försäkringsbolaget självrisken + eventuell kompletterande summa (6 000 i ovan ex) får jag då själv stå för och firman står för alla skador. Understiger dock skadan 10 000 kr tex en skada som innebär lackering för 5- 6 000 kr så får du som kund med kreditkortet betala alla skador från 0- 10 000 kr själv!! Alltså ingen hjälp av självrisken där alls och således stå för allt själv. Det är klart att har man ingen annan försäkring kan ju företaget på plats som lämnar ut bilen peka på alla möjliga (läs omöjliga) skavanker och ta betalt för detta, som det pratas om i olika skräckexempel. Jag säger som "Floridasidan" - det är kriminellt!

Jag säger till försäkringsbolagets representant för kreditkortets självrisk att då gäller att smälla ordentligt så skadorna blir så pass stora att "självriskmomentet" faller in annars är ju risken att jag får betala för "skador" upp till 10 000 kr. Jag får bifall på denna fråga. Jag får även muntligt bifall på att Sand & Ash och Gravel protection ska täckas in i begreppet skada.

Då kanske ändå kreditkortets möjligheter faller i och med ovan och man ändå ska satsa på en sk "Fullt ut"- försäkring (135 kr/ dag) om det rör sig om en veckas hyrtid som ändå ska ta kostnader för skada- självrisk från 0 kr?

Väntar fortsatt på svar från bokningsföretaget för bilen om Sand & Ash och Gravel protection täcks in i deras "Fullt ut"- försäkring.
Har lite svårt att hänga med i resonemanget men det låter helt tokigt ifall de menar att försökringen inte gäller för skador som inte är större än maximal ersättning.

Så här står det om ett av mina kort (Santander mitt kort):

"Självriskeliminering hyrbil

Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrnings¬firma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 10 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet."

En självrisk är ju ganska självklart vad det är, första delen av kostnaden innan försäkringen träder in, t.ex. 6.000:-.

En självrisksreducering eller eliminering är ju en försäkring för själva självrisken kan man säga, självrisken blir lägre eller ingen alls.

Har jag en försäkring i ett separat bolag, t.ex. Santanders kort (rättare sagt försäkringsbolaget de anlitar) så försäkrar jag mig mot den självrisk som finns, t.ex. 6.000:-.

Du menar alltså att denna självrisksförsäkring i sig har en självrisk på 10.000:- i ditt fall? Har du några villkor eller annan info som stödjer detta? Låter fullständigt orimligt i mina öron.....
Av Goranl
28 feb. 2017 13:30 (redigerad)
Hade just en fundering kring just Santanders kort som omnämns och rekommenderas på- http://www.hyrbil24.se/forsakring/ .

Det verkar enligt det du skriver som man tar även de mindre skadorna då i jämförelse mitt fall de understigande kostnaderna mitt exempel och kreditkort Skandiabanken, som då inte gör det. En fundering i villkoren som du bifogat är vad de menar med "Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd. "

Frågan ställdes av mig spontant till försäkringsbolaget kopplat till kortet utan initial eftertanke utan med utgångspunkt att det skulle vara som du säger en försäkring för själva försäkringen men där jag inte kan läsa på min banks villkor https://www.skandia.se/vardagstjanster/kort/handla-sakert/reseforsakring-plus/ vad som specifikt gäller om det är någon självriskkostnad eller ej och därför blir hänvisad till att ringa försäkringsbolaget i stället.

Där får jag, som sagt, efter ytterligare frågor en muntlig information som ju kort sagt inte tar de "mindre" skadorna (och därmed kostnaderna) som understiger angivet belopp som jag i så fall skulle bli hänvisad att ta. Däremot inga problem de större.

Ingen skriftlig information om detta. Har begärt en epostadress till kontaktpersonen jag hade, försäkringsbolaget skyltar inte precis med detta, för att få det som är sagt svart på vitt. Det gäller i vårt fall speciellt Sand & Ash och Gravel protection som vi räknar med att hyrfirman lokalt kommer att "prata på oss annars". Vi har tagit hyrbil24 Fullt ut försäkring med anledning av villkoren på kreditkortets brister i summor/ skador som går upp till där självrisken träder in. Vi räknar med att "Fullt ut" tar detta men ännu inte fått svar på detta.

Vi tycker också detta låter orimligt men, som sagt, kanske ett tillfälle för lokala firman (-or) att utnyttja de personer som inte har skyddet för just skadorna (!) i grundhyran av bil och betalning med just sitt kreditkort (?) som man läser om på nätet.
Vidare, av någon anledning, tar inte kreditkortets försäkringsbolag i "de mindre" skadorna då. Det har jag inget svar på varför.
28 feb. 2017 13:36
Citerat från Goranl:
Hade just en fundering kring just Santanders kort som omnämns och rekommenderas på- http://www.hyrbil24.se/forsakring/ .

Det verkar enligt det du skriver som man tar även de mindre skadorna då i jämförelse mitt fall de understigande kostnaderna mitt exempel och kreditkort Skandiabanken, som då inte gör det. En fundering i villkoren som du bifogat är vad de menar med "Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd. "

Frågan ställdes av mig spontant till försäkringsbolaget kopplat till kortet utan initial eftertanke utan med utgångspunkt att det skulle vara som du säger en försäkring för själva försäkringen men där jag inte kan läsa på min banks villkor https://www.skandia.se/vardagstjanster/kort/handla-sakert/reseforsakring-plus/ vad som specifikt gäller om det är någon självriskkostnad eller ej och därför blir hänvisad till att ringa försäkringsbolaget i stället.

Där får jag, som sagt, efter ytterligare frågor en muntlig information som ju kort sagt inte tar de "mindre" skadorna (och därmed kostnaderna) som understiger angivet belopp som jag i så fall skulle bli hänvisad att ta. Däremot inga problem de större.

Ingen skriftlig information om detta. Har begärt en epostadress till kontaktpersonen jag hade, försäkringsbolaget skyltar inte precis med detta, för att få det som är sagt svart på vitt. Det gäller i vårt fall speciellt Sand & Ash och Gravel protection som vi räknar med att hyrfirman lokalt kommer att "prata på oss annars". Vi har tagit hyrbil24 Fullt ut försäkring med anledning av villkoren på kreditkortets brister i summor/ skador som går upp till där självrisken träder in. Vi räknar med att "Fullt ut" tar detta men ännu inte fått svar på detta.

Vi tycker också detta låter orimligt men, som sagt, kanske ett tillfälle för lokala firman (-or) att utnyttja de personer som inte har skyddet för just skadorna (!) i grundhyran av bil och betalning med just sitt kreditkort (?) som man läser om på nätet.
Vidare, av någon anledning, tar inte kreditkortets försäkringsbolag i "de mindre" skadorna då. Det har jag inget svar på varför.
Får du något besked från Skandiabanken så får du gärna dela med dig (de har ju en kontaktfunktion i internetbanken där de brukar svara). Ska själv leta då jag också har deras kreditkort. Jag misstänker ju att du pratat med någon på¨försäkringsbolaget som inte begriper sig på detta ;-)

Vad man har för försäkring eller om man inte har någon alls spelar ju inte uthyraren någon roll i detta. Vill de ta betalt för en skada kan de göra det oavsett om du eller ditt försäkringsbolag får ta smällen....
Av Goranl
28 feb. 2017 13:43
Skandiabanken vill "bara" läsa texten innantill. De "får inte" lämna sin tolkning utan hänvisar därför vidare :)

Ja vi har undrat här vad ansvarig person på kortförsäkring sitter på för information i alla fall ^^

Ni har i alla fall använt er av Santander kort i ert fall snarare än Skandiabanken?

Fortsättning följer i vilket fall och vi kan väl fortsatt stämma av här!
28 feb. 2017 14:20 (redigerad)
Citerat från Goranl:
Skandiabanken vill "bara" läsa texten innantill. De "får inte" lämna sin tolkning utan hänvisar därför vidare :)

Ja vi har undrat här vad ansvarig person på kortförsäkring sitter på för information i alla fall ^^

Ni har i alla fall använt er av Santander kort i ert fall snarare än Skandiabanken?

Fortsättning följer i vilket fall och vi kan väl fortsatt stämma av här!
Vi har ju alltid 0 självrisk i USA, verkar vara standard nuförtiden och det är där vi hyr oftast. Sen har vi betalt med Norwegians kort, där fick man köpa till försäkringen så det sade vi upp när Santander och Skandia börjat med försäkring på sina kort. Vi har sen betalat med båda men har inte haft några skador så kan inte säga något om hur de fungerar.

Letade lite och villkoren finns på Skandiabankens hemsida. Får säga att det låter extremt konstigt om det skulle vara som de sagt till dig! Kommer nog aldrig använda deras kort mer i.s.f.!
Som jag tolkar det så är "gällande självrisk" den självrisk som Skandiabankens försäkring har, jag ser inget om någon självrisk i detta moment så den bör vara 0:- inte som de sagt till dig att det är uthyrarens självrisk.

Då skulle alltså läget vara.
Du hyr en bil, självrisken är 10.000:- du får en skada som kostar 11.000:- att laga och du får betala självrisken på 10.000:-, Skandia ersätter då med 1.000:-? Detta är befängt, finns inte en chans i h-e att de har rätt här ;-(

Det måste ju så klart vara så att du kan hyra en bil med upp till 10.000:- självrisk och fortfarande bli skadeslös vid skada. Hyrbilsfirman står för kostnaden över 10.000:- och Skandiabanken upp till 10.000:-.

Om det händer något med din hyrbil Om du under din utlandsresa hyr en bil (eller vespa) hos en auktoriserad uthyrningsfirma och råkar ut för en ersättningsbar skada och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken under den ordinarie bilförsäkringen, dock högst 10 000 kr. Kostnaden ska styrkas med kvitto i original.
Av Goranl
28 feb. 2017 16:11
Ok vi missar varann lite.

Försäkringsbolaget säger följande och gör skillnad av någon konstig anledning i resonemanget på "skada och självrisk"!

* Hyr en bil. Självrisk 10 000 i kreditkort. Skadan är 11 000 kr. Kreditkortet och försäkringsbolaget går in tar hela summan. Alltså självrisken går in (summa över 10 000) och skadan resterande regleras av försäkringsbolag. Inga kostnader för mig i slutändan.

* Hyr en bil. Självrisk 10 000 i kreditkort. Skadan är 9 999 kr. Här får jag, enligt bolaget och representant för kortförsäkring, betala skadan själv utan hjälp.
28 feb. 2017 16:55
Citerat från Goranl:
Ok vi missar varann lite.

Försäkringsbolaget säger följande och gör skillnad av någon konstig anledning i resonemanget på "skada och självrisk"!

* Hyr en bil. Självrisk 10 000 i kreditkort. Skadan är 11 000 kr. Kreditkortet och försäkringsbolaget går in tar hela summan. Alltså självrisken går in (summa över 10 000) och skadan resterande regleras av försäkringsbolag. Inga kostnader för mig i slutändan.

* Hyr en bil. Självrisk 10 000 i kreditkort. Skadan är 9 999 kr. Här får jag, enligt bolaget och representant för kortförsäkring, betala skadan själv utan hjälp.
Nej, det kan bara inte stämma! Har du fått någon bekräftan på att det skulle vara så?

De skulle altså gärna betala 10.000 eller 100.000 bara det är hela självrisken som används, men inte 500 om självrisken är 501, så osannolikt som något kan bli men försäkringsbolag kan ju i.o.f.s hitta på vad som helst för att slippa betala.....
Av Goranl
28 feb. 2017 20:40
Bara muntligt per telefon där jag upprepar frågorna i resonemanget och får det bekräftat igen.

Min enda personliga tanke kring det hela skulle väl vara att det kanske är väldigt mycket småskador som inte försäkringsbolaget vill hålla på med relaterat till mycket (de flesta eg. not) kostnader och administration kring det hela men att de förstås är "tvungna" att lösa de större.
28 feb. 2017 22:55
Citerat från Goranl:
Bara muntligt per telefon där jag upprepar frågorna i resonemanget och får det bekräftat igen.

Min enda personliga tanke kring det hela skulle väl vara att det kanske är väldigt mycket småskador som inte försäkringsbolaget vill hålla på med relaterat till mycket (de flesta eg. not) kostnader och administration kring det hela men att de förstås är "tvungna" att lösa de större.
Nja, det är ju helt orimligt. Då ska de ju bara sluta med försäkringar på Trygg Hansa.
Hinner jag så ska jag se om jag kan få något besked. Återkommer i.s.f.
Av Goranl
4 mars 2017 16:04
Svar nedan från försäkringsbolaget för kreditkortet:

Skrivelsen ''Självriskskyddet gäller om kortinnehavaren tecknat erforderligt försäkringsskydd'' betyder egentligen att kravet för att kortförsäkringen ska gälla är att man har en försäkring på bilen genom uthyraren, om försäkringen hos uthyraren omfattar skador för det du kallar ’’Sand & Ash’’ samt ’’Gravel’’ så gäller kortförsäkringen också för det.

Angående beloppet 10 000 kronor tror jag att det har skett ett missförstånd. Jag tog summan 10 000 kronor som exempel. Om du har en självrisk på 1600 EUR / 16 000 SEK hos biluthyraren så får du stå för skador som hamnar under 1600 EUR / 16 000 SEK, om skadorna på bilen överstiger den självrisken så hjälper vi till med maxbeloppet 10 000 kronor.

Se exempel på hur försäkringen fungerar nedan:

Exempel 1,
Du har en buckla på bilen som kostar 8 000 att laga, självrisken som uthyraren har ligger på 16 000 kronor. Detta betyder att du inte kommer att betala någon självrisk till uthyraren, utan du kommer att behöva betala skadekostnaden på 8 000 kronor = självriskelimineringen i kortförsäkringen gäller inte då du inte betalat någon självrisk.

Exempel 2,
Du har en större vagnskada på bilen som kostar 25 000 att laga, självrisken som uthyraren har ligger på 16 000 kronor. Detta betyder att uthyraren kommer att kräva dig på självrisken 16 000 kronor och att de kommer att bekosta resterande del själva = självriskelimineringen i kortförsärkingen kommer att ersätta dig med maxbeloppet 10 000 kronor då du blir tvingad att betala självrisken.
4 mars 2017 22:23 (redigerad)
Citerat från Goranl:
Svar nedan från försäkringsbolaget för kreditkortet:

Skrivelsen ''Självriskskyddet gäller om kortinnehavaren tecknat erforderligt försäkringsskydd'' betyder egentligen att kravet för att kortförsäkringen ska gälla är att man har en försäkring på bilen genom uthyraren, om försäkringen hos uthyraren omfattar skador för det du kallar ’’Sand & Ash’’ samt ’’Gravel’’ så gäller kortförsäkringen också för det.

Angående beloppet 10 000 kronor tror jag att det har skett ett missförstånd. Jag tog summan 10 000 kronor som exempel. Om du har en självrisk på 1600 EUR / 16 000 SEK hos biluthyraren så får du stå för skador som hamnar under 1600 EUR / 16 000 SEK, om skadorna på bilen överstiger den självrisken så hjälper vi till med maxbeloppet 10 000 kronor.

Se exempel på hur försäkringen fungerar nedan:

Exempel 1,
Du har en buckla på bilen som kostar 8 000 att laga, självrisken som uthyraren har ligger på 16 000 kronor. Detta betyder att du inte kommer att betala någon självrisk till uthyraren, utan du kommer att behöva betala skadekostnaden på 8 000 kronor = självriskelimineringen i kortförsäkringen gäller inte då du inte betalat någon självrisk.

Exempel 2,
Du har en större vagnskada på bilen som kostar 25 000 att laga, självrisken som uthyraren har ligger på 16 000 kronor. Detta betyder att uthyraren kommer att kräva dig på självrisken 16 000 kronor och att de kommer att bekosta resterande del själva = självriskelimineringen i kortförsärkingen kommer att ersätta dig med maxbeloppet 10 000 kronor då du blir tvingad att betala självrisken.
Nej, detta är rent vansinne, denna person verkar inte veta någonting om försäkringar. Exempel 1 är ju totalt fel! Har uthyrten en självrisk på 16000 så får man självklart inte ersättning för en skada på 8000, det är just i drt läget kortförsäkringen ska gå in. Skrämmande att denna person anlitas av Trygg Hansa, svaret säger ju emot sig självt.
Av Goranl
5 mars 2017 13:57
Vi reagera på detta också med ex 1 då man, enligt personen för kortförsäkringen, skulle "hamna mellan stolarna" i så fall både hos uthyraren och kortets försäkring.

Vad vi undrar vidare; då jag hyrt bil med kreditkortet och även tagit en "Fullt ut" försäkring kompletterar de varann där någon av försäkringarna saknar någon del eller tar en sk "Fullt ut"- försäkring över och gäller enbart.

Intressant om du kan komma vidare i tidigare diskussion med fler uppgifter. Själv väntar jag fortsatt svar från hyrbilsföretaget om "Sand & Ash och Gravel protection" vara eller icke vara.
5 mars 2017 14:18
Citat: "Du har en buckla på bilen som kostar 8 000 att laga, självrisken som uthyraren har ligger på 16 000 kronor. Detta betyder att du inte kommer att betala någon självrisk till uthyraren,....

Hur i hela friden kan personen du frågat få ihop detta? Som sagt det är helt galet, har man 16000:- i självrisk så får man så klart betala en skada på 8000:- själv och här går kortförsäkringen in.

Sen fortsätter vederbörande med rena motsatsen, citat:

"utan du kommer att behöva betala skadekostnaden på 8 000 kronor = självriskelimineringen i kortförsäkringen gäller inte då du inte betalat någon självrisk."

Plötsligt ska man betala 8000:- men betalar ändå inte så försäkringen betalar inte! Jag har aldrig hört något så snurrigt i hela mitt liv! :-(

Har man en skada på 18000:- så täcker uthyraren 2000:- (biten över självrisken) och kortförsäkringen 10000:- (om de har 10000:- i begränsning) man får betala 6000:- själv (man får också ligga ute med de 10000 till försäkringsbolaget betalar ut).
Det är ju så enkelt och självklart så det bör t.o.m. en anställd på Trygg Hansa begripa, tråkigt att behöva säga det men denna person måste vara riktigt riktigt korkad :-(

Man ska alltså inte ha över 10000:- (eller vad ens försäkring täcker) i självrisk hos uthyraren om man ska komma undan utan att behöva betala själv.

Vi stickaer till USa på Tisdag men om jag hinner så ska jag ringa T.H imorgon och se vad jag får för besked....
Av Goranl
17 mars 2017 11:46
Avslutar precis ett samtal med min bank och frågor kring kreditkortets förutsättningar kring självrisk samt utifrån tidigare bifogat svar från försäkringsbolaget.

Banken via Klagomålsavdelning kommer inte efter kontakt med "sitt" försäkringsbolag i "...- dagsläget kommer ingen förändring att ske...".

Således, man tar till sig synpunkter men ingen åtgärd kommer att ske.

Tur man kolla upp detta så man kan vidta andra åtgärder för en bra försäkring.
18 mars 2017 00:45 (redigerad)
Är i USA nu men ska kontakta TH, Skandiabanken och Santander (de har samma försäkring hos TH.

Fortfarande jelt oklart vad som gäller då, det galna svaret ftån YH ger inga svar alls.

Är det som de först sa så är försäkringen totalt värdelös, i mitt tycke, rent bedrägeri.

Förvånande att ingen annan vet något eller har synpunkter på detta...

Happy St. Patricks Day!
3 apr. 2017 12:33
Citerat från Goranl:
Avslutar precis ett samtal med min bank och frågor kring kreditkortets förutsättningar kring självrisk samt utifrån tidigare bifogat svar från försäkringsbolaget.

Banken via Klagomålsavdelning kommer inte efter kontakt med "sitt" försäkringsbolag i "...- dagsläget kommer ingen förändring att ske...".

Således, man tar till sig synpunkter men ingen åtgärd kommer att ske.

Tur man kolla upp detta så man kan vidta andra åtgärder för en bra försäkring.
Nu har jag ringt angående försäkringen och efter ett par samtal och omkopplingar pratat med någon som kände till den.

Som jag misstänkte så är informationen du fått helt fel och det är som jag trodde att försäkringen täcker upp till 10.000:- är självrisken 10.000:- och skadan på 8.000:- så täcker den 8.000:-. är självrisken 16.000:- och skadan 12.000:- så täcker den 10.000:- o.s.v.

Kan ju tillägga att Santander har en separat bilförsäkring hos Trygg men deras reseförsäkring ligger numera hos Europeiska ERV. De har två sidor med villkor och den med Trygg-formuleringen är antagligen inaktuell. Den andra är inte så kryptiskt formulerad med texten om att skadan överskrider uthyrarens självrisk. Santander har olika försäkringar på "Mitt Kort" och "Mitt Kort Plus" t.esx. 10.000:- resp 15.000:- i maxbelopp på självrisksförsäkringen för hyrbil.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Goranl
30 maj 2017 04:47
Hej

Vilket behov av kontanter har man på Island? Tänker på sevärdheter, boende, annat?

I så fall, är det bra/ finns möjlighet att växla (köp/ sälj) på bank? Läste om någonstans att det skulle vara bästa förutsättningar och var gör man det.

Tacksam för svar och tackar även för svar från tidigare diskussion om bilförsäkring!