Isla de Holbox

Av Nina81
7 jan. 2012 13:43
Visningar: 15974
Någon som varit på Isla de Holbox?
Vill gärna ha så mkt tips som möjligt, tar emot allt :)
Favoritrestauranger?
Finns det bra affärer att handla mat o så i?
Hört att det kan va svårt att ta ut pengar?
Tips på saker att göra?
Som sagt vill ha alla tips och information jag kan få :)
7 jan. 2012 18:39
Hej.

Vi var i Mexico förra året i mars. Vi började med en vecka på Isla del Holbox. en helt fantastisk ö. Där råder ett totalt lugn, inga bilar (bara golfbilar), lite turister och man bara "är". Vi tyckte jättemycket om våran vecka där. Vi bodde på ett All-inclusive hotell som heter Villas Paraiso del Mar som för övrigt var supermysigt, så vi åt faktiskt all mat där, kan väl erkänna att det blev lite tjatigt mot slutet för hotellet hade inte så stort utbud (men väldigt goda drinkar som serverades även när man låg och solade). Vi träffade på ett par som inte hade all-inclusiv och de gick in till den lilla byn och åt en del kvällar, och vad det lät så var de nöjda. Själva byn är ju inte särskilt stor men några restauranger finns det allt. Det var verkligen avkopplande att tillbringa en vecka på denna mysiga ö. Hyr en golfbil och utforska ön lite. Veckan efter åkte vi till Playa del Carmen (Hotell Riu Yukatan) och där var det precis tvärtom, fullt med amerikaner, högt tempo osv, osv men med den lugna veckan på Holbox så var det ganska kul med lite håll i gång. Vi tog en resa till Chitzen-Itza och det var väldigt bra, annars hade vi det bara underbart och njöt varje sekund. Åkte in till själva Playa del Carmen en del kvällar och där är det som det brukar vara när det är många turister. Vi är i alla fall väldigt nöjda med våran Mexico resa och när vi skulle bestämma semestern för denna vinter hade vi lite svårt att bestämma oss, men det blir Thailand i år, var där för två år sedan och känner att vi vill tillbaka även dit. Hoppas ni får en trevlig resa/Carina
Av Nina81
9 jan. 2012 12:57
Hej!
Tack för informationen.
Vi ska faktiskt också bo på samma hotell så va skoj att höra det är mysigt. Vi har bara frukost inkluderat. Hur var den??
Blåste det mycket på Holbox?
Golfbil vill jag definitivt hyra! :)

Thailand är underbart!! Har själv varit där flera ggr och kommer absolut att åka dit igen!
Nina
11 jan. 2012 11:12
Hej igen.
Frukosten var inget överväldigande men den var ok. Man får ta det lite för vad det är på denna barfotaö, de är inte så turistanpassat (blir nog) ännu för det finns inte så många hotell. Det blåste en del men vi hade ganska varmt så det var bara skönt. Man kunde ligga en hel dag på stranden och bara tycka att det var härligt. Det som jag tyckte var lite trist (jag är ganska larvig med detta) var att det mot slutet av veckan hade blåst in ganska mycket sjögräs på stranden så man fick hoppa över för att komma ner i vattnet. De "krattar" inte stranden som de gör på andra ställen, men det har sin charm också. Det är ett barfotaliv, man kan inte fatta att det går att vara barfota i sanden, när man är i Thailand, Grekland, Turkiet ja var som helst kan man ju inte gå i sanden framåt eftermiddagen. Ett tips kan vara att gå ut och ta solstolar innan ni äter frukost, vi blev aldrig utan men om man vill ha bord och parasoll (vi hade inte alltid det) så bör man vara ute snabbt. Vi hade all-inclused och det var skitlyxigt att ligga i solstolarna och så kom den lilla bartendern och frågade om vi ville ha något att dricka, sedan kom han ut och serverade, det var super. Det gör de även om man inte har all-inclused för våra vänner som vi umgicks med och som inte hade all-inclused blev också serverade drinkar, men de fick betala såklart.
Ja våran nedräkning till Thailand har börjat, ska bli så himla skönt, men vi vill också åka tillbaka till Mexico igen, får se när det blir. Både Thailand och Mexico ger mersmak. Trevlig resa
Av Marex23
12 jan. 2012 22:52
Hej,
Har precis kommit hem från en två veckors vistelse på Isla de Holbox. Även vi bodde på Villa Paraiso del Mar. Trevliga bungalower som alla låg nära till stranden. Vi hade endast frukost inkluderad i vårt boende och det tyckte jag kändes enormt bra. Vi gick iväg och åt både lunch och middag, endera på stranden eller i byn. Gick på 10 minuter att ta sig in till byn via stranden. Det fanns jättemånga trevliga restauranger inne i byn. Hann naturligtvis inte med alla. Vår favoritrestaurang för lunch blev Mawabi. Denna lilla restaurang låg på stranden och tillhörde ett hotell med samma namn. Härifrån hade man en helt ljuvlig utsikt över havet och den vackra stranden. De hade en helt underbar Guaccamole. Dessutom kan jag rekommendera deras Quisadillas med räkor. Vi tog även vägen förbi där ibland på kvällarna och tog gärna en Mangodaiquri. Jag har massor av andra tips, men det blir lite för långt att skriva här. Tips, tag med ficklampa till kvällspromenaden. Det blir väldigt mörkt. Tag även med er myggmedel, de små rackarna är ettriga och hörs ej. Nu när vi besökte ön var det inga problem med sjögräs. Ren och fin strand och härlig sandbotten.
Frukosten upplevde vi som väldigt stor och riklig. Det enda som vi tyckte var enahanda var brödet (endast vitt), men jag hade med mig lite knäckebröd. De hade alltid en kock som stod och tillagade det du önskar i form av omelett, äggröra, pannkakor och burrito, färsk frukt osv. Helt OK i vår smak. Trevlig resa!
Av Nina81
13 jan. 2012 12:34
Tack!
Det låter ju helt kanon i mina öron. Alltihopa!!
Hur fungerade det med pengar?? Har hört att det kan vara problem med att ta ut pengar på ön?
Kan man betala med kort eller det kanske fungerade att ta ut pengar i automat?
Eller ska man ta med sig alla pengar kontant?
13 jan. 2012 13:08
Ja det där med ficklampa var ett bra tips. Totalt kolsvart när man gick hem från den lilla byn på kvällarna, men mysigt. Några myggor hade inte vi besvär med, men vi var ju lite senare (början av mars) så det kan nog vara lite olika. Vi satt i hotellets öppna lobby en del kvällar, och det var jättetrevligt. Träffar på folk från världens alla hörn. Ni kommer att få en kanon semester.
Av Marex23
14 jan. 2012 21:48
Jag tror det fanns ett par uttagsautomater, men vi testade dem aldrig. På alla hotell och deras tillhörande restauranger går att betala med kort. Vi hade med oss kontanter (pesos) för så gott som hela resan. Låste in dessa i säkerhetsskåp som du rekvirerar nyckel till från receptionen.
Ett annat tips. Gå till Hotel Nube som ligger längst bort till höger på stranden. Ta gärna en drink och se på solnedgången från deras bar på andra våning. Gå även dit en kväll för att äta middag. Restaurangen ligger på en terass ut i havet, har enormt god mat och fantastiska kypare. När vi var där visade de oss sina husdjur som bor under terassen... 12 stycken söta små tvättbjörnar som en av kyparen lockade fram!
Av Emp
24 feb. 2012 13:38
Hej,
Jag och min man ska också åka till Isla de Holbox Nu vet vi inte om vi ska vara där i
2 veckor eller om vi ska dela semestern och vara där 1 vecka o 1 vecka på playa del carmen???
Finns det parasoll jag är rödhårig o ljus i hyn :-)?
28 feb. 2012 11:14
Åh, ni kommer få det helt underbart på Holbox!! Var där för ett år sen och bodde på Mawimbi...suveränt ställe!!
Personligen skulle jag stanna på Holbox en vecka och Playa del Carmen en vecka...Men det beror ju helt på vad man vill ha ut av resan. Kan kanske bli lite långtråkigt att stanna två veckor på Holbox.....men det är fint, så orkar man bara gå ner i varv och ligga i hängmattan är det paradiset!!
Av Nina81
15 mars 2012 12:40
Nu har jag varit iväg på Isla de Holbox.
Till Emp så tycker jag verkligen att ni ska göra som Linda säger och köra en vecka på varje ställe. Holbox är fint och kanonlugnt, skönt en vecka men sen blir jag rastlös och vill se annat. Det beror såklart på vilken sorts person man är. Vi hade otrolig otur med vattnet. Det var tång, tång, tång och helt omöjligt att bada på hela strandremsan nedanför hotellen, nästan hela två veckorna. Om man gick/körde nästan längst ner på ön så var det bättre att bada, men det kändes ändå otroligt tråkigt när man har stranden precis utanför.
Det finns inte direkt något att göra på Holbox och "supermarkets" hade inte direkt mkt att erbjuda...
Det finns parasoll på ställena och palmer som ger skugga så det ska inte vara några problem.
Mawimbi var ett jättemysigt ställe. Själv bodde vi på Paraiso del mar och det är jag glad för då vi hade pool, vilket inte finns på Mawimbi. Skönt med tanke på viljet bad vi hade på stranden.
Jag är överlag nöjd med vår resa. Utan tång hade den varit helt underbar och Holbox är värt ett besök, men jag kommer inte åka dit igen.
Vi hade också jättemycket mygg och något som vi tror var sandloppor, så insektsmedel kan vara bra att ha, men det finns ju att köpa där också.