Inställt flyg Ryanair, ersättning?

15 sep. 2017 15:38
Visningar: 3366
Hej
Skulle ha flugit till London imorgon 06:35 lördag men Ryanair har ställt in flygningen. (23:00 på torsdagskvällen)
Har blivit erbjuden ny resa men det passade inte så jag valde återbetalning istället.
Tänkte jag skulle försöka söka ersättning med stöd av EU-regel 261/2004.
Jag hade bokat hotell,tåg och evenemangsbiljetter som nu inte kan användas.
Jag skulle flugit 06:35 men fick erbjudande att flyga 22:05 samma dygn istället. Övriga flyg var redan fullbokade. Eftersom mina planer för London endast gällde den 16/9 så valde jag återbetalning av resan istället.
Frågan lyder: Tror ni som experter att man har någon chans till ersättning ?
Vet ju att Ryanair inte är kända för sin kundservice men det kan vara värt ett försök.
Av Sierra
15 sep. 2017 17:43
Det är mycket möjligt.

Ladda ner en app som heter AirHelp och beskriv vad som hänt. De sköter alla kontakter och tar ca 25% av ev ersättning. Kostar inget om du ej får ersättning. Du har rätt till ersättning om din flight är mer än 3 tim försenad.....
16 sep. 2017 10:05 (redigerad)
Nej! Använd absolut inte någon tjänst som tar 25-30%!
Läs på Konsument Europa (KE), KO.
Du reklamerar hos Ryan och får du inte rätt går du till ARN eller KE, får du inte rätt ändå kan du gå till domstol själv eller anlita nämnda tjänster.
Kolla också om du har någon försäkring, det ger i.s.f. ersättning parralellt med flygbolaget.

Skrev lite om det 13/6 på facebook.com/Floridasidan
Av Sierra
16 sep. 2017 17:36
Att få någon ersättning av Ryan om du klagar där tror jag är uteslutet...om de överhuvud taget svara på din yrkan.

Visst kan själv yrka på ersättning via ARN/KE med allt vad det innebär av skrivelser fram och tillbaka och ev gå vidare till domstol med risk att själv få betala domstolskostnader.

Personligen tycker jag att det är värt dessa 25% för att slippa allt krångel. Får du rätt får du 75% av ditt krav...får du inget så kostar det ej heller något.
16 sep. 2017 19:26
Det är inte mer jobb att kräva ersättning än att anmäla till en flygadvokat dessutom helt gratis. De finns kvar som utväg om inte bolaget frivilligt följer lagen och man inte vill gå till rätten med fallet själv. Bara den extremt late väljer flygadvokat i första hand ;)
Hur Ryan följer lagen vet jag inte, flyger inte med dem.
Av Sierra
16 sep. 2017 21:55
Man kan ju vända på det. Bara den extremt snåle väljer inte det lätta sättet i detta fall. Har man inget men har chans att få 75% utan ansträngning eller risk är heller inte dumt...:-)

Jag flyger inte heller med Ryanair men vet att de inte är det lättaste bolaget att diskutera med.
17 sep. 2017 10:34
Förstår imte resonemanget tyvärr.

Två lika lätta sätt, det ena gratis det andra kostar, varför då betala kanske flera tusen, (kan röra sig om stora pengar för en familj vid längre resa....... Senast fick vi totalt ca 13.500:- på 2 pers. Fylla i ett formulär till flygbolaget och ett samtal till försäkingsbolaget, varför skulle vi ge en advokat ca. 2.650:- till ingen nytta?