inställt flyg lufhansa/united airlines

17 mars 2020 16:09
Visningar: 1194
Bokade flygstolar via rcg till Miami och flygbolagen är lufthansa och united airlines. Flygen är inställda och jag kontaktade rcg resecentrumgruppen för att få en återbetalning. De säger att de inte betalar tillbaka några pengar utan att united airlines och lufthansa bara erbjuder ombokningar . Får de verkligen göra så här?
17 mars 2020 18:05 (redigerad)
De gör nog så nu för att kunna överleva.
17 mars 2020 18:08
Ja fast de har ju euregler att följa så jag tycker detta är helt sjukt. Visst omboka hade jag väl kunnat göra men då kan det kosta flera tusenkronor till.
17 mars 2020 18:56
Hej!
Jag har också problem med RCG, har en flygresa bokad till Dubai och vidare till Bali imorgon, som jag försöker omboka/avboka (flygbolaget Emirates erbjuder ombokning kostnadsfritt för alla pga corona). Jag når inte fram till RCG på varken telefon (ringt ca 60 ggr och hamnar inte ens i en kö), mailat utan att få svar, och gick till deras butik idag och möttes av en låst dörr och lapp att kontoret var stängt för besök. Dvs kan inte omboka och kommer inte åt ombokningsfunktionen på Emirates sida eftersom resebyrån bokat. Jag vet att jag har rätt att avboka och få pengar tillbaka i detta läget (enl konsumentverket), men det enda sättet att avboka via RCGs hemsida är att klicka i att jag går med på deras avbokningspolicy = att jag inte får någon ersättning öht. Jag vet inte vad jag skall göra?!
Träffade andra utanför deras butik som sa att de kommit fram för några dagar sedan och erbjudits att boka om men till höga avgifter trots att flygbolagen inte tar ut någon extra kostnad, andra hade blibit erbjudna nya bokningar men endast i april. Helt regelvidrigt misstänker jag.
17 mars 2020 19:13
Citerat från Karrolins:
Hej!
Jag har också problem med RCG, har en flygresa bokad till Dubai och vidare till Bali imorgon, som jag försöker omboka/avboka (flygbolaget Emirates erbjuder ombokning kostnadsfritt för alla pga corona). Jag når inte fram till RCG på varken telefon (ringt ca 60 ggr och hamnar inte ens i en kö), mailat utan att få svar, och gick till deras butik idag och möttes av en låst dörr och lapp att kontoret var stängt för besök. Dvs kan inte omboka och kommer inte åt ombokningsfunktionen på Emirates sida eftersom resebyrån bokat. Jag vet att jag har rätt att avboka och få pengar tillbaka i detta läget (enl konsumentverket), men det enda sättet att avboka via RCGs hemsida är att klicka i att jag går med på deras avbokningspolicy = att jag inte får någon ersättning öht. Jag vet inte vad jag skall göra?!
Träffade andra utanför deras butik som sa att de kommit fram för några dagar sedan och erbjudits att boka om men till höga avgifter trots att flygbolagen inte tar ut någon extra kostnad, andra hade blibit erbjudna nya bokningar men endast i april. Helt regelvidrigt misstänker jag.
Detta är helt sjukt. Jag vill inte omboka utan avboka då vi inte har möjlighet att åka vid annat tillfälle och enligt eus regelverk så ska man ha rätt till detta. Jag undrar hur många konsumenter som har problem just nu. Alldeles för många antar jag. Din resa är tänkt att avgå enligt plan då så det är inte inställt el? Ska ju inte ha någon betydelse i detta skede.
17 mars 2020 19:29
Citerat från Bergkvist84:
Citerat från Karrolins:
Hej!
Jag har också problem med RCG, har en flygresa bokad till Dubai och vidare till Bali imorgon, som jag försöker omboka/avboka (flygbolaget Emirates erbjuder ombokning kostnadsfritt för alla pga corona). Jag når inte fram till RCG på varken telefon (ringt ca 60 ggr och hamnar inte ens i en kö), mailat utan att få svar, och gick till deras butik idag och möttes av en låst dörr och lapp att kontoret var stängt för besök. Dvs kan inte omboka och kommer inte åt ombokningsfunktionen på Emirates sida eftersom resebyrån bokat. Jag vet att jag har rätt att avboka och få pengar tillbaka i detta läget (enl konsumentverket), men det enda sättet att avboka via RCGs hemsida är att klicka i att jag går med på deras avbokningspolicy = att jag inte får någon ersättning öht. Jag vet inte vad jag skall göra?!
Träffade andra utanför deras butik som sa att de kommit fram för några dagar sedan och erbjudits att boka om men till höga avgifter trots att flygbolagen inte tar ut någon extra kostnad, andra hade blibit erbjudna nya bokningar men endast i april. Helt regelvidrigt misstänker jag.
Detta är helt sjukt. Jag vill inte omboka utan avboka då vi inte har möjlighet att åka vid annat tillfälle och enligt eus regelverk så ska man ha rätt till detta. Jag undrar hur många konsumenter som har problem just nu. Alldeles för många antar jag. Din resa är tänkt att avgå enligt plan då så det är inte inställt el? Ska ju inte ha någon betydelse i detta skede.
Ja, men ska ha rätt till det, konsumentverket har nyuppdaterad info på sin hemsida angående avrådan om utlandsresor/inställda flyg/avbokningar. Min resa blev tidigarelagd, för att en av flighterna blev inställd. Men det är ju inte läge att resa just nu. Jag är helt rådvill vad att göra nu, vad händer om man inte dyker upp till flyget utan att avboka? Bättre än att avboka och okeja deras villkor till avbokning?
17 mars 2020 19:39
Trist för dig ju, men det finns nog viktigare saker att ta hänsyn till just nu.

Bokar du med en ökänd resebyrå som RCG så får du vara beredd på problem. Situationen just nu är helt extrem och ingen har varit med om något likande tidigare. EU:s regler kan man hänvisa till, men lagar och regler ändras varje dag just nu. Du får nog vara glad för att kunna omboka och att flygbolaget inte bara hänvisar till ”force majeure”.

Försök fokusera din ilska på något rimligare än om du måste lägga ut någon tusenlapp mer för att resa senare. Många har rätt mycket större problem än du.
17 mars 2020 20:02
Citerat från Jensohlsson:
Trist för dig ju, men det finns nog viktigare saker att ta hänsyn till just nu.

Bokar du med en ökänd resebyrå som RCG så får du vara beredd på problem. Situationen just nu är helt extrem och ingen har varit med om något likande tidigare. EU:s regler kan man hänvisa till, men lagar och regler ändras varje dag just nu. Du får nog vara glad för att kunna omboka och att flygbolaget inte bara hänvisar till ”force majeure”.

Försök fokusera din ilska på något rimligare än om du måste lägga ut någon tusenlapp mer för att resa senare. Många har rätt mycket större problem än du.
Nu ärdet ju inte RCG som är problemet egentligen utan flygbolaget united airlines och lufthansa godtar bara ombokningar just nu. Lätt och säga att det bara är att omboka. Jag hade kunnat omboka om familjen hade kunnat åka vid ett annat tillfälle men nu är inte så fallet.
18 mars 2020 02:15 (redigerad)
Så kan det vara. Trist att förlora pengar, men så är det i livet ibland. Vissa saker går åt helvete. Det är klart att det positivt om du kan få tillbaka pengarna. Men det finns viktigare saker, som att vara frisk och att din familj är friska. Hoppas ändå att det löser sig, men du får nog ha förståelse för att det här är en helt unik situation.
18 mars 2020 09:23
En fråga på det. Om man avbokar går inte kreditkortsförsäkringen in och täcker det i såfall, nu när UD sätter stop för allt?
Om man nu har betalt med kreditkort vill säga.
Av Mcenroe
18 mars 2020 10:53 (redigerad)
Citerat från Jensohlsson:
Trist för dig ju, men det finns nog viktigare saker att ta hänsyn till just nu.

Bokar du med en ökänd resebyrå som RCG så får du vara beredd på problem. Situationen just nu är helt extrem och ingen har varit med om något likande tidigare. EU:s regler kan man hänvisa till, men lagar och regler ändras varje dag just nu. Du får nog vara glad för att kunna omboka och att flygbolaget inte bara hänvisar till ”force majeure”.

Försök fokusera din ilska på något rimligare än om du måste lägga ut någon tusenlapp mer för att resa senare. Många har rätt mycket större problem än du.
Jag håller med dig Jens. Sitter själv med svarte petter i form av 9 biljetter till Tokyo i början av april. Jag har köpt biljetterna direkt från flygbolaget - Finnair - som är helt inkomunikado. Går inte att komma i kontakt med. Men ... det här är en extraordinär situation. Något liknande har aldrig inträffat. Det är klart att det är mycket pengar det handlar om för mig. Och att hitta en nytt tillfälle för hela familjen att åka tillsammans låter sig inte göras bara så där. Jag kommer försöka få tillbaka mina pengar. Men mina bekymmer är marginella i sammanhanget. Företag kommer att gå under, folk kommer att förlora sina inkomster etc ... Så jag säger som Jens - det gäller att fokusera på rätt saker nu och sätta saker i sitt sammanhang. Tycker jag.
18 mars 2020 12:05
Citerat från Robban72:
En fråga på det. Om man avbokar går inte kreditkortsförsäkringen in och täcker det i såfall, nu när UD sätter stop för allt?
Om man nu har betalt med kreditkort vill säga.
Kolla dina försäkringsvillkor på kortet. Jag kollade på mitt MC Platinum där det är försäkring via ERV men där hade jag inget att hämta då dem hänvisar till force majeure
18 mars 2020 15:06
Citerat från Shirmixis:
Citerat från Robban72:
En fråga på det. Om man avbokar går inte kreditkortsförsäkringen in och täcker det i såfall, nu när UD sätter stop för allt?
Om man nu har betalt med kreditkort vill säga.
Kolla dina försäkringsvillkor på kortet. Jag kollade på mitt MC Platinum där det är försäkring via ERV men där hade jag inget att hämta då dem hänvisar till force majeure
Det handlar inte om försäkring på kortet när en resa ställs in pga force majeur eller av vilken anledning som helst. Konsumentkreditlagen träder ikraft. Det är kreditgivaren som tar risken och eftersom varan som man köpt inte levereras så ska kreditkortsutgivaren ersätta en oavsett anledning till inställt flyg.
18 mars 2020 15:52
Citerat från Jensohlsson:
Trist för dig ju, men det finns nog viktigare saker att ta hänsyn till just nu.

Bokar du med en ökänd resebyrå som RCG så får du vara beredd på problem. Situationen just nu är helt extrem och ingen har varit med om något likande tidigare. EU:s regler kan man hänvisa till, men lagar och regler ändras varje dag just nu. Du får nog vara glad för att kunna omboka och att flygbolaget inte bara hänvisar till ”force majeure”.

Försök fokusera din ilska på något rimligare än om du måste lägga ut någon tusenlapp mer för att resa senare. Många har rätt mycket större problem än du.
Snacka om att relativisera problem!
Medlemmen har tagit bort svaret
19 mars 2020 10:19
Citerat från Jensohlsson:
Trist för dig ju, men det finns nog viktigare saker att ta hänsyn till just nu.

Bokar du med en ökänd resebyrå som RCG så får du vara beredd på problem. Situationen just nu är helt extrem och ingen har varit med om något likande tidigare. EU:s regler kan man hänvisa till, men lagar och regler ändras varje dag just nu. Du får nog vara glad för att kunna omboka och att flygbolaget inte bara hänvisar till ”force majeure”.

Försök fokusera din ilska på något rimligare än om du måste lägga ut någon tusenlapp mer för att resa senare. Många har rätt mycket större problem än du.
Jag håller med @Nisse524, verkligen relativisera!
Känns inte som att moraliska kompass-anvisningar är vad trådskaparen är ute efter.
20 mars 2020 14:44
Lufthansa erbjuder både återbetalning och ombokning. Det står så på deras hemsida.
23 mars 2020 10:00
KOmmer inte fram till kundtjänst . Är det någon som har koll på vad som händer om det inte problemet är utrett efter att det planerade resan skulle startat.
Av Mcenroe
23 mars 2020 13:16 (redigerad)
Jag sitter själv som sagt med biljetter (värda c:a 75000 kr) till inställda flyg och kommer inte fram till flygbolaget. Nu vet jag att du visserligen har bokat genom en resebyrå och inte med flygbolaget direkt - men kanske det finns ett webbformulär du kan fylla i? Hos resebyrån eller hos flygbolaget? Jag har ansökt om att få tillbaka pengarna från Finnair på ett formulär som finns på deras webbsida. Jag har fått bekräftelse att de har tagit emot mina ansökan - samtidigt som de meddelar att de har 30 dagars handläggningstid för ärendet. Då har flyget redan gått - men datum finns noterat för min ansökan. Detta verkar vara det enda jag kan göra just nu.
23 mars 2020 13:44
Citerat från Mcenroe:
Jag sitter själv som sagt med biljetter till inställda flyg och kommer inte fram till flygbolaget. Nu vet jag att du visserligen har bokat genom en resebyrå och inte med flygbolaget direkt - men kanske det finns ett webbformulär du kan fylla i? Hos resebyrån eller hos flygbolaget? Jag har ansökt om att få tillbaka pengarna från Finnair på ett formulär som finns på deras webbsida. Jag har fått bekräftelse att de har tagit emot mina ansökan - samtidigt som de meddelar att de har 30 dagars handläggningstid för ärendet. Då har flyget redan gått - men datum finns noterat för min ansökan. Detta verkar vara det enda jag kan göra just nu.
Hej! Jag har också gjort som du fyllt i ett support ärende o handläggningen tar 6-8 veckor. Ja vad ska man göra. Jag har fortfarande 2 flygningar som är aktiva men helt andra flygtider mot när jag bokade. Av 5 flyg är 3 helt borta och 2 är jag inbokad på så frågan är om man ska kontaka flygbolaget united airlines i detta läge så det vet att jag inte kommer infinna mig där . Eller ska jag avvakta ?
24 mars 2020 11:12
Citerat från Karrolins:
Hej!
Jag har också problem med RCG, har en flygresa bokad till Dubai och vidare till Bali imorgon, som jag försöker omboka/avboka (flygbolaget Emirates erbjuder ombokning kostnadsfritt för alla pga corona). Jag når inte fram till RCG på varken telefon (ringt ca 60 ggr och hamnar inte ens i en kö), mailat utan att få svar, och gick till deras butik idag och möttes av en låst dörr och lapp att kontoret var stängt för besök. Dvs kan inte omboka och kommer inte åt ombokningsfunktionen på Emirates sida eftersom resebyrån bokat. Jag vet att jag har rätt att avboka och få pengar tillbaka i detta läget (enl konsumentverket), men det enda sättet att avboka via RCGs hemsida är att klicka i att jag går med på deras avbokningspolicy = att jag inte får någon ersättning öht. Jag vet inte vad jag skall göra?!
Träffade andra utanför deras butik som sa att de kommit fram för några dagar sedan och erbjudits att boka om men till höga avgifter trots att flygbolagen inte tar ut någon extra kostnad, andra hade blibit erbjudna nya bokningar men endast i april. Helt regelvidrigt misstänker jag.
Hej!
Har det löst sig för dig angånde flygen osv?
24 mars 2020 13:50
Citerat från Bergkvist84:
Citerat från Karrolins:
Hej!
Jag har också problem med RCG, har en flygresa bokad till Dubai och vidare till Bali imorgon, som jag försöker omboka/avboka (flygbolaget Emirates erbjuder ombokning kostnadsfritt för alla pga corona). Jag når inte fram till RCG på varken telefon (ringt ca 60 ggr och hamnar inte ens i en kö), mailat utan att få svar, och gick till deras butik idag och möttes av en låst dörr och lapp att kontoret var stängt för besök. Dvs kan inte omboka och kommer inte åt ombokningsfunktionen på Emirates sida eftersom resebyrån bokat. Jag vet att jag har rätt att avboka och få pengar tillbaka i detta läget (enl konsumentverket), men det enda sättet att avboka via RCGs hemsida är att klicka i att jag går med på deras avbokningspolicy = att jag inte får någon ersättning öht. Jag vet inte vad jag skall göra?!
Träffade andra utanför deras butik som sa att de kommit fram för några dagar sedan och erbjudits att boka om men till höga avgifter trots att flygbolagen inte tar ut någon extra kostnad, andra hade blibit erbjudna nya bokningar men endast i april. Helt regelvidrigt misstänker jag.
Hej!
Har det löst sig för dig angånde flygen osv?
Jag fick inte tag på resebyrån el flygbolag före flyget gick, när jag inte kom till mitt första flyg avbokades resten per automatik. Jag hade kontakt med konsumentverket som rekommenderade mig att maila min avbokning och krav till resebyrån tydligt så att det finns dokumenterat med datum osv. Och de sa att jag skulle ha rätt till återbetalning/ombokning pga UDs reseavrådan. Jag fick senare ett allmänt mail fr resebyrån att det kunde ta ett par veckor att hantera alla mail som kommit in. Så jag avvaktar, och hoppas på det bästa 🙂
3 apr. 2020 22:27
Bekräftar att det är bedrägeri från flygbolagens håll, för enligt Artikel 8 i EC261 måste man oavsett force majeure erbjudas ett val mellan ombokning och återbetalning.

Eurowings luras på samma sätt, och jag konfronterade dem med det öppet på deras Facebooksida. Naturligtvis höll de tyst.

Spara alla meddelanden och inled ett europeiskt småmålsförfarande (European Small Claims Procedure) om du inte kommer någon vart.