Inställt flyg

Av Daytona
12 maj 2019 10:26
Visningar: 155
Vänder mig till er proffs med min fråga. Vi har bokat en resa till Usa i oktober med Finnair, via en resebyrå. För 2 veckor sedan fick vi ett mail fr flygbolaget att de helt sonika ställt in flighten mellan Arlanda - O'Hare, och bokat om oss till dagen efter, MEN vårat inrikes flyg har inte ändrats, så enligt dem ska vi åka från O'Hare till Jacksonville den 24/10 men från Arlanda till Chicago den 25/10. Kruxet är att vi måste vara på plats den 25/10. Finnair bollar tillbaka till resebyrån som ej svarar. Har vi rätt att få pengarna tillbaka ? Finnair har vid kontakt sagt att de kan endast erbjuda oss resa den 25/10, men att det inte går att ändra inrikesbiljetten ??? Och vi måste vara på plats den 25/10

Ni som kan allt om sånt här- shoot!
Av Birgere
12 maj 2019 13:13
Eftersom du bokat via en resebyrå så måste du tyvärr gå igenom dom.
Är det ett eller två bokningsnummer?
Grundregeln är att du kan acceptera resebyråns förslag eller avboka o få tillbaka pengarna.
Har du själv bokat 2 separata biljetter så kan bara en ev reseförsäkring hjälpa dig med sista flighten.
Har resebyrån pusslat ihop 2 separata bokningar åt dig ska du ha samma rättigheter som om den var på ett bokningsnummer.
13 maj 2019 09:20
Hände oss för ett antal år sedan då vi skulle flyga till Orlando med Continental. Bolaget blev uppköpta av United (tror jag) och flighten ställdes helt sonika in. Flygresan köptes på nätet av Supersavertravel eller Expedia (kommer inte ihåg). Jag kontaktade Continental som faktiskt hjälpte mig hitta ersättningsflyg, det föll sig så bra att vi flög med SAS Köpenhamn-Washington därefter till Orlando.
I ditt fall borde nog resebyrån ta lite ansvar och ordna ersättningsflyg