Inlandsbanan - vad ska man se på vägen?

Av Ziesta
28 maj 2012 22:13
Visningar: 4008
Hej,

Funderar på att ta en tur med inlandsbanan i sommar, och sitter just nu och försöker bestämma en rutt. Det lät som om det var bäst att förboka boende innan resan så då krävs det ju en del planering.

Någon som har rest med den och kan tipsa om fina ställen att stanna?

Bokade ni boende innan, eller tog ni det som det kom? Var det svårt att hitta lediga rum? Har även läst att det finns färdiga paket man kan ta.. Blir ju enklare, men kanske inte lika kul. :-)

Tack på förhand!
Av Dirgis
23 juni 2012 16:42
Jag har åkt Inlandsbanan från Östersund till Gällivare. Gick av tåget stationen innan Arvidsjaur och åkte till Båtsouj. Där får du lära dig om samekulturen på olika sätt. Man blir hämtad vid hållplatsen av de som äger och driver verksamheten. Jag övernattade inte där, men jag rekommenderar att göra det.
Efter besöket i Båtsouj fick vi skjuts till Arjeplog och besöka Silvermuseet och från Arjeplog tog vi buss till Arvidsjaur där vi hann med ett besök i Lappstaden innan vi fortsatte med Inlandsbanan till Gällivare, där du ska ta en busstur till Dundret för att se på midnattssolen. På Dundret brukar man fika och äta våfflor med hjortronsylt och vispgrädde. Från Gällivare kan man fortsätta med buss till Saltoulokta, en plats som har förbindelse med Kungsleden. En del tar tåget vidare mot Abisko, Björkliden eller Riksgränsen men också till Narvik.
Av Fredden
27 juni 2012 14:19
Hej,

Vilhelmina är väl värt ett stopp. De har en mycket vacker kyrkby, i vilken man även kan bo i om man väljer hotellets (minns inte namnet) vandrarhemsstandard. Kyrkan är också sevärd, om jag inte minns fel hade den en underbar utsikt över en sjö

Östersund är en mysig småstad, om du inte åker under storsjöyran behöver du nog inte boka ngt här och det finns gott om hotell. Rekommenderas en tur på Storsjön med ångaren Thomé.

Rekommenderar däremot inte stopp i Sveg eller Storuman, de var ganska tråkiga om jag inte minns fel
Av Ziesta
29 juni 2012 10:17
Tack för tipsen :-)

Det blev ett färdigt paket på vägen upp, från Kristinehamn till Gällivare, med boendet fixat. Befinner oss just nu i Mora. På vägen ner tänkte vi ta det lite som det kommer och stanna på mindre ställen där det såg fint ut på vägen upp. Skippar nog Sveg och Storuman då. :-) ska kolla upp samestället.