Inlandsbanan

Av 510612
13 juni 2017 19:57
Visningar: 568
Hej! vi skall åka inlandsbanan för att se midnattssolen som jag aldrig upplevt. Vi planerar att åka från Östersund till Gällivare: och vi har ca en vecka på oss. Vilka ställen skall vi kliva av i o bo över? Skall man boka platsbiljett på tåget innan? Vi tänker starta från Östersund den 4/7 och vara tillbaka där den 8/7 för att köra bil hem till Trelleborg. Ge oss skåningar bra tips på hur vi lägger upp resan! Vi är 65+ men orkar gå ganska långt. Ingela
Av Forsnas
18 juni 2017 02:02
Hej Ingela, allt är beroende på vad ni är intresserade av. Själv bor jag utanför Svenstavik 6 mil söder om Östersund, kommer ni med bil upp så är ett förslag att dagen innan er resa besöka Klövsjö (Sveriges vackraste by), ca 5 km därifrån finns Fettjeåfallet, väl värt ett besök om man klarar av lite stenig promenad dit. Var där igår och det var verkligen vackert där. Har inte provat själv men finns bra restauranger där också (Humleliret - högt ansedd) och ett gårdsmejeri. Själv är jag från Sorsele så inlandsbanemuseet och naturreservatet Gimegoults är värda ett besök. Stannar ni i Sorsele över natten så tipsar jag om Holmen B&B. Ägs av några från Cornwall i England och är ett mysigt ställe och de hjälper säkert till med ex. resa ut till Gimegoults. Kan ju även slå ett slag för Ammarnäs och dess fantastiska potatisbacke och vägen dit längs älven är fin den med. Att stanna till i hemfjäll och titta ner längst älven mellan bergen.
Så det var lite tips, hoppas nåt av det kändes intressant.

Hälsningar
Anton