Inkaleden, Peru

Av Pia64
9 jan. 2008 18:47
Visningar: 11761
Vi är ett gäng som är sugna på att gå Inkaleden. Är det någon som gått den? Hur många dagar tar det? Kostnad m.m.
Skulle vara roligt att få lite info.
Av Gral
9 jan. 2008 19:42
Jag har inte varit i Peru på några år nu, men då gällde följande:

Den "normala" Inkaleden tar fyra dagar och är ganska tuff vandring om man inte är så van. Dessutom går den på hög höjd, så se till att planera in några extra dagar för acklimatisering.

Om man inte vill/kan gå alla fyra dagar kan man gå en kortare variant på två dagar. Den sista dagen, och enda natten, är då identisk med 4-dagars turen.

Slutligen kan man åka tåg hela vägen till Machu Picchu, och alltså inte alls vandra någon Inkaled. Kan dock vara bra att veta om någon skulle få förhinder eller bli sjuk av höjden :)

Har ingen aning om vad det kan kosta idag men det rör sig säkert om ett par tusen kronor per person. Dessutom ska man nog försöka boka låååång tid i förväg!

Hoppas detta hjälpte. Andra har nog mer uppdaterad info.
Av Crista
9 jan. 2008 21:41
Hej!
Jag gick 4 -dagarsvandringen i april 2007.
Åkte med Rosa Bussarna, vandringen låg som ett tillvalspaket i resan, vi betalade då 290 dollar. Dryga 2000:-
Då hade vi bärare (vi bar våra personliga prylar plus liggunderlag), frukost, 3-rätters middag och kvällsmat. Det var toppklass på hela vandringen. Kommer inte ihåg vad den arrangören hette men det kan du säkert få reda på genom Rosa Bussarna.
Det finns också en 2-dagars, då går du en bit fram till solporten sen övernattar ni på hotell och åker upp till Machu Picchu morgonen därpå. Eller så åker ni direkt.
Glad att jag gick 4-dagars annars hade jag ångrat mig grymt.
Har du bra grundkondition och inga större knäproblem så funkar det. Vi var en grupp på 33 st och det var en över 70 och några över 60 och de klarade det galant, bättre än många yngre kan jag säga.
Man bör boka minst två månader i förväg, det är noggranna kontroller. Fanns några i vår grupp som hade velat byta vandring från de kortare till längre men det var iskallt nej.
Tycker verkligen ni ska göra det, en fantastisk upplevelse. Undrar du något mer så hör av dig.
Ha de gott // Crista
Av Bpacker
9 jan. 2008 22:04
Om man har bråttom som vi hade, kan man ta tåget fram till hållplats "Km 103" och därifrån vandra 6 -7 km upp till Solporten och Macchu Picchu.

Tänk på att kostnaden att vandra Inkaleden är ca SEK 1000 (inkl inträde till MP). I februari kan leden var stängd dessutom pga vädret. Sen har myndigheterna maximerat antalet vandrare per dag, vilket gör att man måste boka långt i förväg. Jag har för mig att vår grupp bokade via http://travel.peru.com/travel/english/ men jag kan minnas fel.
Av Kerstin
20 jan. 2008 12:32
Ska vandra 4 dagar på inkaleden i maj, valde en organiserad och (förhoppningsvis) ganska trygg variant . Ska åka med Äventyrs resor , dom fixar allt praktiskt, ex tillstånd boende flyg mm. inte billigaste varianten !
Av Emelie
20 jan. 2008 15:34
Jag och min polare gick ett alternativ pa inkaleden i april 07. Numera ar det i stort sett omojligt att ga inkaleden om man inte bokar den minst 2 manader i forvag, om man vill gora inkaleden maj-augusti nar det ar hogsesong maste den bokas annu langre tid i forvag.
Nar du kommer till Cusco finns det massvis av turistbyraer med olika trecking tours till Machu Picchu. Om du inte valjer att boka hemifran sa kan det vara smart att ga runt och jamfora priser samt foretag. Se till att fraga om vad det ar som ingar samt fa det uppskrivet pa ditt "kvitto". Var inte heller radd for att pruta, som pa precis allting annat i Peru sa kan du aven fa ned priset pa detta 10-30%!

Idag finns det mangden alternativ att ta sig till Machu Picchu. Med tag (som gar skitsakta) eller buss (som slingrar sig pa "vagar" langs 100m branta stup) fran Cusco till Aguas Caliente och darifran kan man ta buss upp pa 20-30 min.
Det finns en 2 dagars (1 natt) trecking tour till inkastaden, den ganska kanda Salkantay touren som bade finns pa 6 dagar (5 natter) samt 7 dagar (6natter), Choquequirao trek pa 4 dagar (3 natter) eller en ganska ny variant Jungle trek vilket vi bestamde oss att gora pa 4 dagar (3 natter). Med alla turer ingar boende (antingen kamping el hostel) samt mat (3 frukostar, 3 lunch, 3 middagar).
I den sist namda trecking touren far man ta sig fram bade med cyckel, ca 2 mil, samt genom trecking ca 5 mil uppdelat pa 2 dagar. Pa denna tur fardas man genom jungel landskap med banantrad, kaffeplantor, ormar, vattenfall mm, samt sa vandrar man hogt upp i bergen och gar pa en del av den orginella inkaleden var man ser ruiner och har en underbar utsikt. Natterna tillbringas pa schyssta hostel och maltiderna serveras pa restaurang var man sjalv far valja ratt - en riktigt schysst tour som vi betalade 140 dollar / person for!
Skulle skriva mycket mer om vara 4 spannande dagar, men hor istallet av dig om det ar nagot specifikt du undrar over....

Take care and have a great time in Peru!
Av Kerstin
1 juni 2008 02:12
jag har vandrat inkaleden . Reste med Äventyrs resor och vandrade i 4 dagar . Helt suveränt , // Kerstin
28 dec. 2009 18:11
Jag har hört att den bästa tiden att gå inkaleden är maj-oktober men pratade just med min vän som gjorde det för ett par veckor sen och hon sa att det är väldigt kallt, faktiskt minusgrader då i maj.
Detta är inget jag har läst om någonstans men är det någon som vet hur vädret är i maj? Vi ska nämligen resa runt i Sydamerika från januari så kan vara bra att veta vad för kläder man ska ha med.
Tack!
20 mars 2017 19:50
Hej!
Jag ska åka till Peru i maj. Finns det någon chans på jorden att ta sig till Machu Pichu ifall jag inte bokat in något eller är det bara att ge upp den planen?
Jag förstår inte riktigt hur jag tar mig från cusco - machu pichu på ett bra och billigt sätt hur mycket jag än kollar.
13 dec. 2017 13:31
Hej Boel!
Är nyfiken på hur det gixk, kunde du boka inkaleden?
Jag är själv i samma sits. Vill gå den i juni men inte bokat och kan inte göra det på ett tag. Vet några som åkt dit och hittat guider och företag på plats, men de har inte rest under högsäsong.
/Cassandra