Inkaleden

29 sep. 2014 15:59
Visningar: 2838
Gick Inkaleden i mars i år och det var en fantastisk upplevelse!

Kan varmt rekommendera er att göra det. Anlitade G Adventures för vandringen och är mycket nöjd!

Du kan se en film om vår upplevelse här:
https://www.youtube.com/watch?v=azNT_kmvM_4
24 dec. 2014 11:46
Citerat från Florida70:
Gick Inkaleden i mars i år och det var en fantastisk upplevelse!

Kan varmt rekommendera er att göra det. Anlitade G Adventures för vandringen och är mycket nöjd!

Du kan se en film om vår upplevelse här:
https://www.youtube.com/watch?v=azNT_kmvM_4
Hej ! jag funderar på att åka till Matchu Pichu på egen hand, så jag undrade om jag kan anlita något guide team när jag kommer till Peru för Inca leden, eller hur gjorde du?
Av Dirgis
26 dec. 2014 07:14
Hej!
Jag har varit i Peru och har anlitat lokal resebyrå. Boris och Elina driver en resebyrå. Visste inte att de samarbetade med Läs och Res. De har även släkt i Sverige som jag inte visste då jag reste. Är mycket nöjda med deras hjälp. Info om resebyrån; Eliana Baltazar
Asistant Manager
Culture and Nature Exploring Peru.
http://www.exploring-peru.com/

telf: +51 84 227100
cel: +51 84-984313866.
26 dec. 2014 10:05
Citerat från Georgesa:
Citerat från Florida70:
Gick Inkaleden i mars i år och det var en fantastisk upplevelse!

Kan varmt rekommendera er att göra det. Anlitade G Adventures för vandringen och är mycket nöjd!

Du kan se en film om vår upplevelse här:
https://www.youtube.com/watch?v=azNT_kmvM_4
Hej ! jag funderar på att åka till Matchu Pichu på egen hand, så jag undrade om jag kan anlita något guide team när jag kommer till Peru för Inca leden, eller hur gjorde du?
Hej,

Jag bokade allt i förväg. När det gäller Inkaleden, så måste man ansöka om tillstånd (bara ett visst antal kan gå den per dag). Så om du vill gå Inkaleden, så är det säkrast att kontakta ett företag som sköter guidningar och ordna allt innan du åker.
Av Dirgis
26 dec. 2014 11:59
Om du tar kontakt med resebyrån jag nämnt så hjälper de till med detta.
Anlita bara lokala resebyråer. Alldeles för många utländska resebyråer tjänar pengar på turister. I Peru försvinner 80% av turistinkomster ut ur landet.
G Adventures är ett engelskt turistföretag.
26 dec. 2014 15:54
Ja, det är som alltid, välj de lokala alternativen, lösningar som hotell med All-incluive och annat tömmer den lokala marknaden från intäkter och dödar det utbud som finns på plats.
26 dec. 2014 17:56
Tack för era svar! Jag ska försöka att ringa båda alternativen och boka härifrån innan jag åker dit.
MVH
Georges
26 dec. 2014 18:00
Ifall det inte finns några platser kvar till våren eftersom det är begränsat med platser till Inkadelen, vet ni hur det fungerar om man ska åka med tåg till Matchu Pitchu. Är det också begränsade platser eller kan man köpa biljetten direkt på plats?
26 dec. 2014 19:16
Tack för den användabara sidan!
Av Mgoser
3 jan. 2015 02:40
Citerat från Dirgis:

När jag åkte till Peru övernattade jag en natt i Lima för att dagen efter flyga till Cuzco och stanna där några dagar för att vänja mig med höjden.
Som mycket riktigt påpekas i länken : Cusco ligger tusen meter högre än MP , och att stanna första natten i Cusco är den vanligaste orsaken till höjdsjuka. Första natten i Ollantaytambo , 2800 m.ö.h. , är en mjukare start. Se även t.ex. Klas Ekmans erfarenhet :

http://res.se/index2.php?option=com_content&task=view&id=15384&pop=1&page=0&Itemid=76
Av Dirgis
3 jan. 2015 07:55
Idag förebygger man höjdsjuka på olika sätt med tabletter och extra syre som finns på alla apotek i Cuzco.
Innan man reser dit ska man vara väl påläst hur man ska hantera höjdsjuka.Artikeln från 2008 visar på att man inte tagit sitt ansvar för hur man ska hantera höga höjder. Man får inte höjdsjuka och hostar blod på ett dygn.
Själv drack jag coca-te, tuggade coca blad som indianer gör och inandades även syre från tub.
Av Dirgis
3 jan. 2015 08:22
Höjdsjuka uppträder från 2000m höjd.
Av Mgoser
3 jan. 2015 12:34
Citerat från Dirgis:
Idag förebygger man höjdsjuka på olika sätt med tabletter och extra syre som finns på alla apotek i Cuzco.
Innan man reser dit ska man vara väl påläst ..

Höjdsjuka uppträder från 2000m höjd.
För den som vill läsa på , på svenska så finns svenska wikipediartikeln om höjdsjuka. Förstahandskällor är bl.a. International Society for Mountain Medicine , ismm.org , amerikanska CDC. ( snabblänk : http://korta.nu/cdcalt ) och dom evidensbaserade riktlinjerna från WMS ( http://korta.nu/wem )

Snabb sammanfattning : höjdsjuka utan rejälansträngning är i princip ett icke- fenomen under 2500 meter , och förebyggs i första hand genom gradvis uppstigning , max 500 meter högre i sovhöjd per dag, Diamox betyder mindre risk om man startar 24 timmar innan man flyger in. Coca har ingen bevisad effekt.

Själv har jag aldrig sett nån med uttalad höjdsjuka under 3000 meter , som regelbunden gäst i Himalaya sen åttiotalet. Jag vet att det händer , men i praktiken så är över eller under tretusen en rejäl vattendelare. 2500 är en bra höjd för en första natt , se CDCs acklimatisationsråd eller den här kommentaren från ISMM :

"
" Practically speaking, however, we generally don't worry much about elevations below about 2500 m (8000 ft) since altitude illness rarely occurs lower than this. "

Den menlösa texten på 1177.se anger oxå 2500 som praktisk gräns.

Om syrgas :syrgas är effektiv behandling även vid måttliga flöden , runt 2 liter i minuten . Detta kräver fortfarande medicinsk klass av syrgastuber , det som säljs packat med hårspraytryck innehåller ett par liter. Om det är lätt och billigt så är effekten kosmetisk. Den enda gång vi hade tillgång och behov av denna lyx i Ladakh så gjorde militärsjukvårdarna av med drygt sjuttio liter syrgas första halvtimmen , för att sedan börja trappa ned.
Av Dirgis
3 jan. 2015 13:16
Är mamma till barn som brukar filma på höga höjder de brukar klarar sig med de mindre tuberna.Om man bara är observant när man är på höga höjder behöver man inte drabbas av extrema problem som beskrivs här utifrån erfarenheter på över 4000 meter. Hoppas du som planerar att åka gör det. Upplevelsen i Peru är fantastisk.
Av Mgoser
4 jan. 2015 07:25
Citerat från Dirgis:
Är mamma till barn som brukar filma på höga höjder de brukar klarar sig med de mindre tuberna.
Med , inte tack vare : det finns ingen som helst chans att påverka syremättnaden mer än ett par minuter med sprayförpackningar av syrgas. Det här är som att kasta in en kapsyl whisky i biltanken och säga att man höjt energiinnehållet : det är a) sant och b ) du kommer inte kunna köra fem mil extra på det. Pröva att visa förpackningen för vilken annan yrkesmänniska som helst , och förbered dig på roade reaktioner.

Höjdsjuka förebyggs genom rätt beteende : planera första natten under tretusen , nästa femhundra meter högre osv , precis som dykarsjuka förebyggs genom att följa dyktabellerna. Att säga att man varit på fyratusen ger ingen som helst hjälp utan att beskriva var man sover och var dom föregående nätterna har varit. Jag ser t.ex. år efter år människor på femtusen plus på vägen till Leh och Nubra. Skillnaden mellan dramatiskt sjuk och oberörd ligger i nån/några nätter på tretusen meter först - och man har fortfarande en rejäl chans a tt bli medvetslös eller värre om man stannar kvar över natten på femtusen plus.
Av Dirgis
4 jan. 2015 08:45
Det är nog ingen som vågar resa till Peru efter Mgosers "goda" råd.
Av Mgoser
4 jan. 2015 11:54
Det här borde vara ett enkelt val : alla har en chans att må bättre om dom följer de råd du själv länkade till , från escapetraveler :

" Many people do get altitude sickness as Cuzco is 11,203 ft. (3,395m) above sea level. Cuzco is at much higher elevation than Machu Picchu; thus, an alternate but less taken itinerary (to help prevent altitude sickness) is to head straight to Machu Picchu after your plane lands in Cuzco and then work your way back to Cuzco. "

För dom flesta så blir det här en komfortfaktor , för några få som t.ex. Klas Ekman blir konsekvenserna betydligt värre när man stannar första natten i Cusco. Börja på rätt nivå och praktiskt taget ingen behöver laborera med syrgas eller medicinera. Det här är också kärnan i alla hälsoråd från medicinska källor.
Citerat från Dirgis:
Det är nog ingen som vågar resa till Peru efter Mgosers "goda" råd.
Var och en väljer fritt att tro på mina erfarenheter och åsikter , men råden här från CDC , ISSM osv är rådande principer i medicin . Ingen behöver gissa idag på vilken nivå höjdsjuka normalt börjar uppträda , maxhöjd kontra sovhöjd , vilka doser av syrgas som är effektiva etc.. Och det handlar inte om en akademisk syn kontra verklighet , dom är skrivna av människor med massiv erfarenhet med kängorna på marken. CDCs råd t.ex. är skrivna av Peter. Hackett och David Shlim : Hackett kom som trekkare och klättrare till Nepal först på sjuttiotalet , var en av dom som byggde upp Himalyan Rescue Association , och är chef idag på Institute for Altitude Medicine i Colorado idag ( http://korta.nu/ifam ) . Shlim jobbade också med HRA , blev sen chef i femton år på CIWEC-kliniken i Kathmandu , och basar nu istm.org .