Information till förvirrad!

19 mars 2014 14:41
Visningar: 2556
Hej på er!
Vi funderar på att åka till Cypern nästa sommar, och skulle gärna vilja ha lite information.
Vi är en familj med två tonårstjejer, 14 och 17 år. Vi funderar på Fig Tre bay och lägenhetshotellet Trizas. Vad tror ni om det?
Och hur är prisnivån på öl,mat och shopping?

Hur är försäljarna? Har lite tråkiga erfarenheter från Turkiet om att de är väldigt påstridiga och en del tar inte ett nej...

All information är välkommet! Både ris och ros!

Tack!!
20 mars 2014 22:26
Hej!
Trodde att Du skulle få svar från någon mer kunnig på Fig Tree Bay men jag får väl ge det lilla jag vet då :-)

Vi har inte bott där utan bara varit på besök för att se om det kunde passa oss till framtida resor.
För vår del var det inget som vi kommer att välja faktiskt.

Vi är sådana som vill ha lite genuint och inte enbart turism, gärna fina stränder men helst en riktig stad samtidigt, det som passar oss bäst är Larnaca, senast bodde vi i Limassol också ganska bra men nackdelen där är att man får bo i turistområde en bit från centrum eller bo i centrum en bra bit från stranden.

Nåväl, Fig Tree Bay, det vi såg var en ren turistort, det var inte i semester tider utan i September månad, ändå var det knökfullt med folk på stranden och på gräsmattorna framför hotellen, packade sillar, som man säger. Själva orten är strandpromenad och en riktig bar, restauranggata med turistbutiker och en och annan mer vanlig butik. Det blåste rejält och gick höga vågor när det var lugnt och fint i Limassol varje dag under våra två veckor, kan vara tillfälligt men kanske denna kust ligger sämre till?

Gillar man turistorter och att trängas om solstolarna så är det nog bra, vill man som oss kunna shoppa i normala affärer och träffa på den trevliga lokalbefolkningen så bör man nog välja Larnaca i första hand.
KAn inte säga mycket om försäljarna i FTB men på Cypern i stort är det väldigt trevliga människor och inte alls påträngande försäljare eller inkastare o.s.v. aldrig sura miner om man inte handlar eller liknande.
21 mars 2014 08:00
Kul att du ska till Cypern! Var där förra sommaren och kommer åka i sommar igen. Vi var i FTB eller Protaras som de egentligen heter, bara resebyråerna som kallar det nå annat. Det är den ena stranden som heter FTB:) Jag har också kollat in detta hotell så om det kan jag inte säga så mycket om men staden eller byn kan jag rekommendera iaf. Lugnt och inga påstridiga försäljare. Det är dyrt på Cypern och inte så mycket shopping i just Protaras men det kostar 1euro att åka till Ayia Napa med bussen så det kan ju vara ett alternativ. Maten är supergod och alla är jättetrevliga. Tänk på att om ni ska till stranden en söndag , var ute i god tid för då kommer lokalbefolkningen också dit så det är trångt.
Av Yabbah
11 maj 2014 11:49
Hej, förlåt om jag lånar tråden lite. Vi funderar också på att åka till Cypern faktiskt. Har hittat ett hotell i Ayia Napa som både vi och barnen (6 och 9 år) gillar.

Men det jag undrar främst över är priserna, hur mycket pengar ska man räkna med att ta med för att kunna äta frukost, lunch, middag och lite annat. Solstolar kostar väl också antar jag?
Någon som vill hjälpa mig reda ut främst prisbilden :)

Mvh
Niklas