Info

Av Brassen
31 juli 2017 13:00
Visningar: 1201
Nu när det inte behövs visum till Vitryssland tänkte jag passa på o besöka Minsk i början på september. Så självklart vill jag ha info av er som varit där. Något speciellt att besöka, bra restauranger, växling, transporter eller något annat som ni tror kan hjälpa mig. Ha nu en fortsatt bra resesommar! /Leffe
Av Johan86
31 juli 2017 14:13
Hej Leffe!
Jag har varit i Vtryssland 3 ggr. Vad är det som lockar dig till Vitryssland? Väldigt nyfiken! :)

Transport är extremt billig för en svensk - det finns Metro, minibussar, vanliga bussar och tram (spårvagn). Allt kostar någon femma. Nästan vart du än ska!

Vad som är värt att besöka vet jag inte riktigt där. Det är väl inte någon direkt turistort riktigt. Där finns bl.a. det "nya" biblioteket. Dock krävs bibliotekskort för att få komma in och se det. Sen finns där några fina restauranger och fik längs vägarna ut från Victory square.
Opera och ballett är exklusivt där och värt att titta på och lyssna på! Även om intresset inte är det största!

Hyr en bil och kör ut till landet och dem små byarna där. Då får du se en kontrastskillnad som är som svart och vitt och som får dig att känna att vi lever i lyx i Sverige!

/Johan
Av Brassen
31 juli 2017 16:35
Citerat från Johan86:
Hej Leffe!
Jag har varit i Vtryssland 3 ggr. Vad är det som lockar dig till Vitryssland? Väldigt nyfiken! :)

Transport är extremt billig för en svensk - det finns Metro, minibussar, vanliga bussar och tram (spårvagn). Allt kostar någon femma. Nästan vart du än ska!

Vad som är värt att besöka vet jag inte riktigt där. Det är väl inte någon direkt turistort riktigt. Där finns bl.a. det "nya" biblioteket. Dock krävs bibliotekskort för att få komma in och se det. Sen finns där några fina restauranger och fik längs vägarna ut från Victory square.
Opera och ballett är exklusivt där och värt att titta på och lyssna på! Även om intresset inte är det största!

Hyr en bil och kör ut till landet och dem små byarna där. Då får du se en kontrastskillnad som är som svart och vitt och som får dig att känna att vi lever i lyx i Sverige!

/Johan
Hej Johan .
Det som lockar mig i första hand är att jag inte känner någon som varit där och att det verkar vara väldigt annorlunda, typ Sovjet. Vitryssland ligger ändå så nära Sverige .Kan man köpa någon slags veckobiljett som gäller alla transportmedel? Tack för info o skriv gärna om du kommer på något mer.

Men vad är det som lockat dig att resa dit TRE gånger ? / Leffe
Av Jonas73
19 jan. 2019 13:07
Hej Leffe,
Hoppas att du inte har något emot att jag väcker liv i din gamla diskussionstråd. Tänkte göra som du och passa på att utnyttja den nya förlängda visumfriheten till Vitryssland. Har bokat en vecka i Minsk över påsk.

Har tänkt att försöka göra dagsutflykter till Mir Castle, Niasvizh och Stalin Line Museum. Är därför särskilt intresserad av hur man tar sig dit med lokalbussar från Minsk alternativt tips om en prisvärd och pålitlig arrangör av dagsutflykter i grupp till dessa resmål. Har någon erfarenhet från flygbussarna till Minsk centrum?

Är även särskilt intresserad av tips på bra restauranger i centrala Minsk med traditionell Vitrysk mat.
Vad anser ni att man inte får missa i Minsk och dess närhet? Alla tips om Minsk mottages tacksamt!

Jonas
Av Brassen
22 jan. 2019 19:16
Hej Jonas, kul att du ska åka till Minsk.
Inga problem med buss till centrum , dom väntar snällt utanför. För min del så var saluhallen ett trevligt inslag p.g.a skämtsamma damer bakom diskarna. Annars gillade jag att åka ut o promenera i förorterna där jag också hittade ett köpcentra med en inhemsk kanon restaurang. Mycket vänliga människor och kriminalitet tror knappast finns. Ha en kanon resa/ Leffe
Av Jonas73
22 jan. 2019 19:44
Tack Leffe!
Låter bra att flygbussarna verkar fungera smidigt. Ska definitivt besöka saluhallen då jag gillar marknader och att kolla in vilka varor som erbjuds i olika länder. Ligger den i centrum?. Är det någon av förorterna som du särskilt rekommenderar för en promenad?

Hälsningar
Jonas
Av Brassen
22 jan. 2019 19:56
Citerat från Jonas73:
Tack Leffe!
Låter bra att flygbussarna verkar fungera smidigt. Ska definitivt besöka saluhallen då jag gillar marknader och att kolla in vilka varor som erbjuds i olika länder. Ligger den i centrum?. Är det någon av förorterna som du särskilt rekommenderar för en promenad?

Hälsningar
Jonas
Jodå, saluhallen ligger i centrum (finns bara en stor). Åkte tunnelbana några stationer ut från centro och gick tillbaka (gillar o gå). Nästa dag åt ett annat håll o.s.v . Kommer inte ihåg var jag var🤪 men en gång irrade jag bort mig totalt och var tvungen att fråga om vägen. Till slut var ett trettiotal människor involverade i min förvirrade situation. Fick skjuts av någon trevlig och vodka luktande herre.
Av Jonas73
22 jan. 2019 20:22
Tack, det verkar lovande med vänliga, trevliga och hjälpsamma människor. Då tror jag att jag vågar ge mig ut att både upptäcka Minsk och göra dagsutflykter på egen hand!
Av Goman72
10 feb. 2019 00:30
Hej,
hoppas det är okej att jag också lånar den här tråden. Planerar en sväng till Vitryssland senare i vår eller i sommar.
Hur klarar man sig på engelska / tyska i landet? Är det alls meningsfullt att resa dit om man inte talar ryska? ;)
Funderar Magnus
Av Brassen
10 feb. 2019 07:58
Citerat från Goman72:
Hej,
hoppas det är okej att jag också lånar den här tråden. Planerar en sväng till Vitryssland senare i vår eller i sommar.
Hur klarar man sig på engelska / tyska i landet? Är det alls meningsfullt att resa dit om man inte talar ryska? ;)
Funderar Magnus
Folket i Vitryssland talar inte engelska . Men med vänlighet ,nyfikenhet och gester kommer man långt. Såg inte alls språket som något problem , tvärtom. Hotel, flygplats m.m finns det alltid folk som talar engelska./ Leffe
Av Arn63
19 juni 2019 20:29
Hej Goman 72 ! Har du vart iväg än till Minsk? om inte så kan jag ge dig lite tips då jag vart över några gånger det senaste. ska vi börja med "flygbussen" ;) Kommer du ut från ankomst hallen tar du vänster och går ca 100 meter så står det både fullstora bussar och minder som tar ca 12-14 pers. det kosta 4 vitryska rubel (som du växlar till dig på våningen över där du passerat tullen och går ut) Den går sedan ner till tåg&buss station i centrum. Går även ta en taxi och nu har det vart ett väldans liv om att några chaufförer tagit ut ocker för resor till Minsk.Men runt 30 rubel får du betala (ca 150 kr) och resan tar ca 30-45 min..

Sedan är det sant som leffe säger.dom är dåliga på engelska, men jag kan tipsa dig om att gå ner i undergången vid tågstationen ock köpa ett surfkort till din mobil oc´h sätta i så kan du köra med google översättare funkar utmärkt.

innan du bokar boende ska jag rekommendera dig att boka lägenhet i stället. blir billigare och känns lite mer spännande än hotell =) se bara till att du hamnar nära tunnelbannestation när du bokar lägenhet eller hotell så du lätt kan ta dig runt och besöka staden. en biljett kostar 65-rubel

Vill du se vad som erbjuds i Minsk kan du gå in på tripadvisor och titta på mina omdömmen. skulle jag ta allt här så orkar du nog inte läsa allt =)

Så har du inte redan vart i Minsk så ska du verkligen åka dit. Man får inte missa det riktiga "öst" innan det blir som vilken västeuropeisk stad som helst.
Något du undrar över så svarar jag gärna om jag kan;)
Av Arn63
19 juni 2019 20:41
Citerat från Jonas73:
Tack Leffe!
Låter bra att flygbussarna verkar fungera smidigt. Ska definitivt besöka saluhallen då jag gillar marknader och att kolla in vilka varor som erbjuds i olika länder. Ligger den i centrum?. Är det någon av förorterna som du särskilt rekommenderar för en promenad?

Hälsningar
Jonas
Hej Jonas!
Marknaden ni pratar om heter Komarovskiy och är en stor saluhall och även utomhus marknad.helt underbart att gå och kika på allt som finns där..såg du gillar som jag marknader..då kan jag tipsa dig om Expobel!! Är både shoppingcenter och otroligt stort utomhus marknad. sedan finns det Zhdanovici och Lebyazhiy (ligger tvärs över vägen) Där hittar du det mesta. alla 3 marknader vill jag rekommendera att du tar taxi till då buss är lite krångligare.
Av Jonas73
23 juni 2019 13:38
Citerat från Arn63:

Hej Jonas!
Marknaden ni pratar om heter Komarovskiy och är en stor saluhall och även utomhus marknad.helt underbart att gå och kika på allt som finns där..såg du gillar som jag marknader..då kan jag tipsa dig om Expobel!! Är både shoppingcenter och otroligt stort utomhus marknad. sedan finns det Zhdanovici och Lebyazhiy (ligger tvärs över vägen) Där hittar du det mesta. alla 3 marknader vill jag rekommendera att du tar taxi till då buss är lite krångligare.
Tack för tipsen Arn63!
Håller med om det är underbart att vandra omkring och kolla in utbudet på Komarovskiy. Det blir garanterat ett besök på någon av de andra marknaderna som du rekommenderar vid nästa besök i Minsk.

Hälsningar
Jonas
Av Index74
4 feb. 2020 19:41
Hej gott folk!

Jag planerar en resa till Minsk. Jag skulle vilja stanna i två veckor och funderar på att hyra lägenhet. Lästa någonstans att det fanns lokala websidor eller uthyrare som inte är airbnb.
Någon som har koll på dessa sidor?

/Peter
Av Arn63
10 feb. 2020 06:41
Citerat från Index74:
Hej gott folk!

Jag planerar en resa till Minsk. Jag skulle vilja stanna i två veckor och funderar på att hyra lägenhet. Lästa någonstans att det fanns lokala websidor eller uthyrare som inte är airbnb.
Någon som har koll på dessa sidor?

/Peter
Vet att det ska finnas "privata" uthyrare.Men dessa blir inte så mycket billigare och vill ha betalt i "Dollar" och gärna att man skriver ner priset för hyran. Du måste se till att du får ett "hyresbevis" på hur länge du stannat på addresen om du har mer än 5 nätter i Belarus som du ska kunna visa i tullen om dom skulle börja fråga vart du bott. Är det första resan så skulle jag rekommendera att du går genom någon boknings sida hemifrån första gången. Önskar dig en trevlig resa;)