Indien och Taj Mahal

31 aug. 2017 00:29
Visningar: 617
Hej!

Är det någon som har varit i Indien och besökt Taj Mahal?
Hur förflyttar man sig lättast i Indien? Tåg?
Några tips och rekommendationer tas glädjeligen emot!

/Henrik
Av Hawaii
31 aug. 2017 01:46 (redigerad)
Har inte själv varit där - ännu. Ska dit i oktober, men ska besöka södra Indien. Har ett par goda vänner där som vi ska besöka, och har diskuterat våra resplaner med dem. Deras råd: längre sträckor (och Indien är ett STORT land) - flyg! De rekommenderade i första hand IndiGo och Jet Airways. För "kortare" sträckor (upp till c:a 8 timmar) antingen tåg eller hyr en bil med förare.
31 aug. 2017 03:31
Citerat från Hawaii:
Har inte själv varit där - ännu. Ska dit i oktober, men ska besöka södra Indien. Har ett par goda vänner där som vi ska besöka, och har diskuterat våra resplaner med dem. Deras råd: längre sträckor (och Indien är ett STORT land) - flyg! De rekommenderade i första hand IndiGo och Jet Airways. För "kortare" sträckor (upp till c:a 8 timmar) antingen tåg eller hyr en bil med förare.
Tack tack! Vet du hur det är prismässigt i Indien?
Av Hawaii
31 aug. 2017 05:27
Nej, det vet jag inte, men jag misstänker att det kan nog variera enormt, beroende på vad du syftar på. Inrikes-flyget vi bokade var billigt.
Av Lyckis
31 aug. 2017 10:32
Hej! Har rest runt i Indien i ett halvår och reste mestadels med nattbuss vilket var riktigt smidigt och billigt. Man åker oftast lite längre sträckor på kvällen, bokar liggplats och sover på bussen över natten och är framme på morgonen dagen efter. Extremt billigt och bra alternativ. Åkte aldrig tåg men hat hört att det också funkar bra, dock behöver man ha gsnska bra framförhållning med att köpa biljett då tågen verkar populära för även locals. Om du ska förflytta dig från norra till södra Indien rekommenderar jag att flyga annars ta bussen. Buss går inprincip överallt och är lätt att bara knalla in på ett resekontor och köpa en bussbiljett för nästkommande dag. Lycka till! /Mikaela
31 aug. 2017 14:38
Citerat från Lyckis:
Hej! Har rest runt i Indien i ett halvår och reste mestadels med nattbuss vilket var riktigt smidigt och billigt. Man åker oftast lite längre sträckor på kvällen, bokar liggplats och sover på bussen över natten och är framme på morgonen dagen efter. Extremt billigt och bra alternativ. Åkte aldrig tåg men hat hört att det också funkar bra, dock behöver man ha gsnska bra framförhållning med att köpa biljett då tågen verkar populära för även locals. Om du ska förflytta dig från norra till södra Indien rekommenderar jag att flyga annars ta bussen. Buss går inprincip överallt och är lätt att bara knalla in på ett resekontor och köpa en bussbiljett för nästkommande dag. Lycka till! /Mikaela
Tackar! Bra info!
/Henrik
Av Erik777
31 aug. 2017 14:54
Jag har rest en del i Indien och mest åkt tåg. men om jag skulle åka längre sträckor skulle jag absolut flyga istället. Buss har jag enbart tagit om inga andra alternativ finns.

Ett väldigt bra verktyg för att hitta resor i Indien är Cleartrip.com. Om du har indiskt telefonnummer (VIlket är prio ett att skaffa när du landar) så kan du även använda deras app för att boka biljetter.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
31 aug. 2017 18:46
Hej
Var i Indien 2013 och åkte runt i den så kallade gyllene triangeln, New Dehli, Agra och Jaipur i tio dagar, allt kostade då
med hotell mod lyx med frukost och middag, alla inträden och guider samt privatchaufför. Kostade 13000:- för 2 pers
Fantastisk resa även om trafiken kändes som om man var på ett nöjesfält.
Prisnivån varierade enormt från superbilligt till dyrt, på ett ställe var ex en Snickers nästan dubbelt så dyr jämfört med Sverige
Av Em588
31 aug. 2017 20:34
Jag och en kompis reste runt i Indien för några år sedan. Vi flög en gång när vi skulle ta oss från rajastan ner till Goa, annars körde vi på nattbuss eller tåg. Nattbussarna höll väldigt olika standard, från fallfärdig skrothög till riktigt, riktigt bra och bekvämt. Tågbiljetter köpte vi på tågstationerna eller i turistbyråer med bara några dagars framförhållning. Det finns speciella turistkvoter som gör att det går att få tag i biljetter även för populära sträckor och tider (lite dyrare pris såklart, men det är ju Indien så det är ändå fånigt billigt). Det finns olika klasser på tågen som innebär olika mycket trängsel. I sovvagnarna är det tex oftast färre folk i AC-vagnarna. Ett tips om du åker nattåg - försök boka översta sängen, då lär du få sängen för dig själv. Vid överfulla tåg brukar folk utan bokad plats försöka klämma ihop sig vid fotänden på de nedersta bäddarna (och på golven runt omkring).
Till Agra tog vi oss från varanasi med tåg som var framme på kvällen, sov en natt, besökte Taj mahal och sedan tog vi nattbuss därifrån till rishikesh på kvällen samma dag. Agra är en väldigt tråkig och ganska ful stad som egentligen bara har Taj mahal att erbjuda så en dag där är helt klart tillräckligt enligt mig!
Av Em588
31 aug. 2017 20:39
Föresten, om du är i Delhi så vet jag att många hostell (och antagligen hotell) kör dagsturer till Taj mahal. Men Agra ligger ju på vägen mellan Delhi och varanassi så kanske är bättre att bara stanna till där på vägen om du ska till varanassi. Vilket jag verkligen tycker att du ska om du är i den delen av Indien!
19 sep. 2017 05:28
Är det någon som har erfarenhet av att hyra chaufför?