Indien -Goa

Av Lotta72
30 jan. 2011 12:54
Visningar: 7471
Funderar på en 2-veckors tripp till Goa i mars. Var är det trevligast, norra eller södra?

Tacksam för info!
31 jan. 2011 00:51
Hejsan!
Jag kan tyvärr inte tipsa dig för jag har bara varit i Goa 4 ggr och då i norra delen. Men många säger att södra delen har finare stränder och att det är lugnare och mindre folk. t.ex i Palolem.
Men titta gärna in på www.indien.nu och forumet där så kanske du får bra med tips.
Lycka till!

Mvh Eva
Av Msdr
31 jan. 2011 10:30
Håller med ovanstående: Södra Goa ska du välja!! Jag var iofs aldrig i Norra Goa :) Södra delen och då gärna Palolem var iaf för ngr år sedan relativt oexploaterat, inga charterturister, men en hel del backpackers. Fanns mkt att välja på vad gäller restauranger och hotell och mkt mysigt ställe.

Åker du precis söder om provinsen Goa kan du bo i Gokarna, en charmig och definitivt oexploaterad gammal vallfärdarort. Dock så pass oexploaterat att det inte är så gott om hotell och restauranger, men charmigt var det, och det fanns iaf vad man behövde!

Trevlig resa!!
Av Maddee
1 feb. 2011 13:52
Hej
I oktober när jag var i Goa upptäckte vi Norra delen. Först bodde vi i Mandrem, där är det mycket yoga folk. Inget festställe precis, mest ett ställe för att slappna av och bara ligga i solstolen på den enormt långa stranden och sova.
Sen förflyttade vi oss till Anjuna, motsatsen helt till Mandrem. Techno/ House musiken gick i ett i hotellets dåliga högtalare. Det är mer turistigt, här ligger hotellen väg i väg. Det är mer backpackers här och mer fester. Vi dansade natten lång på hotellet bland tyskar i batikkläder, hippies och andra backpackers. Lilliput är hotellet vi bodde på, det var ok men våran hut i Mandrem var mysigare. I Anjuna bodde man på hotellets baksida i små stugor, inte speciellt mysiga. Onsdagsmarknaden är något att åka till här i Anjuna fast du inte bor där, turister kommer från flera olika ställen i Goa till Anjuna för att gå på marknaden. Där säljs verkligen allt.

När jag var nere över julen i Goa så bodde först två dagar i Mandrem i Norra, sen tog vi taxi ner till Södra delen och Palolem beach.
Stranden är som paradiset, speciellt hotellet vi bodde på. Det ligger längst ut på stranden och var verkligen pricken över i:t. Hotellet heter Papillon,
- personalen var så sjuukt vänliga och hjälpsamma.
- Maten var sjuukt god, vi åt på hotellet varje dag för här fanns verkligen allt.
- Enda minus är att hotellet ligger lite högre i pris än många andra men det är det värt kan jag säga. Men när du åker i mars kan jag inte tro att det är många kronor dyrare än de andra, priserna sjunker väldigt i pris efter januari typ.

Här har du allt du behöver god mat, shopping, bra boende, sjukt fin strand, disco (hörlursparty) om det är fest du är ute efter. Sen är alla människor så vänliga och snälla. Dock var det lite mer svenskar här än på de andra ställena.

Så det jag rekommenderar är Södra, speciellt palolem beack och Papillon. http://www.papillonpalolem.com/

Hoppas det hjälpte :)
Av Majazz
10 feb. 2011 19:19
Hej Lotta

Det är perfekt att åka till Goa i mars, inte så mycket turister och helt ok temperatur! Underbart tycker jag!!! Varifrån vill du flyga? Det fanns en restresa från Stockholm förra veckan för 2999:- inte så pjåkigt!! Själv har jag köpt reguljärt från Göteborg till Mumbai för 3870:- Från Mumbai till Goa hittar man flyg (här på reseguiden) för under 300:- Flyg till Goa är lite dyrare än om du reser till Mumbai. Holla Turkish, billigt och korta flygtider. Qatar flyger via Doa och är ett 5 stjärnigt flygbolag, kanon om du hittar det!

Jag tycker södra Goa är bäst för mig. Allt beror ju på vad man är ute efter och hur man är van att resa. I norra Goa turistar indierna själva och det är ju kul att kolla in! Palolem tycker jag är för mycket, men det kan vara kul att åka dit något kväll och kolla livet.

Det finns underbara ständer innom en timmas resa därifrån. Man kan hitta egen hut för 30:- natten mitt på stranden, med dusch. Enkelt men helt ok för mig. När jag går ut på min lilla balkong tidigt på morgonen ser jag delfiner. Vad kan man mer begära ,) Jag skall till Kerala och sedan upp till Goa.

Vi kanske ses?! Lycka till! Majazz
Av Fabian_
11 feb. 2011 13:53
Jag tycker inte att man behöver låsa sig vid att vara i norra eller södra. Jag har själv bott i Palolem i södra Goa under vintrarna dom senaste åren och älskar det! Finns en del info på http://www.palolem.se/

Men det tar bara 2 timmar med MC från Palolem till norr, så varför inte ta några dagar här och några dagar där? http://www.alltomgoa.se/

I söder är det något lugnare tycker jag. I norr är det mer vattensport, gocart, paintball, stora klubbar och MASSOR av ryssar.

Börja med Palolem, ta en tur upp till onsdagsmarknaden i Anjuna och känn på norra Goa, trivs ni inte så spenderar ni resten av tiden tillbaks i söder, annars stannar ni! :)
Av Tj
11 feb. 2011 19:30
Varför inte jämka o ta ett hotell i mitten MellanGoa.........så blir alla nöjda...tror det är lika skitigt norr som söder : )
14 feb. 2011 17:14
håller med fabian det bästa stället är palolem billigt och kanonfint men i mars är det för varmt tycker jag.
Av Fabian_
14 feb. 2011 18:13
Själv tycker jag att mars är bästa tiden att åka! :) Varmt och gott i vattnet, färre turister än i januari....