Incheckning till Israel

4 feb. 2016 10:50
Visningar: 1395
Hej,

Ska åka till Tel-Aviv om några veckor och har en fråga. När bör man vara på Arlanda för att gå igenom säkerhetskontroller o så vidare? Jag flyger med Pegasus Airlines via Istanbul.

När jag åkte direktflyg med Norwegian för något år sedan har jag för mig att man skulle vara på Arlanda 3h innan, på grund av att det fanns preclearance-kontroller. Men när jag ringde Swedavia idag visste inte kundtjänst något om det. Har jag fått det om bakfoten?
4 feb. 2016 11:33
Hej

Du behöver inte vara ute i extra god tid om du flyger med Pegasus via Istanbul. De kommer inte att genomföra extra security på dig enbart för att du ska vidare till Tel-Aviv.
4 feb. 2016 22:18
Stämmer som ovanstående skriver. :) Däremot brukar de flesta bolag rekommendera att vara minst 3 timmar innan avresa när man ska hem/ut från Tel Aviv, men det vet du säkert redan eftersom du varit i Israel förut. :)
4 feb. 2016 22:56
Citerat från Lallarebecca:
Stämmer som ovanstående skriver. :) Däremot brukar de flesta bolag rekommendera att vara minst 3 timmar innan avresa när man ska hem/ut från Tel Aviv, men det vet du säkert redan eftersom du varit i Israel förut. :)
Men han ska ju bara till Istanbul i första skedet så det spelar ju ingen roll, det är först i Istanbul det blir ett Tel Aviv-flyg. Check-in öppnar också två timmar före avgång, möjligtvis 2 timmar och en kvart.
5 feb. 2016 20:34
Citerat från Worldofmarie:

Men han ska ju bara till Istanbul i första skedet så det spelar ju ingen roll, det är först i Istanbul det blir ett Tel Aviv-flyg. Check-in öppnar också två timmar före avgång, möjligtvis 2 timmar och en kvart.
Jag skrev om när man ska från Israel, då spelar det ingen roll vart man ska, 3 timmar är vad som minst rekommenderas vid utresa från Ben Guiron, och det behövs oftast kan jag säga.