Incheckning

16 nov. 2015 17:23
Visningar: 2014
Hej!

Jag skulle verkligen behöva hjälp med hur dags man måste vara på flygplatsen och vara incheckad innan planet lyfter?

Ska åka från köpenhamn till london, varför jag frågar ör för att jag måste kunna planera in tågen innan jag bokar några biljetter!

Tack på förhand! :)
16 nov. 2015 18:52
Vilker bolag åker du med? Check-in stänger 30 eller 40 min. före avgång.
16 nov. 2015 20:39
Okej, tack så mycket för informationen! :) Reser med Ryanair
16 nov. 2015 22:58
Coffe - sen det gäller att du har marginal för säkerhetskontrollen.
Av Bergabo
16 nov. 2015 23:21
Ryanair innebär också internetincheckning t ex hemma, annars:
Avgift för incheckning på flygplatsen 473:-

16 nov. 2015 23:34
Ja, självklart ska man ta i beräkningen att det tar tid att gå till gaten. Med vetskapen att du flyger med Ryanair är det ÄNNU viktigare eftersom det är JÄTTELÅNGT till gaten (F-gaterna).
Av Cattta
17 nov. 2015 02:06
Citerat från Marie78:
Ja, självklart ska man ta i beräkningen att det tar tid att gå till gaten. Med vetskapen att du flyger med Ryanair är det ÄNNU viktigare eftersom det är JÄTTELÅNGT till gaten (F-gaterna).
Åker du med Ryanair så räkna med minst 2,5 timmar före avgång om du ska checka in bagage och 2 timmar om du åker med enbart handbagage, det tar tid på dessa lågbudget flygplatser, jag lovar...
Har varit med om flera som missat sina flyg pga att det tar så mkt längre tid där än på Landvetter exempelvis, särskilt på mornarna.
Nu har de nog också extra kontroller dessutom...Det kan vara så långt som en km att gå för att komma till gaten (på Stansted i alla fall, där de flesta av Ryanairs flyg landar i London)...

Lycka till!
17 nov. 2015 09:54
CPH är ingen lågbudgetflygplats... Dessutom öppnar check-in först 2 timmar innan avgång.
17 nov. 2015 10:26
Citerat från Cattta:

Åker du med Ryanair så räkna med minst 2,5 timmar före avgång om du ska checka in bagage och 2 timmar om du åker med enbart handbagage, det tar tid på dessa lågbudget flygplatser, jag lovar...>
Lycka till!
Ryanair flyger på Kastrup Cattta så det är alltså ingen lågbudgetflygplats. Däremot är det som Marie sager så att de och easyJet flyger från gaterna vid F som är en enda lång tiominuters promenad i sig att gå till och eftersom du flyger utanför Schengen så är det ordentlig passkontroll vid gaten.

Säkerhetskontrollen på Kastrup varierar. När jag åker hem på kvällarna (pendlar via Kastrup) så står det nästan alltid 3 min på skylten som vissar detta nere i hallen men när vi flog till Mallorca nu i september så tog det faktiskt 20 minuter utan att det var skollov eller liknande så räkna med det för säkerhets skull även om jag sällan väntat så länge där. ´

Det gör heller inget om man är tidig till Kastrup tycker jag. Mycket roligare än Arlandas terminal fem som har urusel och dyr mat och inte mycket annat att göra.

Varifrån åker du? Ska du boka tåg hem också och behöver vara hemma en viss tid så tänk på passkontrollerna på tåget i Sverige nu. Jag är runt 20 minuter försenad hem varje dag och en del kollegor har fått vänta en timme när tågen köar till stationen i rusningstid. Kontrollerna lär garanterat förlängas och det är ingen som vet om de snart får tillstånd att kolla redan från Kastrup vilket skulle spara tid.
18 nov. 2015 19:23
Coffe - skall du checka in bagage eller kör du bara handbagage? Om du inte har bagage att checka in så är det ju bara säkerhetskontrollen du skall igenom om du har utskrivet boardingkort hemifrån. (jag flyger aldrig Ryan men jag utgår ifrån att online incheck innebär att man skriver ut boardingkort själv hemma eller har det i telefonen)