Hyrbil via Holiday Autos

Av Lm06jh4
14 jan. 2013 15:02
Visningar: 5688
Hej,

Vet ni vem som "äger" min förhyrning om jag bokar genom Holiday Autos? Om det är en biluthyrare, hur vet man då vilken?

Hur är era erfarenheter (positiva/negativa)?
14 jan. 2013 15:17
Vad menar Du med "äger"? Hyran står i ditt namn men det syns på vouchern att Du hyrt via Holiday A.
Holiday Autos har inte egna bilar utan Du får en bekräftelse när Du bokat där det står vem Du ska hämta bilen hos, lite lotteri alltså. Är man inte nöjd med vilken uthyrare man får så kan man kontakta Holiday Autos så brukar de kunna fixa det, eventuellt blir det ju då dyrare hos en annan uthyrare. Har hyrt av dem en gång och även om själva uthyraren (Budget på Dublin flygplats) var usel så hade H A bara service och svarade ganska snabbt och bra på frågor via mejl.
Av Lm06jh4
14 jan. 2013 15:23
Tack! Du svarade på frågan.

Vilka kedjor skulle du rekommendera från LAX? Eller snarare, några man bör undvika?
14 jan. 2013 15:33
Citerat från lm06jh4:
Tack! Du svarade på frågan.

Vilka kedjor skulle du rekommendera från LAX? Eller snarare, några man bör undvika?
Detta frågas om ganska ofta och är väldigt svårt att besvara. Alla hyrbilsfirmor får klagomål och bär sig rent för djäv-gt år ibland. Själv har jag hyrt ett antal gånger i USA och ibland råkat ut för att de försöker olika knep för att lura på en extra saker, försäkringar, billiga uppgraderingar (som man sen ändå får gratis eftersom bilemodellen man hyrt är slut) o.s.v. Värst av alla vi stött på i USA var just på LAX och det var Alamo men har hört bekanta som har haft liknande upplevelser med AVIS där, andra här på RG har varit nöjda med Alamo och haft problem med andra. Mitt intryck är att man får lite bättre service och bemötande om man hyr direkt av uthyraren och gärna är med i deras kundklubb, är det ingen stor prisskillnad så hyr jag helst så, ibland skiljer dock priset så mycket att snålheten får avgöra.

Om Du är intresserad kan Du se hur det gick till hos Alamo och vad en annan person råkade ut för hos AVIS samt lite tips här http://www.floridasidan.se/AlamoWarning.php nätet är tyvärr fullt med liknande historier.
Av Tubbe
14 jan. 2013 21:27
Hej

Själv hyr jag aldrig bil när jag är utomlands....tyvärr. Således försvinner en del resemål där man är beroende
av bil för min del.

När det gäller moppar och MC tar jag alltid foto ( gärna framför ögonen på personalen )

Tänkte på en sak floridasidan, varför ska kortet dras om bilen redan är betald ?

/ R
14 jan. 2013 21:54
Citerat från tubbe:
Hej

Själv hyr jag aldrig bil när jag är utomlands....tyvärr. Således försvinner en del resemål där man är beroende
av bil för min del.

När det gäller moppar och MC tar jag alltid foto ( gärna framför ögonen på personalen )

Tänkte på en sak floridasidan, varför ska kortet dras om bilen redan är betald ?

/ R
Ja, Du menar att fota fordonet när man hämtar det. Det bör man alltid göra, fotar ut och invändigt speciellt alla skador, däck o.s.v. både vid hämtning och lämning,. Det är tydligen inte helt ovanligt att man försöker blåsa kunden på några nya däck, påhittade reperationer eller städning. Senast i Dublin kom en kille fram när jag höll på, han fick klottra hela protokollet fullt med olika skador innan vi körde iväg, bilen var egentligen skrotfärdig men man hade inte blivit förvånad om de begärt ersättning för skador som om det va en ny Merca.

Kortet drar de för att ha en säkerhet om något skulle hända, man sticker med bilen, det blir skador t.ex. I Dublin reserverade de 12000:- på vårt kort och det tog några veckor innan de sen släppte pengarna, tyvärr kan jag inte annat än att se hyrbilsbranchen som rufflare och banditer :-(
Av Tubbe
14 jan. 2013 23:03
Ok, misstänker att 12,000 tusen är då ovanligt hög kostnad. Jag vet inte vad som är normalt men
bilen borde i alla fall vara värd mer än så, och om man nu sticker med bilen så då spelar det kanske mindre
roll.

Men om utsugaren...förlåt uthyraren menar jag anser att det tillkommit skador på bilen, har då rätt att
hålla på pengarna ? eller om man har olika åsikter, vad händer då ?

Och är pengarna spärrade eller är de uttagna från kontot.

/ R
15 jan. 2013 08:06
Citerat från tubbe:

Ok, misstänker att 12,000 tusen är då ovanligt hög kostnad. Jag vet inte vad som är normalt men
bilen borde i alla fall vara värd mer än så, och om man nu sticker med bilen så då spelar det kanske mindre
roll.

Men om utsugaren...förlåt uthyraren menar jag anser att det tillkommit skador på bilen, har då rätt att
hålla på pengarna ? eller om man har olika åsikter, vad händer då ?

Och är pengarna spärrade eller är de uttagna från kontot.

/ R
Summan varier mellan olika platser och uthyrare, tvivlar på att bilen var värd mer än 12000:- faktiskt, de tog dessutom ca. 900:- för en tank bensin som man också fick tillbaka i efterhand.
Vi har aldrig varit med om det men det är ju många som berättat på olika forum om hur de debiterats i efterhand för skador, städning, däck o.s.v. de drar då bara pengarna utan förvarning och man får försöka bestrida efteråt. Störst chans har man nog om man direkt kontaktar sin kreditkortsutgivare och talar om att det är en felaktig debitering, vad man hört är det mycket besvärligt att tala förstånd med uthyrningsföretagen.
30 juni 2013 01:02
Tänkte bara uppmärksamma på att Holiday Autos nu är sålt av Travlocity Globaltill det irländska företaget CarTrawler.
CarTrawler är en agent som olika hemsidor använder för att erbjuda biluthyrning http://www.cartrawler.com/ct/partners/our-partners.html

Man har enligt uppgift inte längre kvar sin svenska kundtjänst och HolidayAutos hemsida ser nu ut som andra som använder CTs tjänster. Den svenska kundtjänsten som var ett stort plus med HA ska alltså inte finnas utan man hamnar nu på ett callcenter i Polen när man ringer (enligt M) (antagligen samma ställe för alla CarTraweler-kunder).

Det finns inte längre någon ruta att fylla i rabattkoder men enligt uppgift från Motormännen gäller deras rabatt fortfarande om man ringer och bokar. Vet inte hur det är med andra som Supreme Card som också erbjudit rabatt.

En fördel på andra sidor som använder CTs sökmotor är att man ser vilken uthyrare man hyr hos innan man bokar den funktionen är dock borttagen på deras egna bokningassida (Holiday Autos).

Känns som att i praktiken finns inte Holiday Autos längre, eller det är i alla fall inte något vis samma företag som tidigare och man ska nog inte rekommendera dem på gamla meriter längre. Vi får väl se hur det går helt enkelt men de känns definitivt inte lika speciella nu som tidigare och jag kan konstatera att de inte skickar samma typ av bekräftelsemejl som de gjort tidigare med mycket bra information och tips. Allt handlar om Cartrawler i texter och länkarna i mejlet går också dit.

Ganska anmärkningsvärt är att priserna och utbudet som CarTraweler visar är väldigt olika beroende på var man letar, på Norwegian t.ex. var priserna idag högre än på Holiday Autos och priserna mycket högre på Travelstart. Man kanske kan gissa att CarTrawler sätter ett pris och att deras partners sen får göra vilka påslag de vill?

Personligen tycker jag inte det känns positivt alls och konkurrensen på hyrbilar blir dessutom nu troligtvis mindre.

http://www.tnooz.com/2013/06/18/news/cartrawler-buys-holidayautos-from-lastminute-com/
http://www.travelweekly.co.uk/Articles/2013/06/18/44424/holiday+autos+brand+sold+to+cartrawler.html
1 juli 2013 11:42
Ja, jag upptäckte detta också för ett par dagar sedan. (O)turligt (vi får väl se) nog så hyrde jag av Holiday Autos den 18:e juni, som det verkar bara någon dag innan uppköpet.

Valde just de bara för att de hade rätt schyssta villkor etc, men nu vet man ju inte. Antagligen så kommer väl inget att hända. Har kollat så att bokningen fortfarande finns kvar, så än så länge känns allt ok.

Men jag håller med om att det inte är bra för konkurrensen om vissa aktörer blir för stora.
Av Henlag
24 juli 2013 20:54
Hyrde bil via Holiday Autos i juni inför en Usa resa, Alamo var det på plats.
ett tips är att använda hyr automaterna så slipper man bli påpackad extra försäkringar med mera.
Som andra skriver kolla bilen du väljer noga!! hittar du något fel, ta en annan bil eller foto dokumentera med kamera mobil. vi blev strandade i San Fransisco pga en flygolycka och var tvugna att boka om hyrbilen på nästa resmål! vi ringde då Holiday Autos 24h nummer, som hjälpte till med avbokningen ock bokade ny resa själva igen vi webben då det inte gick att boka om hos Alamo då man bokat via ombud. sista bokningen var efter att Holiday Autos blivit uppköpta.
Jag måste säga att vi var jätte nöjda både med Holiday Autos samt Alamo, pengarna för första hyran har vi fått tillbaka.

Alla är nog inte missnöjda :) tyvärr skriver man ju bara nästan när det strular......

/Henrik
6 aug. 2013 12:51
Lite uppdatering angående Holiday Autos.

De har en svensk Facebooksida men denna verkar de ha lämnat åt sitt öde https://www.facebook.com/holidayautos.se?v=wall

Man har inte som sagts uppdaterat hemsidan så man kan skriva in rabattkuponger.
Man verkar istället ha slutat med rabatter. Både Motormännen och Supreme Card har i tysthet tagit bort Holiday Autos från sina erbjudanden vad jag kan se.
Hemsidan verkar vara ett hastverk med blandning av den gamla sidan och en del nytt, man kan inte riktigt veta vad som är aktuellt och gäller nu och vilket som inte gör det.

Själv kommer jag inte rekommendera Holiday Autos då det inte längre är samma företag som jag hyrt av tidigare. Alla råd om dem gäller inte längre. Får väl se om den nya ägaren kan leva upp till det gamla ryktet men så här långt ser det inte lovande ut.
Av Theelf
6 aug. 2013 13:19
Hej

Kan intyga att Holiday Autos inte är vad det har varit. Har använt dem ganska mycket förr. Mkt bra. Nu bokade jag med dem igen - efter ägarbytet. Obefintlig service och väldigt långa svarstider. Vill man ringa dem kostar det ett samtal till Irland. Jag kommer inte att använda dem mer.

Hälsar

TheElf
Av Sierra
6 aug. 2013 17:03
Citerat från Theelf:
Hej

Kan intyga att Holiday Autos inte är vad det har varit. Har använt dem ganska mycket förr. Mkt bra. Nu bokade jag med dem igen - efter ägarbytet. Obefintlig service och väldigt långa svarstider. Vill man ringa dem kostar det ett samtal till Irland. Jag kommer inte att använda dem mer.

Hälsar

TheElf
Tack för att du delar denna info. Som du har jag använt dem mycket tidigare och när jag är på G att boka igen så blir det alltså inte Holiday Autos. Tråkigt att man numera inte har deras service.
Av Theelf
6 aug. 2013 21:13
Håller med dig Ulf. Det var oförskämt enkelt att använda Holiday Autos. Bra service, bra priser och det funkade alltid.
22 aug. 2013 14:28
Då Motormännen hade med Holiday Autos erbjudande i tidningen Motor fortfarande så passade jag på att fråga om det i samband med en annan fråga (om TSS Travels erbjudande (bedrägeri))

Fick följande svar:

"När det gäller vår rabatt hos Holiday Autos, så upphörde den plötsligt och oväntat i slutet av juni. Företaget köptes upp av en stor irländsk biluthyrare. All verksamhet och alla avtal i Sverige avslutades med omedelbar verkan. Man kan fortfarande hyra bil av Holiday Autos, men villkoren är inte alls desamma som tidigare. Jag vill inte avråda från att hyra hos dem, men kan inte rekommendera dem heller. Att deras tidigare rabatt ändå är nämnd i senaste numret av Motor är ett rent förbiseende."
19 sep. 2013 13:14
Har precis bokad hyrbil i Florida av HA. Ser inga direkta problem. Jag har fått min voucher till Alamo i Ft Lauderdale och jag får en fullsize i 2 veckor för 2800 sek. De har ett Stockholms nummer till sin kundtjänst så inte behöver man ringa till Irland eller kanske är det numera i Polen de sitter. Alla försäkringar ingår med 0 självrisk samt kan avboka fritt inom 7 dgr eller för 225 sek fram till uthyrningsdagen. Låter inte så illa tycker jag. Har alltid haft bra erfarenhet av Alamo.
19 sep. 2013 13:53
Visserligen vet man aldrig något om hur ett företag fungerar förrän man får problem men vi får ju hoppas att de sköter sig. Hursomhelst är det inte längre samma företag och hemsidan är fortfarande en enda röra med blandat sidor på svenska och engelska. Verkar vara ett rent hafsverk som inte ger något gott intryck.

Såg någon som fått problem som skrev på deras Facebook-sida, tydligen fanns ingen svensktalande på kundservice. Något positivt är i alla fall att de nu verkar ha någon som kan svara på inlägg på F.B-sidan.

Sen kan man ju fråga sig om hur etiskt rätt det är att köpa upp ett av de mest välrenommerade företagen i branschen, sparka personalen, ta varumärket och sätta det på en egen redan existerande verksamhet. Som om Coop skulle köpa ICA, lägga ner ICA och sätta deras skyltar på sina egna varuhus........

Trevlig resa till Florida och hoppas det går bra med bilen!
17 nov. 2013 15:09
Citerat från Vetteswede:
Har precis bokad hyrbil i Florida av HA. Ser inga direkta problem. Jag har fått min voucher till Alamo i Ft Lauderdale och jag får en fullsize i 2 veckor för 2800 sek. De har ett Stockholms nummer till sin kundtjänst så inte behöver man ringa till Irland eller kanske är det numera i Polen de sitter. Alla försäkringar ingår med 0 självrisk samt kan avboka fritt inom 7 dgr eller för 225 sek fram till uthyrningsdagen. Låter inte så illa tycker jag. Har alltid haft bra erfarenhet av Alamo.
Blir ju helt rädd när man läser om alla historier om HA.
Har ni utnyttjat er hyrbil ännu och hur gick det isf?

Kan inte se något om självriskeliminering och försäkringsvillkor på min bokning, men om man går in på HAs hemsida och simulerar en ny bokning så står det att alla försäkringar ingår.
Vill ju inte stå vid uthämtningen och bli pålurad försäkringar man inte behöver, men inte heller vara utan någon viktig som man ångrar att man inte tecknade...

Någon som vet vad som gäller?
Av Jumu01
2 dec. 2013 00:21
AKTA ER FÖR CarTrawler, ett riktigt bondfångarföretag.

Hyrde bil i München oktober månad via dem och till min förvåning så har jag dubbel debiterats min bilhyra jag tog kontakt med dem, men igen förståelse hänvisar till Europcar Belgien.

Detta irländska bolag passar bra ihop med pajasföretaget Ryanair, så jag kommer att i framtiden undvika allt som har med dessa skojare att göra.

Bifogar deras sista mail

CarTrawler Ref: 0-1372443,

Thank you for getting back to us with your comments.

I am sorry to hear that you were not happy with our previous decision in relation to your query. I have reviewed the case again including your latest comments. However, I must confirm that our position on that matter remains unchanged.

I understand your frustration on this matter , but please be advised the price that is provided at the time of booking is generated on the information that is supplied by the customer. Should these details change, this can amend the package offered in turn amending the price.

Unfortunately, as the additional charge is applied directly by the rental agent we are unable to process a refund for this charge. Should you wish to dispute this charge , it would be necessary to contact Europcar directly .

I would like to stress that we always endeavour to reach a solution that is both reasonable and in line with the Terms & Conditions of your rental agreement.

Therefore, I hope you will understand that, unfortunately, we are not able to offer another solution on this occasion.

Please accept my sincerest apologies that I could not assist you further in this matter.

If you have any new information which you feel would affect the outcome of your case, please go to:

(Logga in för att se e-postadress)" target="_blank" rel="nofollow">http://www.cartrawler.com/portal/postcasedetail.asp?case_caseId=532005&EmailAddress=(Logga in för att se e-postadress)

Here, you will be able to update your query, attach documents to support your case and check the status of your case.

Alternatively, if you would like to discuss this on the telephone, please do not hesitate to contact me on my direct number 0035314999603 (available during business hours 09.00hrs / 17.00hrs).

Kindest Regards,

Kim Kavanagh