Hyrbil på Gran Canaria

Av Yuphin
4 jan. 2010 18:11
Visningar: 10613
Hej!
Antar att en hel del av er har hyrt bil på Gran canaria. jag åker dit under sportlovet och har tänkt att hyra en bil på flygplatsen vid ankomst och återlämna vid hemresan.
Några tips på vilket bolag man skall välja? Hertz och dom andra kända internationella bolagen verkar en hel del dyrare än andra man kan hitta. Men sen är det fråga om vad som ingår i priset också. Det verkar variera en hel del. Vad skall man tänka på?
Har någon tips på en eller 2 heldagsutflykter med bil vore jag också tacksam. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 mindre barn (6+13), och sol och bad tänkte vi göra resten av veckan, så när vi gör utflykter med bil är det mera vart man bör stanna om man åker bil. Det finns säkert vackra platser med fin utsikt, man vill också gärna se mindre platser där lokalbefolkningen dominerar.
Tacksam för alla tips!
Av Katitzi
4 jan. 2010 19:34 (redigerad)
När vi var på Teneriffa i november hyrde vi bil genom Auto Europe över internet och det funkade bra. Vi lade till en helförsäkring för 5 euro per dag på plats. Det kändes ju bra att ha det ifall nåt skulle hända. Man får betala för full tank ( till överpris) och lämna tillbaks den så tom som möjligt.
Det är billigare att boka bilen i förväg hemifån än att hyra på plats.
Katitzi
Av Fredros
4 jan. 2010 19:39
Viktigaste erfarenheten av bilhyrning på Gran Canaria är för min del: biligast att boka hemma på nätet! Alternativet att hyra på plats betyder att man inte är "ett mus-klick" från konkurrenten och då blir det dyrare.
Tips på heldagsutflykt: en tur runt ön längs kustvägen med några pauser tar en dag ! Trevligt,sevärt rent landskapsmässigt, i mitt fall dock backar/stup/svängar i övre kanten på det som känns lugnt!
Att färdas längs vägar över öns höga mittpunkt fick därför ske med lokalbussen nere från MasPalomas till San Mateo och vidare till Las Palmas och sedan buss igen till södra ön där vi bodde, också heldagstur.Med proffs vid ratten blev stupen bara vackra !

Puerto de Mogan är väl annars idyllernas idyll på ön, gillar man marknad var dessa på fredagar, annars är ju Puerto de Mogan lugnare på andra veckodagar!
Av Fdp
4 jan. 2010 20:14
Jag bokar alltid mina bilar hemifrån. Jag har ännu inte - oberoende av resmål - upplevt att man kunnat få bättre villkor på plats. Kolla med ebilhyra och Holiday Autos för bästa villkor. Båda är förmedlingsföretag som anlitar ett lokalt uthyrningsföretag. Ebilhyra är förmodligen billigast, men där kan man behöva komplettera med försäkring för glas och däck, som i allmänhet inte ingår i försäkringspaketet. Hos Holiday Autos varierar det lite beroende på resmål om detta ingår i paketet. Kolla också hur det är med självrisken. Annars erbjuder båda dessa företag ett försäkringspaket, som täcker allt man behöver fundera på. Man skall aldrig köpa till försäkringar på plats. Företagen tar hand om ev. försäkringsfall och du kan diskutera allt på det språk du förstår bäst - svenska!
12 jan. 2010 22:04
Håller med om det fdp skriver jag har inte heller kunnat hyra bil billigare på plats någon gång det är både bekvämare o billigare att boka bilen via internet, kolla upp villkoren på det kontokort du betalar bilen med ibland ingår självriskeliminering om man betalar med tex. visakortet.

kopierar över några hyrbilslänkar från min hemsida.
ha det gott
Bosse.

Auto europe världsomspännande biluthurning som ofta har väldigt bra priser.http://www.autoeurope.se/

Även den här hybilsförmedlaren kan vara värd att kolla.http://www.holidayautos.se

Billig hyrförmedling som funkar bra. http://www.eBilhyra.se

Lågprisuthyrare på nätet. http://www.autoglobal.se/?gclid=CO_tnZfywZUCFQ9KQgodfhBZRg
Av Elinsk
17 jan. 2010 16:12
Hej! Hyrde en bil från flygplatsen från Goldcar, vi blev lurade på 100 euro och ingen "kunde tala engelska". Så mitt tips är att inte hyra från dem iallafall!
Av Yuphin
18 jan. 2010 13:55
Jag bokade via ebilhyra.se, åtminstone svensk personal som svarar från kundtjänsten men man vet ju aldrig hur det blir på plats...
vad jag vet är att glas/däck försäkring + en tank bensin betalas på plats...
19 jan. 2010 16:52
Hola!

Ett tips på resor över ön kommer här:

Åk rakt upp från Playa del inglés, genom San Fernando och genom sista rondellen så ni passerar över bron som går över GC1 riktning mot Fataga.
Fataga dalen, tusen plamernas dal kan bli ert första stopp här kan man kika runt lite och ta en morgon kaffe. Fortsätt sedan mot San Bartolomé de Tirajana, endera svänger ni av mot Santa Lucia här och äter en underbar lunch på restaurang HAO ( man sitter ute i en underbar miljö med stenbord på palmstammar och de har gott träkolsgrillat lamm/kyckling mm) om man bara ska ta en halvdag så kör man sen ner mot Arinaga eller Vecindario och åter ut på GC1 mot syd.

Eller så fortsätter man resan mot San Bartolomé de Tirajana och får uppleva alla klimatzonerna, och snart är man uppe på Pico de las Nieves en ansenlig höjd av 1949 möh. Roque Nublo, en enorm monolitsten. Här har vi bergsvandrat flera gånger det finns så fina leder som man kan följa. Cruz de Tejeda, handla lite lokala läckerheter och sedan vidare mot Teror och Pinjemadonnan. Vidare kan man åka mot Arucas en jätteidyllisk kanarisk stad med katedralen i fokus. Här är det mycket bananplantager. Galdar som ligger väster ut är känt för sina lämningar av urinevånarna Guancherna. Och så Las Palmas förstås. Om ni istället svänger från Tejeda ut mot San Mateo, Santa Brigida så ligger Bandama kratern alldeles i närheten. Inne på ön är det mycket genuint, vackert så det är en kanon bra idé att hyra bil och se det riktiga Gran Canaria.

Glöm inte en bra karta och undvik de allra minsta grusvägarna det kan vara svårt att vända och vara rejäla stup om man har otur och kommer helt ut i "bushen" :-)

Las Palmas är ju väl värt någon dags besök tycker jag, gamla stan Vegueta med Columbus museét, Triana shoppinggatan, Canteras stranden osv. Likaså Puerto de Mogan för det är så vackert men med mycket turister...

Lycka till! Jessan
Av Yuphin
25 jan. 2010 13:15
Citerat från jessan73:
Hola!

Ett tips på resor över ön kommer här:

Åk rakt upp från Playa del inglés, genom San Fernando och genom sista rondellen så ni passerar över bron som går över GC1 riktning mot Fataga.
Fataga dalen, tusen plamernas dal kan bli ert första stopp här kan man kika runt lite och ta en morgon kaffe. Fortsätt sedan mot San Bartolomé de Tirajana, endera svänger ni av mot Santa Lucia här och äter en underbar lunch på restaurang HAO ( man sitter ute i en underbar miljö med stenbord på palmstammar och de har gott träkolsgrillat lamm/kyckling mm) om man bara ska ta en halvdag så kör man sen ner mot Arinaga eller Vecindario och åter ut på GC1 mot syd.

Eller så fortsätter man resan mot San Bartolomé de Tirajana och får uppleva alla klimatzonerna, och snart är man uppe på Pico de las Nieves en ansenlig höjd av 1949 möh. Roque Nublo, en enorm monolitsten. Här har vi bergsvandrat flera gånger det finns så fina leder som man kan följa. Cruz de Tejeda, handla lite lokala läckerheter och sedan vidare mot Teror och Pinjemadonnan. Vidare kan man åka mot Arucas en jätteidyllisk kanarisk stad med katedralen i fokus. Här är det mycket bananplantager. Galdar som ligger väster ut är känt för sina lämningar av urinevånarna Guancherna. Och så Las Palmas förstås. Om ni istället svänger från Tejeda ut mot San Mateo, Santa Brigida så ligger Bandama kratern alldeles i närheten. Inne på ön är det mycket genuint, vackert så det är en kanon bra idé att hyra bil och se det riktiga Gran Canaria.

Glöm inte en bra karta och undvik de allra minsta grusvägarna det kan vara svårt att vända och vara rejäla stup om man har otur och kommer helt ut i "bushen" :-)

Las Palmas är ju väl värt någon dags besök tycker jag, gamla stan Vegueta med Columbus museét, Triana shoppinggatan, Canteras stranden osv. Likaså Puerto de Mogan för det är så vackert men med mycket turister...

Lycka till! Jessan
Tack så jättemycket för alla bra tips!!
Kan nog bli att vi följer dina tips till nästan 100%, vi tänkte ta en heldagsutflykt och då hinner vi ju med allt inklusive Las Palmas fram mot kvällen :)