Hyrbil i Tokyo

Av Lilja68
18 okt. 2016 10:29
Visningar: 941
Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet av att hyra bil i Tokyo? Det jag egentligen då undrar är om man kan vara spontan och hyra på plats, eller om man bör boka innan man reser via web? Ha det fint alla. :)
19 okt. 2016 19:22
Hej
Är det något speciellt som du skall åka iväg och titta på ?, av alla storstäder som jag har varit i så är Tokyo det sista stället som jag skulle
kunna tänka mig att köra bil i. Bara stadens storlek och komplexitet gör att man kallsvettas
Av Hawaii
19 okt. 2016 20:41
Instämmer med Vittjarn om att jag inte skulle vilja köra bil I Tokyo, men jag skulle däremot knappast kalla Tokyo för det "sista stället" - andra storstäder i Asien har betydligt rörigare trafik (var just i Jakarta, som har helt vansinnig tafik). Trafiken I Tokyo, som jämförelse, är faktiskt mycket "civiliserad". Problemet är navigation - mycket få skyltar har engelsk text/namn. Tog buss genom hela Tokyo (Haneda Airport till Narita Airport) i förra veckan, och var helt nöjd med att vara passagerare. Skulle aldrig drömma om att köra på egen hand.
Av Lilja68
20 okt. 2016 08:11
Vi har tänkt hyra i Tokyo för att bila till Kyoto. VI ska således alltså inte köra runt i Tokyo, utan ut ur.. och sedan in i.. :) Tänker att en GPS som talar engelska ska hjälpa oss en del, men som sagt, det är Tokyo vi utgår från. Vi har inte många dagar där, så då vill vi hinna se lite av landskapet också. Varit många gånger i olika länder i Asien, men detta är första gången i Japan, ska bli så jätteskoj. Att hyra bil är oerhört mycket billigare för oss 2 (mej och maken) än att ta tåget. Förvisso dubbelt så lång resa, men det är en del av upplevelsen tycker vi. Frågan kvarstår ändå lite, är det lätt att hyra på plats, eller bör man boka bil hemifrån?
Av Hawaii
20 okt. 2016 21:11
Nog ganska stor chans att det inte finns någon här på forumet som har erfarenhet av att hyra bil i Japan, oavsett var den bokas. Men rent allmänt kan det ju vara bra att ha sådana "detaljer" avklarade innan man reser hemifrån, och SPECIELLT om det gäller en destination där man inte har varit tidigare.
Av Lilja68
21 okt. 2016 16:19
Ja, du har rätt säkert, bättre att ha det fixat. Men på många ställen funkar det bra med att boka på plats. Hur som helst, snart kanske det finns någon här på forumet som kan svara på min fråga ;-) (dvs jag) Tack för att ni tog er tid. Ha en fin helg. Hälsningar Chris
21 okt. 2016 19:26
Hej
Mitt svar kanske var överdrivet avskräckande, Hawaii har rätt trafiken var mycket civiliserad bland det bästa i hela världen, det är att
hitta till dom olika ställena som är problemet.
Önskar lycka till med att skaffa en hyrbil och gratulerar till valet av resmål