Hyra bil och kredit/betalkort

1 apr. 2016 11:18
Visningar: 3090
Hej!

SKa åka till Californien i början av juni och har bokat (och betalat) en hyrbil. Nu har jag tjafsat i över en månads tid om vad för typ av kort som krävs för att hämta ut hyrbilen.

Jag har ett bankkort som är utfärdat av en stor svensk bank. Jag har ingen möjlighet att kunna skaffa ett kreditkort.

På hyrbilsföretagets hemsida så står det att det går att använda ett debit card men att man då gör en kreditkoll. Jag har varit i kontakt med företaget i fråga om försökt fråga om hur kreditkollen går till när man kommer från utanför USA. Efter sju mail så gav jag upp då de inte kunde svara tillfredsställande på min fråga.

I avtalet med den firma som jag bokat bilen genom så står det att ett kreditkort måste uppvisas för att hämta ut bilen. Informationen står alltså mot varandra.

Min fråga till er är:
Är det någon (helst i närtid) som hyrt bil i Californien med ett vanligt svenskt bankkort eller är kreditkort ett måste? De tidigare gånger jag varit i USA (New York) har mitt vanliga bankkort fungerat utan problem. Vissa som jag pratat med säger att det vanliga bankkortet fungerar att hämta ut bilen med, trots att det per definition inte är ett kreditkort. Avtalen säger som sagt annat.

De gånger jag hyrt bil i norden så har det också krävts ett kreditkort, men det har inte varit ett problem med mitt bankkort då man kan reservera och hålla ett belopp på den (tror jag).
Av Birgere
1 apr. 2016 11:52
Inga problem så länge du har täckning på kortet för beloppet dom reserverar.
3 apr. 2016 22:19
Vi reste i Kalifornien i september 2015. Hyrde via AVIS. Hade ett Swedbank MasterCard bankkort, ej kreditkort.

Inga problem! (Men se till att ha täckning för det du handlar, precis som hemma i Sverige)
4 apr. 2016 22:48
Som sagts inga problem med vanligt bankkort, kolla också så du inte har någon spärr för utllandsköp.
4 apr. 2016 23:00
Hej och tack för alla svar! Jag är också inne på att det ska fungera. Ringde uthyraren i USA idag och de sa att jag behövde ett kreditkort. När jag sa att det stod på hemsidan att debitcard fungerar så sa hon att de då gör en kreditkoll på mitt social security-nummer. Fick upprepa igen att jag reser in från Europa och samtalet bröts därefter. Har ringt tillbaka fem gånger och telefonsvarare varje gång nu...

Det är frågan om man vågar chansa när beskeden är så olika.
6 apr. 2016 20:49
Hej!

Efter cirka 9 samtal till den firma som jag tänkt hyra ifrån så visar det sig att man måste vara amerikansk medborgare för att kunna hämta ut bilen med debit card (mitt Mastercard bankkort).

Jag måste fråga er: av vilka hyrde ni och vilka bankkort är det ni har?
Av Birgere
6 apr. 2016 21:04
Citerat från Gizmoquack:
Hej!

Efter cirka 9 samtal till den firma som jag tänkt hyra ifrån så visar det sig att man måste vara amerikansk medborgare för att kunna hämta ut bilen med debit card (mitt Mastercard bankkort).

Jag måste fråga er: av vilka hyrde ni och vilka bankkort är det ni har?
I deras ögon så har du inget debit card så länge kortet har VISA eller MasterCard logga. Då kommer alla transaktioner att gå via kreditkortsföretagen istf direkt med banken.
Därför har du inga problem. Amerikaner har aldrig sett ett fungerande debit card från en utlänning så därför säger dom att det inte fungerar.
Så glöm allt som har med debit card att göra när du åker utomlands med ditt bankkort.
Nämn det aldrig för någon för du får ju bara konstiga o felaktiga svar.
Alltid när du drar kortet och du får frågan debit or credit så måste du svara credit för annars funkar det inte.
29 juni 2016 19:42
Hej!

Hur gick det med bilen Gizmoquack?
Jag reser till florida nästa vecka, bokat bil samt betalat den men har endast ett vanligt Mastercard.
Hertz som jag hyrt igenom säger att det inte går att få ut bilen utan ett kreditkort när man ska lämna depositionen.
Hyfsat orolig då jag aldrig kommer hinna få fram ett kreditkort till nästa vecka.
Av Marulk
29 juni 2016 20:22 (redigerad)
Just hemkomna från ytterligare långresa i nv USA - ingen skillnad på debit/Credit card. Som @birgere skriver, säg hellre Credit än att nämna debit, oavsett vad det är för kort. Se bara till att det finns tillräckligt på ditt konto.
Tänk bara på att samma namn på kort som 1e förarens. I vissa delstater debiteras saftig avgift för extra förare, sur erfarenhet.
29 juni 2016 20:23
Citerat från Nordqvist90:
Hej!

Hur gick det med bilen Gizmoquack?
Jag reser till florida nästa vecka, bokat bil samt betalat den men har endast ett vanligt Mastercard.
Hertz som jag hyrt igenom säger att det inte går att få ut bilen utan ett kreditkort när man ska lämna depositionen.
Hyfsat orolig då jag aldrig kommer hinna få fram ett kreditkort till nästa vecka.
Hej!

Det var inga konstigheter med Mastercard bankkort och Avis. Hon som jobbade där tog mitt kort och sen var det klart. I USA fick jag alternativet "kredit" när jag betalade med kortet, vilket nämndes tidigare i tråden. Så de svenska korten verkar kunna agera som "kreditkort" i USA, summan reserveras och dras direkt dock.

Ska nämnas att jag ringde direkt till uthyrningskontoret som bekräftade att det skulle fungera med mitt svenska bankkort. Så jag hade en personlig bekräftelse på att det skulle fungera.
29 juni 2016 21:07
Tack för svar, hoppas det går igenom där borta.
Någon som vet vad som händer om de skulle neka mig bilen pga bankkortet? Får jag tillbaka min förskottsbetalning?
Av Chevny
28 jan. 2017 18:21
Citerat från Marulk:
Just hemkomna från ytterligare långresa i nv USA - ingen skillnad på debit/Credit card. Som @birgere skriver, säg hellre Credit än att nämna debit, oavsett vad det är för kort. Se bara till att det finns tillräckligt på ditt konto.
Tänk bara på att samma namn på kort som 1e förarens. I vissa delstater debiteras saftig avgift för extra förare, sur erfarenhet.
Jag har just bokat en bil i Miami där jag betalat med mitt kort i mitt namn men fyllde i min sambo som bilförare.
Detta för att han är 26 år och ska köra bilen, jag som är under 25 kommer alltså inte köra bilen.
Kommer det innebära några problem att det är ett annat namn på betalningen än förarens?
Av Birgere
28 jan. 2017 18:49
Citerat från Chevny:
Citerat från Marulk:
Just hemkomna från ytterligare långresa i nv USA - ingen skillnad på debit/Credit card. Som @birgere skriver, säg hellre Credit än att nämna debit, oavsett vad det är för kort. Se bara till att det finns tillräckligt på ditt konto.
Tänk bara på att samma namn på kort som 1e förarens. I vissa delstater debiteras saftig avgift för extra förare, sur erfarenhet.

Visa mer
Jag har just bokat en bil i Miami där jag betalat med mitt kort i mitt namn men fyllde i min sambo som bilförare.
Detta för att han är 26 år och ska köra bilen, jag som är under 25 kommer alltså inte köra bilen.
Kommer det innebära några problem att det är ett annat namn på betalningen än förarens?
Tror inte det men kolla på hyrbilfirmans hemsida.
Däremot så måste han nog visa upp sitt kort när ni hämtar bilen.
Varför bokar ni inte direkt i hans namn så slipper du ev strul..?
Av Chevny
28 jan. 2017 19:16
Anledningen till att jag bokade är så enkel som att det är jag som betalar...?
Dessutom hade jag aldrig trott att det var några problem förrän jag snubblade över denna diskussion :)

Jag trodde inte att det var något problem iom att jag först skrev in han som förare och när jag sedan skulle betala skulle man fylla i nya uppgifter och fick då som alternativ att kopiera förarens eller fylla i andra (mina) uppgifter men jag kikar med företaget.
Tack för ditt svar.
7 apr. 2019 21:12
Hej,

tar upp denna tråd igen, mer än 36 månader gammal...

Vet någon om något ändrats här? Ska till USA om några veckor och har hyrt bil med SEB Debit, kommer jag kunna använda de hos biluhyraren som kräver kreditkort?

Tusen tack för svar och hjälp.
Av Birgere
8 apr. 2019 00:00
Citerat från Elinpatur:
Hej,

tar upp denna tråd igen, mer än 36 månader gammal...

Vet någon om något ändrats här? Ska till USA om några veckor och har hyrt bil med SEB Debit, kommer jag kunna använda de hos biluhyraren som kräver kreditkort?

Tusen tack för svar och hjälp.
Så länge det står visa/MC på ditt kort och du har täckning är det inga problem