Hyra bil med debitkort och inte kreditkort?

5 juni 2015 10:33
Visningar: 12695
Hej!

Har nu bokat en hyrbil via en agent (Autocar europe) och det blev recordrentacar som även har sin uthyresdisk vid flygplatsen på Mallorca.

Däremot har jag nu, dagen före avresa noterat i deras villkor att jag förmodligen kommer få betala extra för att jag inte har ett kreditkort. Jag har Mastercard, debit kort och då framgår det enligt villkoren:

Payment is made with a credit card (Visa and MasterCard) when you arrive at the airport. All the other credit cards, such as American Express, will also be accepted provided that the customer purchases Comfort Plus Waiver. The holder of the credit card must be present at the time of pick up. We also accept Visa and MasterCard ATM debit cards (except for EC-Karte), provided that the customer purchases Comfort Plus Waiver. (http://www.recordrentacar.com/?r=vo/list&lang=SE#modalGo)

Jag noterade enbart i villkoren för agenten och jag kollade aldrig biluthyrarens villkor då jag tänkte jag betalar allt till autocar europe.
Så betalningen till Autocar Europe är OK med mastercard. Men funkar INTE till uthyresföretaget med Mastercard som behövs för att reservera mitt kort på en bensintank samt självrisken. De accepterar som villkoren ovan säger, Mastercard ATM debitcard om man köper till deras Comfor Plus Waiver för 148 euro. GALET!

Är det någon som råkat ut för detta? Jag är en enkel person och har inte ett enda kreditkort. Jag har ringt till banken och det tar två dagar att få ett sådant kort, som jag ändå inte vill ha egentligen.

Däremot vill jag inte stå på plats och krävas på 148 euro extra bara för detta.

Någon som kan ge något tips?
5 juni 2015 11:45
Har aldrig hört talas om denna agent, länk?

Record var en av uthyrarna vi tittade på när vi skulle till Mallis men valde bor omgående efter att ha läst om dem och sett deras villkor. €148 är ju nästan vad en bil kostar att hyra en vecka och just konstiga villkor och massor av extraavgifter som tillkom var just vad jag läste om gällande detta företag.

I övrigt har vi aldrig varit i denna situation och kan tyvärr inte ge något direkt svar förutom att hyr av någon seriösare uthyrare ;-)
Av Birgere
5 juni 2015 11:51
Låter helt normalt.
Det dom vill att du ska köpa extra är en självriskeliminering. Fördelen med en sådan är:
- skadar du bilen så slipper du betala självrisken för reparation, självrisken brukar ligga på runt 10.000SEK.
- Hyrbilsfirman kommer inte att behöva reservera dessa 10.000kr på ditt konto (typ hela reskassan)

Bara för att det är normalt så betyder det ju inte att det är OK, men alla hyrbilsfirmor i Europa kör med detta för att kunna skylta med låga priser.

Att använda ett vanligt bankkort för att betala hyrbilen med i Europa har aldrig varit något problem för mig iaf när jag hyrt av dom större firmorna. Men som sagt, man måste ha 10-15k extra på kontot.

Bästa är ju, som många gånger påpekats här på forumet, att använda sig av ett kreditkort, tex Santander's. Då slipper både att pengarna blockeras på banken samt att dom står för självrisken om något skulle hända. Men det hjälper ju inte dig här o nu.
5 juni 2015 12:02
Citerat från Seafarer:
Hej!

Har nu bokat en hyrbil via en agent (Autocar europe) och det blev recordrentacar som även har sin uthyresdisk vid flygplatsen på Mallorca.

Däremot har jag nu, dagen före avresa noterat i deras villkor att jag förmodligen kommer få betala extra för att jag inte har ett kreditkort. Jag har Mastercard, debit kort och då framgår det enligt villkoren:

Payment is made with a credit card (Visa and MasterCard) when you arrive at the airport. All the other credit cards, such as American Express, will also be accepted provided that the customer purchases Comfort Plus Waiver. The holder of the credit card must be present at the time of pick up. We also accept Visa and MasterCard ATM debit cards (except for EC-Karte), provided that the customer purchases Comfort Plus Waiver. (http://www.recordrentacar.com/?r=vo/list&lang=SE#modalGo)

Jag noterade enbart i villkoren för agenten och jag kollade aldrig biluthyrarens villkor då jag tänkte jag betalar allt till autocar europe.
Så betalningen till Autocar Europe är OK med mastercard. Men funkar INTE till uthyresföretaget med Mastercard som behövs för att reservera mitt kort på en bensintank samt självrisken. De accepterar som villkoren ovan säger, Mastercard ATM debitcard om man köper till deras Comfor Plus Waiver för 148 euro. GALET!

Är det någon som råkat ut för detta? Jag är en enkel person och har inte ett enda kreditkort. Jag har ringt till banken och det tar två dagar att få ett sådant kort, som jag ändå inte vill ha egentligen.

Däremot vill jag inte stå på plats och krävas på 148 euro extra bara för detta.

Någon som kan ge något tips?
Helt normalt skulle jag inte kalla villkoren :-(
Du frågade ju om just bränsle och kostnaderna kring det, du fick ju ett par ganska klara och bra svar där, ändå väljer du att göra tvärtom???? Detta bolag har ju bland de mest oklara och sämsta villkor man kan tänka sig även kring detta, tittade på HolidayAutos och där står följande.

"Bränsle: Köp bränsle i förväg och få delvis återbetalning

Bränslekostnader betalas vid uthyrningsdisken.

Avgift: 24 EUR Inkl. 21% skatt

Bilen levereras med full tank som du betalar en depositionsavgift för vid uthyrningsdisken. När bilen återlämnas så återbetalas kostnaden för det bränsle som du inte har använt, och du blir debiterad en administrationsavgift. Administrationsavgiften för bränsle står i stycket ovan. Administrationsavgiften återbetalas inte, oavsett mängden kvarvarande bränsle vid återlämningen.

Bränslekostnader betalas vid hyrdisken om inget annat anges i avsnittet med priser."

De verkar verkligen anstränga sig för att dölja vad bilen kommer kosta i slutändan medan man hos seriösa uthyrare betalar ett pris som anges från början.

Mitt råd får bli att läsa på väldigt noga vad som gäller, vad du betalat för och vad du mer vill betala för, läs väldigt noga igenom avtalet innan du skriver på och var väldigt noga med att kolla och dokumentera bilen före både hämtning och lämning om du inte har försäkring helt utan självrisk, obs! även däck underrede och glas som oftast inte ingår i försäkringarna om du inte betalar till för det.

Kolla så tanken verkligen är full vid hämtning, det är en sak som skrivits om, folk har blivit lurade att betala för full tank som var 3/4....

Lycka till och ha en trevlig resa, Mallis är fantastiskt att utforska med bil!
Av Birgere
5 juni 2015 12:06
Bästa villkoret är väl detta:

Free cancellation
Up to 1 hour prior to picking up the vehicle.

Kan nog vara klokt att nyttja detta och som Floridasidan säger, följ råden du fått. Däremot så kommer du att sitta i självriskfällan hur du än gör.
Av Ahh
17 juni 2015 09:20
Jag ska på sistaminutenresa till Grekland om bara ett par dagar. Jag kommer inte att hinna få något kreditkort från banken innan jag åker. Jag reser tillsammans med tonårsdotter som inte heller kan hyra. Jag har mailat till några biluthyrares huvudkontor, men alla svarar att de inte hyr ut utan kreditkort.

Ser att du, Birgere har skrivit i flera trådar att det aldrig varit problem för dig att hyra bil med betalkort.Är det fler som har erfarenhet? Hur gör man rent praktiskt? Går man bara in till uthyraren på plats och ber att få hyra? Vad svarar de? Det känns så tråkigt att inte kunna få tag i en bil.
Av Birgere
17 juni 2015 09:48
Citerat från Ahh:
Jag ska på sistaminutenresa till Grekland om bara ett par dagar. Jag kommer inte att hinna få något kreditkort från banken innan jag åker. Jag reser tillsammans med tonårsdotter som inte heller kan hyra. Jag har mailat till några biluthyrares huvudkontor, men alla svarar att de inte hyr ut utan kreditkort.

Ser att du, Birgere har skrivit i flera trådar att det aldrig varit problem för dig att hyra bil med betalkort.Är det fler som har erfarenhet? Hur gör man rent praktiskt? Går man bara in till uthyraren på plats och ber att få hyra? Vad svarar de? Det känns så tråkigt att inte kunna få tag i en bil.
Du bokar bilen i förväg men då du använder ett kort som är direkt kopplat till ditt bankkonto så kommer 10-15000 att reserveras som säkerhet på ditt konto. Dom pengarna måste du ha som buffert på ditt konto och släpps inte förrän några dagar efter att du lämnat tillbaka bilen.
Du kan minska detta belopp om du köper till en självriskeliminering men den brukar kosta lika mycket som bilhyran
17 juni 2015 13:10
Jag är nu hemma efter min veckas semester på Mallorca. Jag läste villkoren på plats och sa att jag endast hade debitcard och såg att om man köpte deras försäkring så gick det bra. Så jag köpte försäkringen för 148 Euro.

Självriskeliminering ingick inkl underrede, ruta m.m. Fick betala 63 euro för tanken som jag fick åter efter 2 dagar då jag lämnade bilen med kvittona.

Dock en varningens finger för en bensinstationen vid Palma flygplats eftersom jag inte kunde tanka på natten då de hade stängt!!! Men jag var förutseende och hade tankat kvällen innan så skulle bara fylla på. Som tur fanns det ett uthyrningsföretag som jag svängde in och där var det en snäll kille som körde före och visade vart en bensinmack fanns som var öppen, ej skyltat, hade aldrig kunnat ta mig dit då det var småvägar brevid flygplatsen.

Nu ska jag beställa ett kreditkort så jag har i framtiden.
Av Ahh
1 juli 2015 15:50
Nu är jag hemma igen från Grekland, Lesvos. Det gick, som du sa Birgere, alldeles utmärkt att hyra bil med vanligt mastercard betalkort. Jag bokade via Rental Car här hemma, angav kortnumret varefter hela summan (2400 kr för en liten bil på Hertz, en vecka) drogs ifrån mitt konto samma dag, vilket kändes lite nervöst.

Jag mailade till Rental car som svarade och vidhöll att endast kreditkort accepterades. Men jag tänkte att jag chansar, eftersom taxi tur och retur till hotellet annars skulle bli nödvändigt och skulle kosta lika mycket, om inte mer.

På vouchern stod det sedan att bilen var förbetald och när jag kom till flygplatsen på den grekiska ön behövde jag bara visa vouchern för Hertz-representanten, så fick jag bilen. Ingen deposition, ingen extra försäkring, extra kostnad eller avgift. De registrerade mitt kort bara.

Att lämna tillbaka bilen var lika smidigt. Inget krångel. Inga extra kostnader i efterskott heller.

Tack för ditt snabba svar, som gjorde att jag vågade försöka.