Hyra bil Malaga och Mallorca

20 feb. 2017 11:53
Visningar: 2343
Hej,

Vill dela med mig av tips två bra upplevelser när det kommer till hyrbil i Malaga och Mallorca.

Ett bra tips är att fråga vilken biluthyrningsfirma som de ni hyr er semesterbostad av rekommenderar. Speciellt ifall ni hyr hus eller lägenhet då era värdar är måna om sina gäster och ett dåligt tips skulle slå tillbaka på dem.

Hyr man inte premium bilar finns risken att vissa repor tom mindre bucklor kan finnas på bilen. Ta foto och poängtera det innan ni lämnar området om ni inte prompt vill byta bilen. Men det kan vara att föredra mindre ytliga skavanker beroende på vart man åker med bilen. Vi körde exempelvis mycket i berg och på små grusvägar samt små barn i bilen.

Vi använde alltid full/extra försäkring, bättre att vara på säkra sidan.

Vi fick tipset av våra bovärdar i Malaga att hyra via http://www.malagacar.com/. Värdarna (orangea tröjor) finns utgången och man får skjuts till deras kontor där man hämtar bilen. På vägen tillbaka lämnar man bilen på samma ställe och får skjuts till sin terminal.

På Mallorca använde vi oss av http://rentacarvanrell.com/en/. Där promenerar man över till det stora parkeringshuset (gångbro om jag minns korrekt) från terminalen och hämtar sin bil. En lämnar på samma ställe och lämnar nyckeln i en speciell box.

Summering av dessa två är att trots små barn i bilen, rally på grusvägar, en växellåda där 3an börjat bråka (kört i bergen i 3 veckor) och en kyss från en stenmur så fick vi inga anmärkningar eller krav om extra betalningar.

Det negativa är GPS som en kan lägga till, ifall ni kan så undvik dessa. Ta med en egen eller använd telefonens. Vi hyrde en på Mallorca som vi aldrig använde under två veckor.
5 juli 2017 18:56
Hej! vi ska åka till fuengirola i augusti och tänkte hyra bil för 8 dagar från malaga airport. hur var det med depositionsavgiften hos den förstnämnda bolaget? Jag har inte 900-1400 eur att lägga som deposition för bilen då detta kommer att vara i princip hela reskassan.. men kan tänka mig att betala för en extra försäkring en sk depositionseliminering.. vet du vad de kan kosta utöver bilens hyrpris? Min man som ska köra bilen, har inget kreditkort utan vi båda har debit mastercard, han är 24 år (kommer ofta tillägg för ålder jag vet) och haft sitt körkort vid tillfället i ca 1,6 år. tack på förhand! Annie
6 juli 2017 09:52
Hej,

Väljer ni fullt skydd så slipper ni deposition. Bäst är ifall ni på hemsidan anger datum och tid som ni vill hyra bilen samt vilken typ av bil ni är i behov av. Ni kommer direkt vid val av biltyp få se de tre olika kostnadsalternativen samt vad de inkluderar. Tillägg för åldern i ert fall tillkommer, tyckte det stod 4 euro/dag. Ni behöver inget kreditkort, vi hade båda debitkort. Har även för mig att kontanter fungerar men dubbelkolla det!

Ex vid hyra av en bil ur grupp CE, Volkswagen Polo 5 doors (Min 1.4 L or 90 HP GUARANTEED) eller liknande så blir alternativen följande för 8 dagar.

Basic rate - 82.38

Web rate - 122.38

Full-pack rate - 241.98

Villkoren går att läsa mer via https://www.malagacar.com/uk/terms-and-conditions.html
6 juli 2017 13:45
Hej igen! Och tack för en bra förklaring, jag kontaktade faktiskt bolaget via WhatsApp (smart) och fick samma svar. Väldigt smidigt tycker jag :) det kommer garanterat Bli dom vi hyr av då det står även att det är 24/7 service eller öppet? Vår flyg hem kommer att gå 07:30 så vi kommer behöva lämna in bilen i ganska tidigt.. o många andra bolag har sagt att ifall man lämnar in bilen under deras icke ordinära öppetider ex 07-20 så tar dem ut en extra avgift på att skicka ut en anställd för att möta upp bilen... malagacars verkar vara även en av De få som tillåter uthyrning för personer under 25 år och som haft körkort mindre än 4 år :) låter lovande såg också att man eventuell kan betala för bilen när man kommer på plats?
6 juli 2017 13:50
Juste du tog som exempel wv polo? Kan vi hyra den bilen tro? Läste i villkoren och fick för mig att min man enbart kan hyra i kategori A,b,C och c1,c2 men Volkswagen polo ligger i kategori CE?