Hutlösa priser på tex VIN på SAS-flyg till Gran Canaria

19 feb. 2019 09:30
Visningar: 1747
Brukar åka charter med SAS till Gran Canaria men på senaste resan hade man höjt priserna från 65:- på en 18 cl flaska vin till maten till hutlösa 90:-. En liter whiskey kostade 99:-.Alltså blev literpriset på vinet 500:-.
Det går att köpa små flaskor 18 cl vin på flygplatsen på Gran Canaria för 3,5 euro ca 35:- att ha till maten på SAS-flyget hem. Även vattnet kostade 30:- på SAS mot 10:- på flygplatsen.

På utväg till europa brukar vi checka in tomma vattenflaskor för att efter säkerhetskontrollen gå in på toaletten och fylla med vatten. Det går även i vissa länder i Europa som tex Grekland som har drickbart vatten i sina kranar. På så vis slipper man betala 30:- per flaska.
Av Birgere
19 feb. 2019 10:23
Gungor och karuseller, för att kunna hålla låga biljettpriser så behöver dom tjäna pengar på annat.
Det är absolut förbjudet att dricka medhavd alkohol på planet så din vinflaska du smugglar med kan inte bara bli konfiskerad men du kan även bli svartlistad hos SAS.
Av Erik777
19 feb. 2019 17:17
Finns väl egentligen ingen större anledning att dricka vin på flyget till Gran Canaria än på tåget till Jönköping?

Ta en vinare när ni kommer fram istället på något ställe där man slipper riskera att spilla ned bordsgrannens knä.
19 feb. 2019 19:26
Undrar lite om svaret att man blir svartlistad av SAS om man tar med en liten vinflaska från Las Palmas flygplats till maten? Vi bokade charterresan av Ving hur gör SAS då för att svartlista oss? Vi köpte även vatten på Las Palmas flygplats billigare än hos SAS. Kan man bli svartlistad för detta också?
Av Linaf
19 feb. 2019 19:54
Citerat från Kennethwiberg:
Undrar lite om svaret att man blir svartlistad av SAS om man tar med en liten vinflaska från Las Palmas flygplats till maten? Vi bokade charterresan av Ving hur gör SAS då för att svartlista oss? Vi köpte även vatten på Las Palmas flygplats billigare än hos SAS. Kan man bli svartlistad för detta också?
Nej, det är absolut ingen fara att dricka vinet på planet som du köpt på flygplatsen.
För jag förstår det som att du menar att du köpt det efter sökerhetskontrollen. Och då är det ingen fara!
Och jag vet oxå att det kan skilja mycket i pris ombord från på flygplatsen.
19 feb. 2019 19:57
Kan detta vara det största jäkla I-landsproblemet som diskuterats på det här forumet någonsin?

Åk inte till Gran Canaria om du inte vill ta en extrakostnad på 25 spänn extra för alkoholen på resan dit. Eller förladda på flygplatsen, eller varför inte redan hemma? Eller boka med ett annat bolag, där alkohol ingår, om du tror att det blir billigare.
19 feb. 2019 20:22
Jag tycker Reseguidens personal ska påminna om hur medlemmarna ska uppträda i sina kommentarer. Folk som frågar skall mötas med respekt!
19 feb. 2019 20:30
Naturligtvis ska folk bemötas med respekt.

Men det här är inte heller ett forum för att vräka ur sig frustration över att ett flygbolag erbjuder passagerare att köpa ett glas vin ombord för motsvarande pris som det kostar på en vanlig restaurang. Jag har svårt att förstå vad problemet med det är. Vill man inte köpa vin så köper man väl inte vin?

Det är som vilken butik eller restaurang som helst som säljer något. Man köper om man vill, eller så går man till en annan butik eller restaurang som man gillar bättre. Det är väl samma sak här?
19 feb. 2019 20:58 (redigerad)
18 cl vin är standardmått för ett glas rött på krogen och ligger någonstans mellan 90 och 120 i Sthlm. 65 låter alltså helt OK.

En std-cl hussprit 20-25 SEK per cl och 500 spänn litern låter lågt.
Av Birgere
19 feb. 2019 21:33
Citerat från Kennethwiberg:
Undrar lite om svaret att man blir svartlistad av SAS om man tar med en liten vinflaska från Las Palmas flygplats till maten? Vi bokade charterresan av Ving hur gör SAS då för att svartlista oss? Vi köpte även vatten på Las Palmas flygplats billigare än hos SAS. Kan man bli svartlistad för detta också?
Reglerna är solklara, du får absolut inte dricka alkohol som du tagit med dig. Nu är ju inte syftet eg att stoppa dig från att dricka ett glas vin utan syftet är att inte passagerare ska kunna supa sig asberusade på planet då det blir en ren säkerhetsrisk. Men en grinig besättning skulle mycket väl kunna svartlista dig från SAS, spelar ju ingen roll vilken resebyrå du bokat genom, dom vet ju vem du är. Men om du är skötsam så skulle jag tro att dom bara tar flaskan av dig och slänger den.
Av Birgere
19 feb. 2019 21:58
Citerat från Linaf:
Citerat från Kennethwiberg:
Undrar lite om svaret att man blir svartlistad av SAS om man tar med en liten vinflaska från Las Palmas flygplats till maten? Vi bokade charterresan av Ving hur gör SAS då för att svartlista oss? Vi köpte även vatten på Las Palmas flygplats billigare än hos SAS. Kan man bli svartlistad för detta också?
Nej, det är absolut ingen fara att dricka vinet på planet som du köpt på flygplatsen.
För jag förstår det som att du menar att du köpt det efter sökerhetskontrollen. Och då är det ingen fara!
Och jag vet oxå att det kan skilja mycket i pris ombord från på flygplatsen.
Du blandar nog ihop det med regler för vätskor, tex vanligt vatten. Alkohol har ju naturligtvis helt andra regler.
20 feb. 2019 06:56
Citerat från Linaf:
Citerat från Kennethwiberg:
Undrar lite om svaret att man blir svartlistad av SAS om man tar med en liten vinflaska från Las Palmas flygplats till maten? Vi bokade charterresan av Ving hur gör SAS då för att svartlista oss? Vi köpte även vatten på Las Palmas flygplats billigare än hos SAS. Kan man bli svartlistad för detta också?
Nej, det är absolut ingen fara att dricka vinet på planet som du köpt på flygplatsen.
För jag förstår det som att du menar att du köpt det efter sökerhetskontrollen. Och då är det ingen fara!
Och jag vet oxå att det kan skilja mycket i pris ombord från på flygplatsen.
Nej Lina, det får man inte. Medhavd sprit ombord får inte öppnas eller drickas. Var har du hört att det är ok? Eller, Hur vet du att det är så?
20 feb. 2019 08:57
Citerat från Jensohlsson:
Kan detta vara det största jäkla I-landsproblemet som diskuterats på det här forumet någonsin?

Åk inte till Gran Canaria om du inte vill ta en extrakostnad på 25 spänn extra för alkoholen på resan dit. Eller förladda på flygplatsen, eller varför inte redan hemma? Eller boka med ett annat bolag, där alkohol ingår, om du tror att det blir billigare.
Här diskuteras mkt viktiga frågor :)
Av Mirreli - Reseguiden.se
20 feb. 2019 13:32
Citerat från Elcanario93:
Jag tycker Reseguidens personal ska påminna om hur medlemmarna ska uppträda i sina kommentarer. Folk som frågar skall mötas med respekt!
Hejsan! Känns som ni alla rett ut saken till det bästa och hoppas ingen har tagit illa vid sig, alla tänker vi olika :). Hälsningar Mireille på Reseguiden.