Hurghada i januari

Av Nina85
19 aug. 2007 16:52
Visningar: 31982
Hejjjj :-) Sitter här och funderar på att boka 2 veckor semester till Hurghada i början av januri. Sen så tänker jag väldigt mycket på väder... Någon som vet hur det brukar vara i början av januari i Hurghada ??? Soligt ??? Är det för kallt att bada i havet ??? Blir man brun då ??? Tacksam för snabb svar :-)
Av Gral
19 aug. 2007 17:32
Google är din vän! Här är en länk till en av de första träffarna (en bit ner på sidan finns medeltemperaturer för varje månad):

http://weather.uk.msn.com/local.aspx?wealocations=wc:EGXX0008

Du kan alltså förvänta dig ~20 grader (kanske kallare!) i luften. Vattentemperaturen kommer nog också vara liknande, dvs ca 20 grader.
Av Calypso
20 aug. 2007 00:02
Jag var i Hurghada i början av januari detta år.... å de är ganska kallt där då...å de blåser ofta där åxå som gör de kallare i luften... på kvällarna kan de vara bara 10 grader så långbyxer å jacka är ett måste... enligt mig, jag frös fast jag hade jacka å tjock tröja.... Gillar du sol å värme rekomenderar jag dig till att inte åka i januari utan vänta någon månad till de blivit varmare... mars-april kanske?? Om du inte vill ha alldeles för varmt... Sol är det alltid i Egypten så de behöver du inte bekymra dig över... =) Det går utmärkt att bada i havet i januari men de ligger vid 20 grader... sällan under... Hoppas du får en toppen resa till detta underbara land!! =)
Av Kattens
21 aug. 2007 08:58
Har varit många gånger till Egypten. Januari är den månaden som det är perfekt att åka till Egypten om man vill åka runt och se tex pyramiderna och Luxor. Då är det inte så hett som det är senare på året. Sol finns det säkert. Men jacka på kvällen.
21 aug. 2007 17:14
Jag var i Hurgada i mitten av februari för två år sedan. Det var för kallt för att bada, men då är jag litet av en badkruka. De flesta låg kring poolen, och där var det ju lä och blåste inte som det kunde göra vissa dagar på stranden, så där blev jag brun som en pepparkaka ;) Varmt och skönt!
Av Mariat
22 aug. 2007 15:52
Det är ingen tropisk värme precis, och dessutom den hemskaste turistort jag haft oturen att besöka.... men smaken är som baken... =)
22 aug. 2007 20:06
Citerat från mariat:
Det är ingen tropisk värme precis, och dessutom den hemskaste turistort jag haft oturen att besöka.... men smaken är som baken... =)
Håller med mariat januari är väl inte direkt någon idealisk tid att åka till Egypten man bör nog vänta till mitten av mars men även då är det kanska bara 18- 20 grader i vattnet, och jag kan väl hålla med om att Hurghada är väl även mitt sämsta resmål genom tiderna om man inte enbart vill vara på de fina hotellområdena som finns där.
havet är ju vackert att snorkla i men i övrigt tycker jag att staden är som en soptipp om man kommer bort från hotellområdena men det var ju inte riktigt det frågan handlade om och smaken är ju som baken som mariat sa.
22 aug. 2007 20:21
Hej Nina85! Har varit många gånger i Egypten ( jobbat där) Det blåser alltid mycket i Hurghada ( hela året) och som flera andra har skrivit är det inte så varmt i januari, men om du hittar ett vindskydd ( finns på de flesta hotell) vid stranden så är det skönt att ligga i lä i solen.
Havet och poolen ( om den inte är uppvärmd) är ganska kallt....
Absolut bästa månaden i Hurghada skulle jag också säga är april. Men fördelen du har i januari är att det är bra temperatur att ta på utflykt i. Är det solbrännan som lockar mest skulle jag nog välja Kanarieöarna i samma period eller Sharm el Sheik som blåser mindre.
Av Nina85
24 aug. 2007 12:08
Tack för alla svar, hjälpte jätte mycket :-)
22 sep. 2007 23:26
Åker till Hurghada varje år i sista halvan av februari - mars då brukar det vara ungefär som svensk sommar, inte allt för hett i luften och en behaglig badtemperatur. Januari tror jag inte att det är någon behaglig badtemperatur men bra för att åka till Luxor och se sig om, där brukar vara otroligt hett framåt slutet av februari.
Av Catina
23 sep. 2007 13:23
Hej!

Jag har varit både i Hurgada och Sharm el sheik i januari och föredrar Sharm el sheik.
Bra snorkling och tyckte det var varmare än i Hurgada fast kvällarna är kyliga.
Av Lena23
23 sep. 2007 23:45
Hej Nina- hoppas att du inte har bokat ännu -välj Sharm elSheik istället!
Vi var i Huuurrrg-g-g-g-ada i februari 2000 och frös hela veckan -får skylla oss själva när vi inte hade tillräckligt med kläder med oss, men vi tänkte inte på att ha yllekofta och fordrad jacka och varma strumpor med oss. Blåsten var stark. Stranden var bara att glömma. Dykningen var bra, men det krävdes minst 5 mm heldräkt med huva för att inte vara helt genomfrusen efter 20 minuter. Det finns vidare ingen strandpromenad,utan alla hotellen har sin privata strand, vilket gör att man tvingas upp på en starkt trafikerad väg för att ta sig någonstans. Maten helkass -att var "in a pot" -dvs. kokt kalops. Bästa maten var kebabställena, men då fick man avstå från ölen och mysig resurangmiljö. Så , vi hade betämt att Egypten fick vara för oss. Som tur var ändrade vi oss och åkte för några år sedan till Sharm el sheik: Kanon -Trevlig strandpromenad, mysiga resturanger, bra shopping och kanondykning! Bodde på Sharm Dream Hilton i Nama Bay ( Apollo) och det var verkligen över all förväntan!
Lycka till!