Hur upplever just du Sydafrika?

28 apr. 2019 16:25
Visningar: 522
Hej,

I maj tar jag examen som TRAC Diplomerad Resekonsult och på grund av det är jag nu i full gång med att skriva examensarbete där jag valt att bland annat undersöka hur destinationen Sydafrika beskrivs i media och till vilken grad den bilden stämmer överens med hur invånarna samt turister upplever brottslighet, kriminalitet och säkerhetsläget i landet.
Därför skulle jag bli mycket tacksam ifall ni som besökt Sydafrika, antingen som turist eller som boende under en längre period, kan ta någon minut av er tid och svara på följande frågor;

Har du bott i Sydafrika under en längre period eller enbart besökt landet som turist?
Hur upplevde du kriminaliteten?
Råkade du ut för rånförsök/annat typ av brott under tiden du tillbringade i Sydafrika?
Skulle du påstå att det är farligare för turister respektive invånare att vistas i landet, eller tvärtom? Eller upplever du att det inte är någon skillnad?

Tacksam för svar! :)
29 apr. 2019 08:47
Hej,

Har vistats i Sydafrika som turist.

Upplevde kriminaliteten som betydligt värre än vad den beskrivs i media och t.ex. resereportage. Vill också tillägga att detta är fallet trots att vi bor på minst 4-stjärniga, ofta 5-stjärniga ställen, är väldigt välberesta och erfarna av resor i länder med hög kriminalitet. Vi blev uppmanade av i princip samtliga lokalbor att vara försiktiga och i Kapstaden var vi inte ute efter 18.00. Vi har aldrig med oss värdesaker eller hade något tilldragande på oss. Vi utsattes ändå för 2 rånförsök på 10 dagar i Kapstaden.

Tror att det kan vara skillnad för turister och lokalbor, men mycket beror på att lokalbor är vana vid att tänka kring kriminaliteten på ett annat sätt, dock beror mycket också på samhällsklass. Lokalbor i t.ex. kåkstäderna, och ffa. kvinnorna är extremt utsatta.

Mvh, Rebecca
1 juni 2019 14:07
Tjenare. Har bott i Sydafrika till och från i ca 7 år och upplever, framförallt, Kapstaden att vara hur lugnt som helst. Har bott i flera områden - och aldrig haft några bekymmer. Har goda vänner i kåkstäderna, och har även där aldrig stött på några problem. Dock gäller det att anspassa sig till livstilen - och inte klä sig i färgglada Gant kläder, smycken och flasha omrking med dyra elektronikprodukter när man är ut och spatserar omkring. Minns för ngot år sedan en guidad tur med svenskar, som åkte ut till kåkstäderna, för att ta bilder - det är som att be om bekymmer.

Hur som helst, gillar inte Johanneburg - aldrig känt mig säker där. Men Kapstaden, hur lugnt som helst.

Paul
https://africanas.se
1 juni 2019 21:27
Vi var i Kapstaden och körde sedan till Mossel Bay och tillbaka via Franshoek, julen 2017. Vi var försiktiga och upplevde aldrig något obehagligt. Bodde i Camps Bay där vi promenerade på kvällen men tag taxi när det var helt mörkt.
Läs gärna på https://www.evas-restips.se