Hur undviker man att bli lurad av Taxi förare

Av Tubbe
14 juli 2012 21:57
Visningar: 986
Hej

Misstänker att de flesta har blivit lurade av Taxi förare på våra resor.
Oftast är det småpengar som varken gör från eller till, men det det är
såklart "surt" att bli lurad.

Har ni några bra tips ?
Hur gick det till när ni blev lurade ?

/ R
Av Bibby
15 juli 2012 00:48
Det bästa är givetvis att vara förberedd. Dvs veta vad det ska kosta bl.a.
Uppträd med så stort självförtroende det går men är förvisso svårt om man är turist i en ny stad.

Tror inte jag blivit lurad den senaste tiden, eller så har de varit väldigt bra...

Skulle ta en taxi i Beijing från en tågstation när vi kom från flygplatsen och alla taxi utanför ville ha en hundralapp till hotellet som bara ligger några km bort. Då gick jag över gatan och tog en som körde på taxameter, kostade 14 Yuan (samma i sek)

När jag kom ner från kristusfiguren i Rio och skulle tillbaka till hotellet ville killen som vinkade fram taxin ha 50 Real (200 sek) men då sade jag nej, jag betalar bara till taxin som jag vill ska köra på taxameter och färden kostade då 15 Real (och han körde nästan som en Senna och tror jag gjorde en del bra vägval, så han fick givetvis bra dricks).

Utanför hotellet i Bankan så stod taxi som ville ha en liten förmögenhet att köra oss dit vi ville, dessutom påstod de att Lumpiniparken var stängd en söndag... Yeah right.... Vi gick 200 meter längre bort på gatan och fick en taxi som körde på taxameter för en bråkdel av vad de andra skurkarna ville ha.

Ergo, var förberedd och undvik platser där det är mycket turister.
15 juli 2012 17:24
förhandla alltid priset innan, ta inga genvägar som ska vara "närmre".
Stå på dig! Men var inte oförskämd...
Av Tubbe
15 juli 2012 19:23
Hej

Mina tips blir......

Om du inte vet prisbilden så välj taxameter. Iof kan man räkna med att bli lite lurad pga längre färdväg men framförallt så brukar de använda den högsta taxan som standard.

När du vet vad det ska kostar så är det upp till dig om du vill "kohandla". Fördelen är att Du kommer snabbare fram. Tror jag satt 2 timmar i bilköer i BKK när jag tvinga till mig taxameter när du skulle kunna gå på 15 minuter.

Är det ett större hotel Du bor på så låt dem ringa efter taxi. När du ska hem till ditt hotel så går det hur bra som helst att gå in på ett annat större hotel och låt dem ringa.

Till sist, om ni är många i bilen och ska dela på betalningen så låt en av er ta hand om betalningen.
Om ni väljer att samla ihop från alla passagerarna finns risken att taxichauffören snabbt byter ut en av sedlarna och således kommer chauffören att påstå att det saknas pengar.

/ Tubbe
16 juli 2012 19:36
Jag åker i princip aldrig taxi när jag är utomlands, utom på vissa öar där det inte finns alternativ. Det brukar gå utmärkt att ta sig runt med tåg, buss eller tunnelbana.
19 juli 2012 11:32
Ha ha ja även fast man har rest runt endel förvånas man ändå inte att man ngn gång under en ny resas gång blir lurad.I Vietnam första dagen hade taxin ställt om mätaren så den rulla typ dubbelt så fort som en normal mätare och dum som man är reagerade vi ju såklart på det men ifrågasätte inte förrän vi var framme o skulle betala 200kr......i Vietnam......som är så billigt.....o vi åkte inte långt..??Inga stora summor som sagt men det är väl just att man blir lurad som känns så surt!Med andra ord, det är ju inte alltid bra att gå efter taxameter heller ha ha:-)

//Susanne
Av Anna__
20 juli 2012 20:41
Citerat från tubbe:
Hej

Mina tips blir......
Om ni väljer att samla ihop från alla passagerarna finns risken att taxichauffören snabbt byter ut en av sedlarna och således kommer chauffören att påstå att det saknas pengar.
/ Tubbe
Den risken finns när man betalar själv också! Vissa taxichaufförer är så sanslöst fingerfärdiga när det gäller att byta ut sedlar och påstå att man själv bara betalat med en t.ex. en fem-sedel när man betalat med en femtiolapp. I synnerhet på kvällstid, mörkt och de insisterar på att man måste tagit fram fel sedel ur plånboken. Så tips är att kontrollera sedlarna innan man räcker fram dem...