Hur undvika magsjuka i Egypten?

Av Annade
17 feb. 2010 22:14
Visningar: 20399
Hej!
I mars ska jag och min familj, med tre små barn, åka till Sharm el Sheikh. Vi åker med Ving och kommer på All Inclusive. Man har ju hört att väldigt många drabbas av magsjuka och jag tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan undvika detta.
Av Wehe
17 feb. 2010 23:12
hej har varit i Egypten två gånger och inte varit magsjuk någon gång. Det jag gjort var att ta drickvaccinet ducoral tror jag det heter och tagit Trevis kapslarna (något naturläkemedel som finns på apoteket). Viktigt att ta hepatit A och B med
Jag brukar ej äta glass, mjölk, majonäs, sallader och råa grönsaker när jag är utomlands. Undvik att äta av buffeer som stått framme länge. Använd handsprit innan varje måltid och även när du hanterat pengar, de är mycket smutsiga. Jag brukar faktiskt också äta i mindre mängder än hemma. Detta för att om man blir sjuk är det desto mindre som ska ut... Jag är dessutom vegetarian, men vet inte om det spelar någon roll. Kött och kyckling ska ju vara rätt tillagat. Tänk på att kranvattnet inte går att dricka. Jag brukar inte borsta tänderna i det heller. Ät inte frukt utan skal om du inte kan tvätta det ordentligt i drickbart vatten. Frukt med skal är ok att äta. Tänk bara på att det ska smaka bra också. Drick mycket vatten hela tiden. Ev isbitar skall ju också vara gjorda på dricksvatten. Ta med dimor och vätskeersättningsbrustabletter om krisen är framme. Maten på all inclusive brukar vara ok att äta, men man kan ju aldrig veta helt säkert. Vet ej vad som är rätt eller fel, men detta har funkat för mig!
Önskar er en trevlig resa!!
Av Elgona
18 feb. 2010 06:11
De allra skitigaste som finns i detta land,är pengarna,så därför tvätta händerna ofta,ta med handsprit o ha det tillhands .
jag har varit i egypten många gånger,ibland magsjuk ibland inte..man kan ha tur,ibland otur..
Det är ju de här med alla handtag,på dörrar,kranar o sådant som många tar i,då kan man lätt bli smittad,för de är ju stor brist på handhygien.
Lycka till
20 feb. 2010 23:44
Jag var i Egypten nu i februari med mina tre bröder. Vi vaccinerade oss inte eller gjorde något speciellt för att slippa magsjuka. Vi tvättade händerna som vanligt , inget extra och ingen handsprit. Och även om vi åt mat ett flertal gånger (o då år vi med händerna som dom gör där) med egyptiska vänner som vi träffade slapp vi alla magsjuka. Tror det beror mycket på hur man är själv som person om man har lätt att drabbas av olika sjukdomar, eller så hade väl vi fyra bara tur helt enkelt.
Ha en trevlig semester och hoppas ni slipper magsjuka i alla fall!
14 mars 2010 17:17
Handsprit och vätskeersättning från apoteket för att förebygga. Jag blivit jättedålig en av dom tre gånger jag varit i Egypten.
14 mars 2010 18:13
Jag har varit i Egypten många gånger. Undvik oskalad frukt samt rå å grönsaker såsom sallad etc. därefter inget märkvärdigare än normal handhygien så är det inga problem. Frågan har tagits upp här ett flertal gånger beträffande Egypten och jag tycker det är mycket överdrivet . Magsjuk kan du bli överallt så varför vara speciellt orolig för Egypten. såg att ditt inlägg är daterat i februari så kanske ni redan är har åkt , om inte så önskar jag er en bra resa
Av Marlne
14 mars 2010 20:48
Hej! Har varit i Egypten flera gånger och ibland blivit sjuk och ibland inte Inget allvarligt). Vanligt sunt förnuft gäller som vanligt dvs tvätta händerna. Men livet blir för tråkigt tycker jag om man undviker det mesta i matväg utomlands så det gör inte vi i vår familj och det har fungerat bra.Trevlig resa!
15 mars 2010 19:39
Jag har varit i Egypten-Hurghada 2 gånger och har aldrig blivit magsjuk. Man skall förstås vara noga med hygienen. Jag har alltid våtservetter med och naturligtvis gäller vatten på flaska. Jag skall till Hurghada igen i maj. trevlig resa
Av Djthaer
16 mars 2010 21:34
undvik vatten från grannen, undvik kalla maträtter & matvagnar som finns överallt på gatorna samt använd mycket handdessinfektion (köps från apoteket)

enkelt och simpelt
29 mars 2010 16:44
Frågan om man blir dålig i magen eller inte av maten i Egypten är en ständigt återkommande fråga i trådarna här på reseguiden.se (och överallt annars där liknande trådar finns).

Jag är ingen expert i denna fråga och av den enkla anledningen så har jag blandat sunt förnuft med att fråga olika personer som borde vara experter på detta kära ämne. Personer jag pratat med har varit läkare här hemma i Sverige och bl a då en som arbetade där jag köpte vaccinet dukoral, en läkare på hotellet där jag bodde nu senast i Makadi Bay, en annan läkare på ett hotell i Sharm el sheik där jag också bott samt en del resebyråpersonal på plats. Och samtliga dessa personer sa ungefär samma sak.

Sammanfattningsvis så kan man väl uttrycka sig som så att tål man inte bakteriekulturen så spelar det ingen roll hur väl du förbereder dig och hur försiktig du än må vara. Äter du på det renligaste och finaste stället så kommer du ändå bli dålig. Sedan är det ju som så att alla blir olika dåliga. En del känner bara av magen lite och en del blir riktigt dåliga. (Självklart så finns det ju ställen som inte behandlar maten som man ska vare sig man befinner sig i Egypten eller något annat land och man kan då bli sjuk av den anledningen!)

Sedan finns det ju andra orsaker till att turister blir dåliga i ett land som Egypten (eller för all del andra länder :-)). En stor bov i dramat är för lite vätska (vatten!)i kombination med solen och värmen. Att man inte tvättar händerna tillräckligt ofta speciellt efter kontakt med de Egyptiska pengarna. Dessa orsaker är en betydligt större anledning till att man blir dålig i magen än att man blir dålig av maten. Men som jag tidigare skrev, tål du inte bakteriefloran så gör du inte det!

Har man aldrig varit i Egypten tidigare så kan det ju vara ett litet lotteri och veta hur magen kommer uppföra sig. Men det man ska komma ihåg är att de flesta blir lite risiga i magen men att man mår inte jättedåligt av det. Få blir riktigt dåliga (men självklart är det ju alla dessa historier man kommer ihåg).

Det man också ska komma ihåg är att hotellen är beroende av turisterna. Skulle de behandla maten så dåligt att folk blev sjuka i mängder så skulle ryktet om det hotellet vara förödande. Och som sagt, det är sällan det är maten som är boven i dramat även om du blir lite bubblig i magen pga bakteriefloran :-).

Låt alcogelen bli din bästa vän så förhindras mycket men tyvärr inte allt. Lika viktigt är att komma ihåg att dricka MASSOR av vatten samt vara försiktig i solen.

Många skriver oxå om dukoralens vara eller icke vara. Den ger inte ett skyhögt skydd. Vi tog den mest för att slippa undra om vi borde tagit den.
30 mars 2010 23:48
Jag tror att Egypten har fått oförtjänt dåligt rykte just vad det gäller magsjuka, faraos hämnd, som den så fint benämns. Jag har genom åren haft väldigt känslig mage o trots mina många resor till Egypten har jag aldrig blivit magsjuk där o jag har då aldrig tagit någon slags förebyggande medicin eller preparat. Det bästa är att sköta sin hygien som hemma, slappna av o njuta av ett av världens vackraste vatten i röda havet :-)
31 mars 2010 06:32
Skulle tro att den största boven i dramat är bakterier man får i sig via otvättade händer och dessa fantastiskt snuskia pengar som är i omlopp i egypten vilket många också skriver på diverse diskussioner.
Egypten är faktiskt det enda ställe jag blivit magsjuk av alla de resor jag gjort jag brukar ju normalt ha "plåtmage" men det betyder ju inte att alla behöver bli sjuka för det,däremot så kan jag säga så pass mycket att det är väldigt vanligt med mer eller mindre besvär med magåkommer där av mina bekanta ca. 15-20st som besökt egypten så har nära 100% drabbats på olika sätt så helt överdrivet är nog inte ryktet med bla. faraos hämnd facitet ser inte direkt ut så på mallisresorna om man säger så hygienen på många ställen i Egypten lämnar en hel del övrigt att önska och hur lätt är det att få barn att undvika otvättade händer i munnen?.

Hoppas resan blev bra i varje fall mvh. Bosse.
Av Energi
31 mars 2010 09:22
Själv klarade vi oss utan magsjuka, men som Lapplander skriver så har vi oxå en massa bekanta som åkt på magsjuka i Egypten.
Vet inte om det har någon betydelse, men när vi inför våra resor har ätit Symbioplex som finns på hälsokost har vi alldrig varit dålig i magen på våra utlandvistelser.
Av Robbo
31 mars 2010 20:05
Dukoral före resan och Trevis, frukost, lunch, middag från 2 dagar före resan till 2 dagar efter hemkomst.

Vi åt allt och då menar jag allt... inga som helst problem!

Torka händerna regelbundet med desinficerande våtservetter oxå.

Ofta är det uttorkning som är boven och inte maten som många tror. Ta gärna med resorb!