Hur trött efter 13h flygresa?

Av Cizzzi
18 jan. 2012 22:06
Visningar: 2109
Vi har funderat på hur trött man kommer att vara när man landat i Sverige! 13 h är ganska lång tid att flyga och det är ju inte säkert att man kan sova på planet! Vid hemkomst landar vi straxt efter kl 15.00 svensk tid. Då vi har ytterligare 3-4 timmars bilfärd hem kanske det blir jobbigt! Funderar på att boka 1 hotell natt och sedan resa hem dagen där på. Låter det som en bra ide eller klarar man att köra hem?
Hur brukar ni göra? Alla med erfarenheter och synpunkter får gärna slänga in en kommentar:)
18 jan. 2012 22:12
Jag skulle tycka att det var jobbigt att köra bil i 3-4 timmar efter en 13 timmars flygning. Om du har möjlighet, så boka hotell 1 natt och sätt dig sedan utsövd i bilen. En trött förare är en dålig förare. Och du vill nog komma hem säkert. Så lyssna på din kropp som behöver sömn, även om du kanske har sovit lite på planet, så är det ändå skönt att få lägga sig och sova i en säng.
Av Erc
19 jan. 2012 12:08
Varifrån flyger ni? Vad är klockan när ni lyfter?

Kan några av de tretton flygtimmarna innehålla sömn ser jag inga bekymmer med att köra 3.4 timmar efter landning. Är det på sommarhalvåret och därmed ljust efter 15:00 är det än lättare.
Av Cizzzi
19 jan. 2012 13:03
Vi flyger mellan phuket/ Malmö Flyget går hem kl 6 thailändsk tid! Och detta är i mars så det är nog inte så just när vi väl lämnar Malmö! Så 100% sömn kommer man mnog inte få natten innan hemresa! Kanske borde överväga att ta in på ett hotell! Eller vad hade du/ni gjort?
Av Hawaii
19 jan. 2012 14:43
Om du tvekar, så ta det säkra för det osäkra och ta in på hotell. Inget fel med att vara utvilad.
Av Erc
19 jan. 2012 16:41
Citerat från cizzzi:
Vi flyger mellan phuket/ Malmö Flyget går hem kl 6 thailändsk tid! Och detta är i mars så det är nog inte så just när vi väl lämnar Malmö! Så 100% sömn kommer man mnog inte få natten innan hemresa! Kanske borde överväga att ta in på ett hotell! Eller vad hade du/ni gjort?
Flyget avgår 06:00 från Phuket. Mellanlandar någonstans antar jag? Landar 15:00. Har ni inte småbarn med er borde det gå att få sig någon timmes sömn.

Men, för att hålla med föregående talare - är du osäker ska du inte köra.
19 jan. 2012 17:29
Finns inte tåg som alternativ? Både till och från flygplatsen?
Av Sugus
19 jan. 2012 18:11
Förmodligen klarar du att köra hem men det är ingen som vill möta en sån bilförare i trafiken. Jag hade bokat en hotellnatt.
Av Annl
19 jan. 2012 19:08
Hej,

Antar att du behöver vara en stund på flygplatsen innan för att checka in och lämna bagaget och stöka med säkerhetskontrollen. Det innebär ju att ni måste gå upp rätt tidigt och att nattsömnen blir störd. Detta bör du ta i beaktande. Dessutom kommer du ju under de 13 timmar långa resan åka under dagtid - dvs. den tid som du är van med från Thailand - och det innebär ju att det börjar närma sig kvällen när du kommer till Sverige och du kommer att vara på väg att bli trött.
Av Mpc
19 jan. 2012 19:51
lysna på vad dom andra skriver ta in o sov på ett hotel över natten .
Av Annl
19 jan. 2012 21:57
Hej igen,

Vi var i Asien för första gången i julas och då fick jag lära mig att tricket när man skulle åka hem var att flyga ut från Asien så sent som möjligt. Vi reste från Singapore vid midnatt - Singapore tid - och landade i Europa i Helsingfors halv sju på morgonen Europa-tid. Då hade vi en flygresa på drygt 12 timmar utan mellanlandning och en tidsomställning på sju timmar (före jämfört med svensk tid).

Vi landade hemma i Göteborg strax efter åtta på morgonen och därefter gick jag i tjänst tämligen omgående efter att vi kommit hem och en snabb dusch. Jag hade sovit en del på resan hem och fördelen med att arbeta direkt var att jag kunde häva eventuell trötthet och på kvällen klockan åtta däckade jag (utan att ha sovit något på hela dagen) och sov hela natten och var sen tidsomställd och klar.
Av Chilli
19 jan. 2012 22:15
Hej, lite info:vår hemresa från Phuket -08, upp 03:30 åkte till flyget , har glömt när vi lyfte men vi landade i Göteborg ca 16:30 , efter lite käk kom vi ut till bilen ca 18:00 (10 minus grader brrrr) sen hade vi en tur på ca 30 mil och de var de jobbigaste jag varit med om när det gäller bilkörning (halt mörkt snöblask) . Det är något vi aldrig kommer att göra om, hade vi visst hur jobbigt det var hade vi hyrt rum över natten .
Hyr rum , käka gott ,sov gott, kom hem helskinnade.
Väl mött någonstans
Mvh Chilli
18 aug. 2021 01:56
Detta att man är trött efter resan och ta ledigt från jobbet för att man har varit på utlandsresa. Helt struntprat. Jag går och lägger mig för att jag har lekt med mina barn på parken så skitsnack.
Av M4sta86
18 aug. 2021 15:52
Efter 13h är iaf jag helt slut..dock värst om det är flyg över natten och man inte kan sova..har fått utskrivna sömntabletter som jag alltid tar vid långflyg..så man åtminstone får några timmars flyg.. nu tar jag alltid tåg till flygplatsen så det är inget större problem där..