Hur tidigt skall man köpa biljetten?

Av Birgere
29 okt. 2014 08:32
detta har varit uppe tidigare och eg det enda man kan säga är att man normalt sett inte ska vänta för länge.

Mätningen som Momondo gör redovisas enbart i intervaller 0-60 dagar samt tar med samtliga priser mellan ett antal orter. Den säger absolut ingenting om när det billigaste priset tycker upp och som sagt inget om intervaller 11-2 månader innan avgång. Dessutom ändras mönstret lite för varje relation.

Min erfarenhet, iaf på långresor är att man ska köpa biljetten mer än 60 dagar innan samt att man ska vara vaken på kampanjer från flygbolag eller resebyråer.
Av Bibby
29 okt. 2014 09:37
Som Birgere säger så finns inget exakt svar på detta.

Jag ska ta som exempel mina senaste köp.
För cirka en månad sen så köpte jag en returbiljett mellan Santiago och Påskön för 7.000, den kostar idag 10.000.
För en månad sen så kostade en returbiljett Lima till La Paz 6.000 (som jag tyckte var alldeles för dyr, speciellt då det bara är en tvåtimmarsflygning) men i förrgår så kom ett erbjudande på 1.300 så då slog jag till (snabbt som en kobra innan det erbjudandet försvann).
Nu hade jag bevakat detta priset varje dag sen dess, så man måste vara aktiv.

Det är lite av ett lotteri, generellt så ska det vara bättre priser ju tidigare man bokar (men man kan visa allt med lite statistik, det är trots allt bara siffror) men idag tycker jag att erbjudandena står som spön i backen, de finns massor, så kan/vågar man vara lite kylig så försök vänta tills de kommer (men det finns inga garantier att de kommer givetvis).
Av Birgere
29 okt. 2014 09:56
Taktiken vi kör för långresor brukar vara:
- att i god tid bestämma oss när vi vill åka
- Sätta ett mentalt pristak
- Prenumerera på erbjudanden från flygbolag o resebyråer
- Vara kräsen på flygtiderna
- Lägga in en prisbevakning på tex momondo.
- Beställa biljetterna minst 6v innan men normalt sett brukar det bli 5-11 månader innan
- Bygga in alternativet med en extra hotellnatt, antingen vid avreseflygplatsen, mellanlandning eller destination.

Mentalt är jag fullt införstådd med att jag aldrig kommer att hitta det absolut lägsta priset. Mao jag ger f...n att fortsätta kolla priserna efter jag bokat. :-)
Av Teresen
29 okt. 2014 11:16
Hej!
Allt handlar om vart du ska åka och när. Ibland kan det vara bra med is i magen och boka en sista minuten, om det gäller till exempel charter. Men ska du åka över jul och nyår gäller det att vara ute i god tid. Långresor ska bokas i god tid. Även om du har specifika krav, som att du kanske vill bo på ett särskilt hotell. Flyg beror lite på säsong och ibland finns det bra kampanjer att haka på. Tänk dock på att flygbiljetter oftast inte går att avboka, så var noga med att ha koll på att du verkligen kan åka det datumet.

Läs gärna vår artikel som handlar om när du ska boka på året:
http://www.reseguiden.se/artiklar/hall-battre-koll-med-reseguidens-resekalender-9440

/Terese, redaktör på Reseguiden.se