Hur mycke kontanter får man ta med till USA?

7 feb. 2010 11:57
Visningar: 28452
Har hört folk som säger att man inte får ta med för mycke kontanter till USA. Men har aldrig fått nått svar på hur mycke det gäller.
Vi ska till Florida på semester i mars och vi har räknat med att ha med oss 2000 dollar (ca.15 000kr) i kontanter och resten på kortet men är det tillåtet att ta med det?
Hoppas nån kan hjälpa mig! =)
Av Joru
7 feb. 2010 14:24
Hej. Det är inga problem med $2000. Problem kan det däremot bli om du har för lite kontanter med dig. Dom vill att du ska kunna klara dig bra där och inte vara där för att söka jobb etc. Ska själv dit i maj och kommer att ha med mig minst $6-8000. Det dumma är väl att man riskerar sin reskassa om man skulle råka "tappa" pengarna. Sen är det naturligtvis bra med konto/kredit kort. Men då blir man beroende av en oregelbunden valuta kurs.
/Johan
7 feb. 2010 15:21
Okej, va bra då slipper jag att oroa mig över det.=)
Vi ska vara där i 2 veckor och vi är 2 vuxna + 1 barn. Så vi har räknat med att ha med oss allt som allt 22 000kr och det kommer vi nog att klara oss fint på.
Var där förra året och då klarade vi oss på 10 000kr på 2 veckor.
Vi kommer att bo hos min bror som bor där så vi bor ju gratis.
Hur länge kommer du att vara borta?
Av Daytona
7 feb. 2010 15:21
Har varit över till USA 12 ggr, och inte en enda gång har dom ifrågasatt hur mycket eller lite kontanter jag har haft med mig. Vi brukar ha max en tusenlapp, resten kör vi på kortet. Valutakursen ändras inte så mycket att det skulle bli någon summa att tala om. USA är ju ett kort land, men tar du ut pengar i ATM så åker du på en 30 kronor för uttaget. Handlar du med kortet så är det precis som hemma.
7 feb. 2010 15:36
Okej. Men då kanske det är bättre ifall jag inte växlar in nått mer till dollar. Har löst in 10 000kr än så länge men det kanske får räcka och sen tar vi resterande på kortet. Men det som jag är rädd för är ju ifall dollarn skulle bli jätte dyr då skulle det ju kännas bättre om man hade mer kontanter med sig.
Av Hawaii
7 feb. 2010 16:52
Du kan ta med dig hur mycket pengar du vill - kontanter eller checkar. Finns ingen gräns. Det enda är att om man har med sig mer än US$10.000 så måste man deklarera det på tullblanketten. Alltså inget att bekymra sig om! Och jag tror inte du behöver oroa dig för dollar kursen. Om du växlar till dig dollar precis innan avresan och sedan använder kort för det mesta i USA är det liten risk att det kommer att bli några större kursförändringar på så kort tid som 2 veckor. Och man får alltid fördelaktig kurs när man använder kort i utlandet.
Av Hkn
7 feb. 2010 20:34
Min erfarenhet av kontanter i USA:

1. Cash är bra för dricks (ha många sedlar i små valörer, it's a gratuity based economy...), för att handla i en överfull bar och för att åka taxi (nu accepterar många taxibilar i NYC betalning med kort). För precis allt annat är det bättre att använda sin plastbit – på många ställen är man dessutom negativt inställd till kontanter.

2. Jag tycker att den lilla avgift som man åker på i en ATM är en billig försäkring för att kunna ringa och spärra ett kort, jämfört med att fumla omkring med en massa papperslappar, som är svåra att hålla reda på (dollarsedlarna är identiska i storlek).

3. >Citerat från joru: Problem kan det däremot bli om du har för lite kontanter med dig. Dom vill att du ska kunna klara dig bra där och inte vara där för att söka jobb etc.

Du Johan, på vad grundar du detta? Är det något du vet eller något du bara hört? Jag har helt motsatt erfarenhet. Jag har åkt till USA så ofta att jag emellanåt blivit inkallad till the Office of Immigration på Newark. Aldrig har man frågat om jag har kontanter att röra mig med. Aldrig någonsin. Hade det varit ett krav hade jag troligen blivit hemskickad många gånger om eftersom jag bara brukar ha några en-dollarsedlar för att dricksa chaufförer och hotellpersonal med.

4. Tipset således: Ha pengarna på kortet istället för i lösvikt.

Have a nice trip!

:: h ::
Av Joru
7 feb. 2010 20:37
Citerat från sandra670:
Okej, va bra då slipper jag att oroa mig över det.=)
Vi ska vara där i 2 veckor och vi är 2 vuxna + 1 barn. Så vi har räknat med att ha med oss allt som allt 22 000kr och det kommer vi nog att klara oss fint på.
Var där förra året och då klarade vi oss på 10 000kr på 2 veckor.
Vi kommer att bo hos min bror som bor där så vi bor ju gratis.
Hur länge kommer du att vara borta?
Ska vara där i lite mer än en månad och ska handla en hel del tänkte vi.
Ska bli riktigt kul att komma tillbaka. Var senast i Fort Lauderdale i maj 2008 :-)
Har du ett bank/kredit kort från ICA så slipper du avgiften banken tar per uttag i ATM utomlands.
/Johan
Av Joru
7 feb. 2010 21:09
Citerat från hkn:
3. >Citerat från joru: Problem kan det däremot bli om du har för lite kontanter med dig. Dom vill att du ska kunna klara dig bra där och inte vara där för att söka jobb etc.

Du Johan, på vad grundar du detta? Är det något du vet eller något du bara hört? Jag har helt motsatt erfarenhet. Jag har åkt till USA så ofta att jag emellanåt blivit inkallad till the Office of Immigration på Newark. Aldrig har man frågat om jag har kontanter att röra mig med. Aldrig någonsin. Hade det varit ett krav hade jag troligen blivit hemskickad många gånger om eftersom jag bara brukar ha några en-dollarsedlar för att dricksa chaufförer och hotellpersonal med.
Jag grundar det helt enkelt på att jag själv fått frågan vid två tillfällen om hur mycket pengar jag har med mig, dock aldrig i NY. Sen har alltid kommentaren "du kanske har resten på kort" kommit, då jag inte haft så mycket kontanter. Säger inte att man inte kommer in med lite pengar, men dom ser ju helst att man kan ta hand om sig när man är där och inte är där för att söka jobb.
Det kanske bara är jag som råkat ut för detta.
7 feb. 2010 22:58
Tack så mycke för alla svar, vi har bestämt oss för att ha det mesta på kortet.
Av Hkn
8 feb. 2010 00:05
Citerat från joru:
Jag grundar det helt enkelt på att jag själv fått frågan vid två tillfällen om hur mycket pengar jag har med mig, dock aldrig i NY. Sen har alltid kommentaren "du kanske har resten på kort" kommit, då jag inte haft så mycket kontanter. Säger inte att man inte kommer in med lite pengar, men dom ser ju helst att man kan ta hand om sig när man är där och inte är där för att söka jobb.
Det kanske bara är jag som råkat ut för detta.
Jadu joru, du har kanske råkat ut för något som är en lokal policy. Jag blir bara lite förvånad eftersom jag aldrig någonsin fått frågan. Inte ens efter ett trettiotal inpasseringar i NYC (JFK och EWR). Jag tror inte heller att det är speciellt för New York. Spörsmålet har aldrig dykt upp på något av de åtta-nio andra ställena där jag landat. Och jag har varit i USA i allt från tre till trettio dagar. Var och en får förstås hitta sitt sätt att planera reskassan men min erfarenhet är att den som hanterar kontanter, snarare väcker ett slags negativ uppmärksamhet. Cash är verkligen inte king därborta.

All the best,

:: h ::
7 mars 2010 14:31
När jag var i NY i augusti 2009 så hade jag växlat in ganska mycket kontanter, just för att kursen var hyfsat fördelaktig.. När jag senare även använde mitt kort att handla med (american express) så var kursen ännu bättre på den, trots att kursen inte ändrats nämnvärt via tex forex. Jag trodde dessutom att det skulle bli lite dyrare att använda kortet för det stod något på bankens hemsida att de la på typ 1,5 % på uttag/köp i utländsk valuta. Jag växlade för 7,42, och det jag handlade med kort va 7,12..

Hur som helst, min pappa var med mig på min resa och han hade tidigare varit i NY 1985, då fick man inte ha med sig mera än 2000 kr (och jag tror att det var svenska, alltså inte 2000 dollar). Dock fanns dessa restriktioner kvar när vi åkte=)
Ha en trevlig resa!
23 aug. 2010 18:40
Citerat från annawilma:
När jag var i NY i augusti 2009 så hade jag växlat in ganska mycket kontanter, just för att kursen var hyfsat fördelaktig.. När jag senare även använde mitt kort att handla med (american express) så var kursen ännu bättre på den, trots att kursen inte ändrats nämnvärt via tex forex. Jag trodde dessutom att det skulle bli lite dyrare att använda kortet för det stod något på bankens hemsida att de la på typ 1,5 % på uttag/köp i utländsk valuta. Jag växlade för 7,42, och det jag handlade med kort va 7,12..

Hur som helst, min pappa var med mig på min resa och han hade tidigare varit i NY 1985, då fick man inte ha med sig mera än 2000 kr (och jag tror att det var svenska, alltså inte 2000 dollar). Dock fanns dessa restriktioner kvar när vi åkte=)
Ha en trevlig resa!
Säkert alldeles försent, men sista meningen skall lyda; -Dock fanns dessa restriktioner INTE kvar när vi åkte=)
Av Hawaii
23 aug. 2010 18:53
Rubriken och vissa kommentarer är lite missvisande. Det finns inga begränsningar på hur mycket pengar/kontanter man får införa i USA (men om det är mer än US$10.000 måste man uppge det på tullblanketten). Däremot har Sverige haft begränsningar på hur mycket pengar man får ha med sig när man lämnar Sverige. Inte för att jag vet någon som någonsin blivit stoppad eller kollad, och jag vet inte vad som gäller i dagens läge.
23 aug. 2010 21:09
När jag ansökte om ett studentvisum (F1 visum) var jag tvungen att producera ett intyg som intygade att jag hade tillräckligt med pengar under min vistelse. Antagligen är det detta som spökar. Fö kan man inte ha med sig För Mycket pengar. De vill ju givetvis att vi ska spendera så mycket som möjligt ;) Men som sagt, allt över 10.000 usd (per person) måste deklareras.

trelig resa!
Av Hawaii
23 aug. 2010 22:18
Det är något HELT annat, och har inget som helst med den (tidigare?) begränsningen att göra. Myndigheterna i USA vill helt enkelt vara övertygade om att du har tillräckligt med pengar för din vistelse här, så att det inte verkar som att du räknar med att skaffa jobb i USA (förbjudet). Men, som sagt, helt annat.
23 aug. 2010 22:27
Citerat från hawaii:
Rubriken och vissa kommentarer är lite missvisande. Det finns inga begränsningar på hur mycket pengar/kontanter man får införa i USA (men om det är mer än US$10.000 måste man uppge det på tullblanketten). Däremot har Sverige haft begränsningar på hur mycket pengar man får ha med sig när man lämnar Sverige. Inte för att jag vet någon som någonsin blivit stoppad eller kollad, och jag vet inte vad som gäller i dagens läge.
Det bör tilläggas att det inte gäller bara $10.000 kontanter utan alla värdepapper, alltså även resecheckar, checkar, obligationer skuldbrev mm.
Av Malols3
24 aug. 2010 09:22
Nu har Sandra670 varit iväg för länge sedan, men ett tips till alla kan ju vara ICAs bankkort. De tar inga avgifter på uttag. Lätt och kostnadsfritt att skaffa.
24 aug. 2010 22:03
Citerat från hawaii:
Det är något HELT annat, och har inget som helst med den (tidigare?) begränsningen att göra. Myndigheterna i USA vill helt enkelt vara övertygade om att du har tillräckligt med pengar för din vistelse här, så att det inte verkar som att du räknar med att skaffa jobb i USA (förbjudet). Men, som sagt, helt annat.
Visst är det något HELT annat, men det skrev jag aldrig heller. Ibland blandar folk ihop både det ena och det andra, och mitt inlägg var endast en kort reflektion över detta.

BL