Hur många liter behöver en ryggsäck vara på??

2 feb. 2008 17:34
Visningar: 30198
Hej!
Jag undrar vad man behöver för ryggsäck 45L, 50L, 60L??
Ska resa till Tahiland 2v för första gången.
Och jag vill inte lägga en massa pengar på en ryggsäck eftersom jag inte är den som reser så mycket eller ofta..
Någon som har tips på var man kan hitta den billigast?

Tackar för tips!
MVH Maria
Av Mpc
2 feb. 2008 18:49
50 l bör räka för två vekor om man tar med sig det viktigaste som man inte kan undvaraF för det mesta kan man köppa där nere
Av Pogge
2 feb. 2008 18:56
Hej.
Jag skulle säga 50 liter rygga. När jag va i nya zeeland och australien 3 månader hade jag en 60 liters. men eftersom Thailand e så varmt e det ju onödigt med så mycket packning.
Och det bästa med asien är att man kan ju köpa allt så billigt. så skulle det vara nått du saknar är det ju bara att köpa..

Mvh
Johan
3 feb. 2008 00:31 (redigerad)
Hej! personligen skulle jag nog satsa på en säck på minst 60 liter det är oftast bättre bärsystem på de större säckarna,(men ibland finns de redan på 50liters säckarna) så de sitter bekvämare på ryggen om man ska bära dom en längre sträcka, och ser man till att köpa en säck med kompressionsremmar så är det bara att strama åt säcken när man ska bära litet i den så då känns den inte så stor och otymplig sen är det bara att släppa ut den om man behöver mer plats vilket kan vara bra ibland speciellt om man behöver proviantera innan man hunnit tömma säcken där man ska bo för natten ( om man reser runt förståss ska man bo på ett och samma ställe så kan man ju naturligtvis ha en mindre säck).
själv använder jag en komprimerad 80liters säck och tycker att det funkar alldeles utmärkt, men för en tjej kan nog 60 eller70liter vara lagom beroende av vlket klimat det är dit man ska thailand är ju vrmt så 60liter är nog okey.

en annan detalj som kan vara bra att tänka på är att det är bra om det finns flera fickor att sortera upp de olika prylarna , och extra bra är det om det finns en löstagbar ficka att tex. bära som magväska för den korta utflykten eller som nessesär osv. ,själv har jag en säck där toppfickan är avtagbar så att den kan användas som utflyktssäck vilket jag kan tycka är praktiskt ibland.

personligen vill jag ha regnskydd på säcken men finns det inte innbyggt så är det ju bara att köpa till om man vill det men då tillkommer ju den kostnaden det rör sig om ett par tre hundra för ett regnskydd och det är ju praktiskt att dra "baklänges" över remmarna på säcken också så brukar det gå bra att checka in den på vanliga bagagebandet annars är man hänvisad till specialchecken med ryggsäckarna( för att inte remmarna ska fastna i bagagebandet.)

här nedan finner du en länk till en nätbutik som säljer säckar till vettiga pengar , de säljer mest Ferrinos säckar vilka är av helt ok kvalitet till ca,40% lägre pris än motsvarande säck av annat märke använder du den sparsamt så behöver du inte alls satsa en förmögenhet på säcken det duger gott med en säck för 700-800kr men å andra sidan så köper du en mer påkostad säck låt säga för 1500-2500kr så räcker den i många år framåt, det beror liksom på hur mycket du tänkt att använda den framöver..
lycka till med valet av säck och vill du veta något ytterligare så tipsar jag gärna.

http://www.fritidsbutiken.com/default.aspx

mvh. Bosse.
Av Sun
3 feb. 2008 03:29
hej maria
ar pa 6 veckors backpacking i asien. hade bara handbagage m mig ner, racker! nagra linnen, badklader, o underklader racker. ak i langarmat, langbyxor o ett par skona skor.
kop rygga i bangkok om du hinner?
kopte vara 2 pa MBK 100 resp 75 liter bagge for 3100 bath. Hur bra som helst!
slapa inte m dig massor!
allt finns att kopa pa MBK!
sun
3 feb. 2008 09:12
Smaken ar som baken i detta amne, sjalv reser jag med en 40 liters ryggsack med en tillhorande midjevaska som kan anvandas som sidoficka elelr topplock pa ryggsacken.

Har skrivit en artikel om detta pa min blogg som kanske kan hjalpa dig lite, http://www.travelaroundtheworld.se/2007/09/att-valja-ryggsack/.

Finns aven lite andra tips & trix dar.

Lycka till

Danne
Av Mbild
3 feb. 2008 12:58
Hej!

Jag reser i treveckorsomgångar och kör med en 35liters som jag slipper checka in på flyg och dyligt. Varit i Sydamerika, Afrika och centralamerika med den väskan och det är sååå skönt att slippa släpa på en massa. Man får tvätta lite oftare men vad gör det.

MVH.../Martin
3 feb. 2008 22:33
Citerat från mbild:
Hej!

Jag reser i treveckorsomgångar och kör med en 35liters som jag slipper checka in på flyg och dyligt. Varit i Sydamerika, Afrika och centralamerika med den väskan och det är sååå skönt att slippa släpa på en massa. Man får tvätta lite oftare men vad gör det.

MVH.../Martin
är man inte sån att man vill släpa runt på en massa saker utan nöjer sig med ett par omgångar kläder och ett par skor och sandaler så funkar ju en liten rygga helt ok då blir ju vikten låg också så då spelar det inte någon större roll om bärsystemet är litet sämre heller.

edit.
ska man däremot räkna med att slippa tvätta så ofta så krävs aturligtvis litet större utrymme i säcken skulle nog hävda att man åtminståne behöver 50liter isåfall.
det verkar som du inte tänkt att använda säcken så mycket så satsa på en hyfsat billig säck för du har förmodligen inte tänkt att bära den några längre sträckor det är en väldig skillnad om du ska vandra 10-15km varje dag i en till två veckor då blir ju kraven helt andra.

mvh. bosse.
4 feb. 2008 12:38
Hej laplander!
Jag har nu köpt en 70L rygga på Claes Ohlsson. Tänkte inte ha med så mycket kläder ner och inte heller bära runt den för mycket. Utan tänkte shoppa lite i BKK på vägen hem sedan och då kan det vara skönt med lite extra plats. Vi ska ha med oss en liten mindre ryggsäck som handbagage och som man kan ha med sig på dagarna.
Tack för alla tips!
MVH Maria
Citerat från laplander:
Hej! personligen skulle jag nog satsa på en säck på minst 60 liter det är oftast bättre bärsystem på de större säckarna,(men ibland finns de redan på 50liters säckarna) så de sitter bekvämare på ryggen om man ska bära dom en längre sträcka, och ser man till att köpa en säck med kompressionsremmar så är det bara att strama åt säcken när man ska bära litet i den så då känns den inte så stor och otymplig sen är det bara att släppa ut den om man behöver mer plats vilket kan vara bra ibland speciellt om man behöver proviantera innan man hunnit tömma säcken där man ska bo för natten ( om man reser runt förståss ska man bo på ett och samma ställe så kan man ju naturligtvis ha en mindre säck).
själv använder jag en komprimerad 80liters säck och tycker att det funkar alldeles utmärkt, men för en tjej kan nog 60 eller70liter vara lagom beroende av vlket klimat det är dit man ska thailand är ju vrmt så 60liter är nog okey.

en annan detalj som kan vara bra att tänka på är att det är bra om det finns flera fickor att sortera upp de olika prylarna , och extra bra är det om det finns en löstagbar ficka att tex. bära som magväska för den korta utflykten eller som nessesär osv. ,själv har jag en säck där toppfickan är avtagbar så att den kan användas som utflyktssäck vilket jag kan tycka är praktiskt ibland.

personligen vill jag ha regnskydd på säcken men finns det inte innbyggt så är det ju bara att köpa till om man vill det men då tillkommer ju den kostnaden det rör sig om ett par tre hundra för ett regnskydd och det är ju praktiskt att dra "baklänges" över remmarna på säcken också så brukar det gå bra att checka in den på vanliga bagagebandet annars är man hänvisad till specialchecken med ryggsäckarna( för att inte remmarna ska fastna i bagagebandet.)

här nedan finner du en länk till en nätbutik som säljer säckar till vettiga pengar , de säljer mest Ferrinos säckar vilka är av helt ok kvalitet till ca,40% lägre pris än motsvarande säck av annat märke använder du den sparsamt så behöver du inte alls satsa en förmögenhet på säcken det duger gott med en säck för 700-800kr men å andra sidan så köper du en mer påkostad säck låt säga för 1500-2500kr så räcker den i många år framåt, det beror liksom på hur mycket du tänkt att använda den framöver..
lycka till med valet av säck och vill du veta något ytterligare så tipsar jag gärna.

http://www.fritidsbutiken.com/default.aspx

mvh. Bosse.
Av Amerita
4 feb. 2008 13:20
Om jag vore du så skulle jag bara ta med mig det jag absolut behöver i en mindre ryggsäck som du tom kan ta med dig som handbagage. Sedan köper du din ryggsäck i Thailand. Jag hittade massor av affärer där som sålde ryggor i alla storlekar, och de är billiga, 60 L för 100 kronor. Samma märken du hittar här i Sverige och inte alls sämre i kvalitén.
/amerita
Av Emelie
4 feb. 2008 13:21
jag har kort pa en 60 liters vaska under alla mina backpacker resor, fyller den aldrig vid avgang men de e schysst att ha plats om man e duktig pa att samla pa sig under resans gang!
Av Yoppe
26 sep. 2018 22:16
60-70 liter för 2 v? vad har ni med er jag har åkt 2 v med handbagage 32l flera gånger när jag gjort 2v besök till underbara thailand. Lämna in tvätt för kaffepengar överallt.