Hur många dagar i Riga?

Av Tinto
15 aug. 2013 08:31
Visningar: 7354
Hej

Jag och min mamma skall nu i augusti åka till Riga. Min fråga är hur länge det är värt att stanna där. Vi åker med Silja på fredag kväll och är framme Lördag morgon. Frågan är nu, skall vi åka hem söndag kväll eller måndag kväll??

Vad i övrigt skall man inte missa i Riga, sevärdheter mm??

Tacksam för svar! :)
15 aug. 2013 18:06
Hej!

Jag skulle säga att det är lite av en smaksak, och att det beror på vad/hur mycket man vill se i Riga. Gamla stan är ju ett givet besöksmål, men kan vara avverkat rätt snabbt. Andra ställen som kan vara värda ett besök är den gigantiska marknaden, Centraltirgus, vetenskapsakademin eller Skybar för att få en vy över staden, Agenskalns på andra sidan floden från gamla stan sett, för att uppleva ett helt annat Riga.

Jag skulle även rekommendera att ni åker ut till kusten, särskilt om det är fint väder. Jurmala är nog det ställe som de flesta åker till, men jag tycker att Bolderaja är trevligare: lugnare och färre turister. Det går att ta sig dit med buss nr 3 från centrum på 30-45 min.

Några tips i alla fall. :)

/Maria
Av Desires
15 aug. 2013 18:43
Hej Tinto!
Vi var i Riga 3 nätter, flög dit så vi hade 3 hela dagar där, vilket vi tyckte var trevligt men det är förstås olika beroende på vad man vill göra. Men nu under sommartid finns det ju även annat att göra där om man tröttnar på att gå runt i Rigas fina gamla stad.

Nu under sommartid vill jag absolut rekommendera er att åka till Jurmalaområdet, ta tåget till Majori (ca 30 min) och ni finner en jättesöt gammal ”kurortsstad” med vackra gamla trähus, trevlig affärsgata och långgrund fin sandstrand på gångavstånd. Majori var en jättegullig liten stad! Vill du se foton o få lite mer tips om Riga kan du titta in här http://www.desires.se/#post42

Här är andra tips om Riga som jag hittade i SvD http://www.svd.se/resor/lasarguider/passa-pa-att-ga-vilse-i-riga_18522.svd
Av Tinto
18 aug. 2013 15:50
Tack för alla bra svar.

Min slutsats är att man kan avverka Rigas gamla stad ganska snabbt, men att det finns mkt mer att upptäcka om man rör sig utanför stan. Man lär ju inte vara utan sysselsättning verkar det som. :)

Jurmala verkar ju helt klart sevärt och mysigt! :) Bra som en söndagsutflykt .
20 aug. 2013 22:00
Hej!
Jag är kanske sent ute och ni har redan åkt men här kommer mina tips.
Kolla vädret. Vid sommarvädret åk ut till Jurmala som många tipsar här.
Gamla stan är vacker men bra skor är ett måste. Ni kommer se många kvinnor balansera på höga klackar på de gamla kullerstenar. Kvinnor I Lettland älskar högklackat. Så skoaffärer är fulla med högklackade skor.
På kvällen finns det många krogar I gamla stan. Irish Pub för live music. Testa lettisk öl. Jag gillar bäst de mörka sorterna. Tänk på att den är mycket starkare än svenk öl.
Shopping mall finns flera - Spice, Alfa centrs, Galerija I gamla stan. Där finns kedjor som Zara, Mango, Berschka, (Logga in för att se e-postadress) ,sportaffärer och så klart skoaffärer. Det är bättre priser där än I Sverige. Affärerna är öppna sent på kvällen. Jag brukar köpa hem choklad godis, finns I lösvikt. Tvål och badbomber från Stenders tvålfabrik (finns I lösvikt med olika dofter).
Blir ni hungriga mitt på dagen, gå in på Rimi mataffär (finns I alla shoppinggaleriorna) och köp något av deras nybakade piroger, kanelbullar, rabarberkakor etc etc. Plocka och betala per styck I kassan. Man kan lätt gå upp I vikt I Riga. Matvaror är mycket billigare där.
Äta kan ni också på "Lido". Det är ngn slags självbetjänings restaurang där man tar en bricka, går runt och plockar till sig olika rätter, kalla, varma o efterrätter. Sedan betalar man I kassan. Ni kan välja o vraka. Finns olika kötträtter, pankakor, soppor. Det finns några Lido I centrum (en vid Vermandarzs) och en stor Lido Dzirnavas (översättn Kvarnen) vid floden där det även finns aktiviteter för barn.
Dåligt väder-inget att göra. Gå på bio. Mycket billigare än I Sverige. Ligger vid Stockmanns vid Centralstationen.
Vet inte om man fortfarande kan åka upp I Peterkyrkans torn. Därifrån ser man hela gamla stan. Varningar- akta er för ficktjuvar som det sades här tidigare. Speciellt I området runt tågstationen och på bussarna.
Köp inte skräp produkter av bärnsten som små tavlor som säljs överallt I gamla stan. Det är inte säkert att det är bärnsten. Priserna på bärnsten har gått upp. Det finns jättefina smycket på små konstgallerior men de är dyra.
Hoppas ni får ett bra väder!