Hur många av er som åker tar Dukoral

Av Mpc
24 jan. 2011 21:39
Visningar: 11961
jag vill inte bli sjuk där för tar jag dukoral
Av Mittmi
24 jan. 2011 22:00
Beror på vart man åker. Svalde dukoral igår, åker till Tanzania nästa vecka. Bättre ta det säkra för det osäkra tycker jag för min del.
Av Mpc
24 jan. 2011 22:06
Citerat från mittmi:
Beror på vart man åker. Svalde dukoral igår, åker till Tanzania nästa vecka. Bättre ta det säkra för det osäkra tycker jag för min del.
*L* min fråga var hur många tog då man åker sen om man åker till Afrika Asien eller Turkiet Sydamerika kvitta

men tack ...ska du ha... jag räknar in alla

sen ja jag själv skulle ta om jag åkte dit till Tanzania

tack för dit svar
Av Mittmi
26 jan. 2011 19:17
Jag tycker det spelar roll,, man tar väl knappast dukoral om man ska till Spanien.
Av Mpc
26 jan. 2011 21:55
ja man kan tyck så men vem vet om inte folket gör så
Av Msdr
26 jan. 2011 22:17
Hej!

Jag har tagit Dukoral tidigare, men har slutat med det, blev alltid magsjuk ändå :)
Skyddet mot kolera är förvisso bra (men så vanligt är det ju inte med kolera numera...), men för vanlig turistdiarré typ ETEC ger det kanske 50 % skydd och mot virusinfektioner i magtarmkanalen blir det väl 0.
Inte för att det är så dyrt att ta, men för egen del känns det lite onödigt, och därför skippar jag det.

/Doktorn
26 jan. 2011 22:20
Vi har aldrig tagit Dukoral tidigare. Men nu ska vi till Turkiet i vår. Behövs det med det, när man reser till Side till exempel?

Gilla
Av Hathor
26 jan. 2011 22:50
jag har aldrig tagit Dukoral o tänker inte göra det....
Av Muumi
26 jan. 2011 22:59
Jag tar Dukoral när jag åker till tex Egypten, Thailand, Filippinerna och andra länder längre bort.
Jag tar inte Dukoral till tex Turkiet, Grekland eller Spanien.
Av Mpc
26 jan. 2011 23:09
tack for era svar men fortsätt var för o i mot dukoral
Av Merlin
27 jan. 2011 07:20
Jag brukar aldrig ta och har aldrig blivit dålig. Men när jag skulle åka till Bali så lyssnade jag på vaccinationscentralen och tog dukoral o har aldrig varit så magsjuk som jag blev på Bali =(.
Av Mpc
27 jan. 2011 07:25
Måst säga att om det är sant att ni har blivit dåliga i maggen av dukoral . jag har själv tagit det vid något tillfällen o aldrig blivit dålig som ni beskriver då ni tagit det men vi kan var olika känsliga.
27 jan. 2011 09:22
Frågan har stötts o blötts förr och jag personligen struntar i det där med dukoral och i vänskapskretsen har det nog varit så att det är lika många som tar det som struntar i det och det är förvisso en ovetenskapligt grundad åsikt men det verkar som att magåkommorna fördelats lika på de båda lägren oavsett intag av dukoral eller inte.

Jag har nog inte funnit att det ska ge så gott skydd som reklamen påstår sen finns det ju alltid folk som tror på att proppa i sig medicin i förebyggande vaccinera sig mot vanliga influensor äta vitaminer man inte behöver osv.osv. visst kan det säkert vara bra att skydda sig ibland mot vissa svårare sjukdomar, meningarna om det där med dukorals vara eller inte vara verkar ju även gå isär även hos läkarna så jag har valt att strunta i det .

Jag tycker den där fiaskobetonade vaccineringen mot svininfluensan talar sitt tydliga språk, antalet vaccinerade människor var långt ifrån så många som de pengakåta läkemedelsjättarna hade hoppats på och likförbannat blev slutnotan på antalet allvarligt sjuka eller döda pga.utebliven vaccinering färre än komplikationerna bland de som vaccinerde sig om man nu ska tro om man lyssnar på nyheterna vilka man för övrigt också troligen ska ta med en nypa salt.
Mvh. Bosse.
Av Tj
27 jan. 2011 10:10
Har aldrig tagit något....är lyckligt lottad med järnmage,peppar peppar ta i trä!! : )
27 jan. 2011 10:19
Har använt Dukoral endast en gång (Kambodja), annars en liten whiskey varje morgon (under semestern)! Kan inte minnas att jag någonsin haft problem med magen.
Av Bengtar
27 jan. 2011 10:58
Det är inte ovanligt att man blir dålig och får upp Dukoral. Vissa har kvackmage.
Om man läser bipacksedeln så klargörs det där vad Dukoral skyddar mot.
Om man reser till Bali så är amöbadysenteri inte ovanligt där. Dukoral skyddar inte mot det,
I Thailand är salmonella vanligt förekommande (fler än 1000 svenskar får med sig den hemskheten hem).
Inget medel finns som ger fullständigt skydd mot magåkommor.
Dukoral ger visst skydd mot kolera och vissa magsjukor.
Om jag tar det?
Ja, vid alla resor till Asien.
Dessutom har jag med mig en ask Immodium.
Av Mpc
27 jan. 2011 11:17
Citerat från bengtar:
Det är inte ovanligt att man blir dålig och får upp Dukoral. Vissa har kvackmage.
Om man läser bipacksedeln så klargörs det där vad Dukoral skyddar mot.
Om man reser till Bali så är amöbadysenteri inte ovanligt där. Dukoral skyddar inte mot det,
I Thailand är salmonella vanligt förekommande (fler än 1000 svenskar får med sig den hemskheten hem).
Inget medel finns som ger fullständigt skydd mot magåkommor.
Dukoral ger visst skydd mot kolera och vissa magsjukor.
Om jag tar det?
Ja, vid alla resor till Asien.
Dessutom har jag med mig en ask Immodium.
kloka ord o rätt bedömning
Av Mpc
27 jan. 2011 11:26
Citerat från laplander:
Frågan har stötts o blötts förr och jag personligen struntar i det där med dukoral och i vänskapskretsen har det nog varit så att det är lika många som tar det som struntar i det och det är förvisso en ovetenskapligt grundad åsikt men det verkar som att magåkommorna fördelats lika på de båda lägren oavsett intag av dukoral eller inte.

Jag har nog inte funnit att det ska ge så gott skydd som reklamen påstår sen finns det ju alltid folk som tror på att proppa i sig medicin i förebyggande vaccinera sig mot vanliga influensor äta vitaminer man inte behöver osv.osv. visst kan det säkert vara bra att skydda sig ibland mot vissa svårare sjukdomar, meningarna om det där med dukorals vara eller inte vara verkar ju även gå isär även hos läkarna så jag har valt att strunta i det .

Jag tycker den där fiaskobetonade vaccineringen mot svininfluensan talar sitt tydliga språk, antalet vaccinerade människor var långt ifrån så många som de pengakåta läkemedelsjättarna hade hoppats på och likförbannat blev slutnotan på antalet allvarligt sjuka eller döda pga.utebliven vaccinering färre än komplikationerna bland de som vaccinerde sig om man nu ska tro om man lyssnar på nyheterna vilka man för övrigt också troligen ska ta med en nypa salt.
Mvh. Bosse.
har du varit i något land där Kolera ?? så tar man inte några riskor men det är upp var o en att skydda sig så man inte i sig bakterien Vibrio cholerae.
Av Mpc
27 jan. 2011 11:28
Citerat från leroslover:
Jag tar inga chanser, lika bra att ta. Men bara vid dom 2 resor till Thailand jag gjort. Europa/Nordamerika resor, nej.
Sjukdomen förekommer också i Sydamerika, men är mindre vanlig där dukoral =kolra
Av Bengtar
27 jan. 2011 11:41
Angående kolera, så lär antalet fall öka i Thailand.
Länk:http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2010/article8887.html
Många tror att Thailand är fritt från kolera. Så är inte fallet.
De första sju månaderna 2010 lär det ha registrerats ca 1300 insjuknade.
Bland de värst drabbade områdena finns Chantaburi, Satun och Phuket.
Dessa uppgifter basuneras inte ut, men om man letar lite via Google finner man dom-
Av Ziesta
27 jan. 2011 17:42
Jag har tagit Dukoral inför både Thailand, Marocko och Kina.. Har inte blivit sjuk men vet ju inte om det beror på Dukoralen såklart. Jag valde att ta det eftersom det kändes som ett hyfsat billigt sätt att förhoppningsvis minska risken att bli magsjuk lite.. I Thailand och Marocko åt jag även Trevis under själva resan.. I Kina Cellavie..

http://www.reseguiden.se/forum/blogg/rakor-ost-och-ett-glas-dukoral-6144
27 jan. 2011 18:26
Har aldrig tagit det och kommer inte att göra det. Min dotter tog dukoral och hon blev jätte magsjuk, så jag tror inte att det hjälper. Men tron......
Av Mandys
27 jan. 2011 20:41
Jag har tagit dukoral inför 2 resor och jag har aldrig blivit så sjuk i hela mitt liv. Sist jag tog det blev jag så magsjuk att jag spydde 21 gånger under en natt, så mycket att halsen skadades av allt som kom upp, att det tillslut bara kom blod :(
28 jan. 2011 07:18
Jeg har tatt det noen ganger litt avhengig av hvor jeg skal. Jeg tok det f.eks. før jeg skulle prøve meg på kilimanjaro fordi jeg ikke ønsket å få problemer med magen før en topptur :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Susa60
28 jan. 2011 08:08
Vi tar alltid Dukoral när vi reser till Asien. Vill inte riskera något även om man vet att det inte skyddar mot allt.

MVH Susanne
Av Mpc
28 jan. 2011 08:09
tro så att många tar det för att dom tro att det ska hjälp att så dom inte får diarré men som bengta skriver så är den i först hand hjälp till att man inta ska få kolera men till viss mån även visa magåkomma .
Av Theelf
28 jan. 2011 12:19
Angående kolera:
Enligt flera olika läkare som jag har frågat om råd drabbar kolera främst undernärda människor och normalt sett inte t.ex. personer från Västeuropa.

/TheElf
Av Mpc
28 jan. 2011 15:08
Citerat från theelf:
Angående kolera:
Enligt flera olika läkare som jag har frågat om råd drabbar kolera främst undernärda människor och normalt sett inte t.ex. personer från Västeuropa.

/TheElf
kan liga något i det för dom som darabbas är ofta fattig o så var det ofta i den rika värden förut magra o eldiga så du har en poäng theeif men var i från fick dom sin historga ? Doktorna i från.
Av Viator
30 jan. 2011 08:54
Jag har slutat med Dukoral sedan jag 2006 insåg att det enbart skyddar mot Kolera och inget annat. Det har dock marknadsförts på lite tveksamt sätt så jag hör fortfarande många prata om att det ger skydd mot olika typer av turistmage. Om man googlar lite kan man hitta många exempel på detta. Här är ett:
http://www.lif.se/cs/default.asp?id=18004&ptid=19178

För dig som inte orkar läsa allt kan jag nämna att tillverkaren fått betala 100 000 kr för att de försökt ge sken av att Dukoral skyddar mot annat än Kolera.

Det nämns även att då (2006) var siffran för antalet Svenskar som fått kolera 2 st på 7 år. Det har säkert ökat lite men jag tror tyvärr att mycket av försäljningen görs på att man gärna gör allt man kan för att slippa bli sjuk på semestern.
30 jan. 2011 21:53
Jag tog det ett par gånger men slutat med det eftersom jag aldrig varit magsjuk vart jag än varit. Med vettig hygien så klarar man sig långt.