Hur långt innan är det billigast att boka flyg?

Av Fylke74
1 sep. 2019 19:19 (redigerad)
Visningar: 352
Undrar kort och gott det som står i rubriken. Planerar att bege mig till Singapore/Malaysia december-januari.
1 sep. 2019 21:38
Hej, enligt våra erfarenheter så är det elva månader före, iallafall med långflygningar österut. Planerar du att åka över jul så är det nog rätt höga priser nu, runt 20/1 kan du nog hitta okej priser- kolla Finnair dom brukar va bra på Singapore.
Av M4sta86
2 sep. 2019 09:04
Min erfarenhet av flygbokning är att boka i september och där omkring. Har hittat mina bästa kap då, ska tilläggas att jag aldrig kikat biljetter 1 år innan.

Flygpriser österut brukar inte vara några jätteproblem. Hittade tex direktflyg KPH - Singapore i mars (då vi själva ska åt det hållet) för ca 5000:-

Som tidigare skribent nämner, runt jul brukar vara rövarpriser. Januari var direktflygen också dyra. Dubbla priset.
Finns med stopp i Warzawa i januari för 5200:-

8/1-22/1 5176:- direktflyg med Singapore Airlines... Samma datum 4799:- med stopp i Doha.
Av Fylke74
2 sep. 2019 11:20
Tack för dina tankar. Jobbar dock som lärare så måste åka samtidigt som ’alla andra’.
Av M4sta86
2 sep. 2019 11:32
Citerat från Fylke74:
Tack för dina tankar. Jobbar dock som lärare så måste åka samtidigt som ’alla andra’.
När är "som alla andra"?
Av Erik777
2 sep. 2019 11:56
Brukar köpa ca tre månader innan, ingen aning om det är bäst, men är då vi brukar bestämma oss. Betalade 6500 för Linköping-Kuala Lumpur t.o.r senast. Det går att få betydligt bättre priser om man åker från Arlanda och dessutom kan tänka sig långa väntetider. Vi hade kunnat kapa en tusenlapp till på flyget genom att ha 12 timmars transfer i Amsterdam på hemvägen, men tid är också pengar. Sen köper vi biljett till inrikesflyg i Malaysia separat, att inte köpa den av KLM sparar vi flera tusen på. Och bagaget går oftast ändå att checka in hela vägen om bolagen har avtal.

Tänk på att Singapore Airlines från Arlanda har ett stopp i Moskva där alla måste av planet och ta med sig allt handbaggage.
Av Fylke74
2 sep. 2019 12:45
När är "som alla andra"?
Ledig ca 20/12-6/1
Av Fylke74
2 sep. 2019 12:45
Tänk på att Singapore Airlines från Arlanda har ett stopp i Moskva där alla måste av planet och ta med sig allt handbaggage.
Tack, bor i Skåne så lär bli från kastrup.
2 sep. 2019 13:38
Brukar köpa biljetter direkt från flygbolagen och så snart de finns tillgängliga. Förra året köpte jag just efter midnatt och vid lunchtid var priset 500 kr högre.
Av Hawaii
2 sep. 2019 14:32
Finns definitivt inga "regler". Ibland kan det var billigast att köpa så fort biljetterna släpps (upp till 11 månader innan resan), men ofta kan det löna sig att vänta till c:a 3-5 månader innan avresa. Kan också variera mellan flygbolag och beroende på destination. Regeln som gäller - när man ser ett pris som är acceptabelt - slå till och boka resan.
2 sep. 2019 15:41
Citerat från Fylke74:
När är "som alla andra"?
Ledig ca 20/12-6/1
Hej igen, har själv åkt två ggr över jullovet, vi bokade typ i februari bägge ggr o fick hyfsade priser, höll ju lite koll på priserna under året o inte blev dom bättre utan snarare tvärtom. Är man bunden av skollov så är det ju svårt o va spontan...
Av 2katter
2 sep. 2019 18:24
Åker till Singapore i feburari, bokade mitt flyg i febuari dett året. fick ett direktflyg tur/retur med Singapore air/sas från Köpenhamn för 7000kr, fick boendet billigt då också, 200m från garden by the bay 9 dagar för 7000kr,
Av M4sta86
3 sep. 2019 08:22
Citerat från 2katter:
Åker till Singapore i feburari, bokade mitt flyg i febuari dett året. fick ett direktflyg tur/retur med Singapore air/sas från Köpenhamn för 7000kr, fick boendet billigt då också, 200m från garden by the bay 9 dagar för 7000kr,
I ditt fall verkar det egentligen kvitta. Finns flyg i februari för 7000:- direkt. Så i det här fallet verkar det inte vara någon större skillnad :)
Av Birgere
3 sep. 2019 11:25
Den som kunde svara på detta skulle snabbt bli biljonär.
Jack's flightclub hade hittat Balipriser på 425€ från CPH i veckan, vet inte om motsvarande priser fanns för SG/MY
3 sep. 2019 19:29
Som sagt. allt handlar om efterfrågan. Visst kan man få bra priser när resorna kommer ut, 11mån innan. Men nån gyllene regel har iaf jag inte hittat. Ofta så kommer mina resor på impuls, har aldrig bokat flera månader i förväg, oftast 3-4 veckor innan.
När det gäller priser, så handlar det alltid om efterfrågan, marknaden bestämmer. Så att finna det ultimata datumet för att finna bra pris till nån destination är omöjligt att säga.
Man känner ju själv sin egen plånbok, hur mycke kan jag spendera på resan resp boendet... Själv så ser jag på totalkostnaden. Betalar hellre mer för bra service på flyget och bor billigare...