Hur länge och kan jag förlänga våran vistelse?

20 feb. 2017 06:52
Visningar: 230
Hej!

Jag vet att det är mycket trådar om det här men alla säger så olika och jag får olika svar på Google tex!

Nu är det så att jag och min tjej ska resa till Thailand Phuket och jag har bokat boende privat lägenhet och även flygbiljetter 20mars åker vi och stannar till 21maj. Dock har vi inget visum, men har läst att man kan förlänga med 30 dagar i Thailand för 1,900 bath, så vi totalt kan stanna 60dagar? stämmer det eller vad är det som gäller? Gäller fortfarande att man kan åka över gräns för att få nya dagar etc? J

( bokade kanske lite för snabbt )

Hade varit extremt tacksam för svar!
Av Cattta
20 feb. 2017 07:34
Citerat från Arsicprivat:
Hej!

Jag vet att det är mycket trådar om det här men alla säger så olika och jag får olika svar på Google tex!

Nu är det så att jag och min tjej ska resa till Thailand Phuket och jag har bokat boende privat lägenhet och även flygbiljetter 20mars åker vi och stannar till 21maj. Dock har vi inget visum, men har läst att man kan förlänga med 30 dagar i Thailand för 1,900 bath, så vi totalt kan stanna 60dagar? stämmer det eller vad är det som gäller? Gäller fortfarande att man kan åka över gräns för att få nya dagar etc? J

( bokade kanske lite för snabbt )

Hade varit extremt tacksam för svar!
Hej
tänk på att den tiden räknas som 63 dagar, första o sista dagen räknas som heldagar, HJa sedan alltid ett par dagar tillgodo inräknat i dessa 60 dagar ifall flyget skulle ställas in el bli försenat, det är en rekommendation.
20 feb. 2017 07:56
Tack måste vi då boka om eller kan det bli problem? :o

Vet du någon om man kan köp sig extra dagar? Trodde det vart 60dagar jämnt....
20 feb. 2017 08:00
Eller går det att göra en overstay på det?
Av Sierra
20 feb. 2017 10:47
In- och utresedagar räknas in i de 30 du får när du anländer. Dessa dagar kan du som du skriver förlänga med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB.

Stannar du längre tid än de 30+30 dagarna får du betala overstay med 500 THB/dag när du lämnar landet (när du passerar immigration på flygplatsen).

Du kan åka över gränsen till annat land och får då 15 dagar när du återkommer (ev kvarvarande dagar på tidigare uppehållstillstånd förfaller då du lämnar Thailand).
20 feb. 2017 11:17
Citerat från Sierra:
tack så mycket för en konkret svar! Har läst många kommentarer här från dig och uppskattar att du finns i detta forum! :)

Det blir inge problem med våran bokade resa nu IOM att den vart nu visst 63 dagar pga okunskap från min sida? :) tänkte om dom kollar biljetten eller så i Thailand och ser att det blir en overstay eller så?
In- och utresedagar räknas in i de 30 du får när du anländer. Dessa dagar kan du som du skriver förlänga med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB.

Stannar du längre tid än de 30+30 dagarna får du betala overstay med 500 THB/dag när du lämnar landet (när du passerar immigration på flygplatsen).

Du kan åka över gränsen till annat land och får då 15 dagar när du återkommer (ev kvarvarande dagar på tidigare uppehållstillstånd förfaller då du lämnar Thailand).
20 feb. 2017 11:38
30 dagar om man anländer med flyg. Så varför inte planera in en resa efter ca halva tiden av er vistelse med billigt flyg till närliggande land och vara där ngn vecka och sedan återvända när ni har mindre än 30 dagar kvar till hemresa. Visserligen en onödig utgift om ni eventuellt redan bokat/betalt boende för hela tiden i Thailand. Flygbiljetter kan ni säkert finna billigare än de 1900 THB ni måste betala för förlängning plus avgift för overstay.
20 feb. 2017 12:53
Det skulle man också kunna göra! Dock är allt bokat och klart sen vill vi ha så mycket tid som möjligt i Thailand! Och 1900 bath är inte så mycket att diskutera om för 30 nya dagar :D

Men tack för tipset kanske blir nästa gång :)
Av Sierra
20 feb. 2017 16:44
Personalen vid incheckningen i Sverige kan haka upp sig på att biljetten visar att ni är för länge i Thailand och risken är att ni inte får checka in.

För att fixa detta är det bra att ha en biljett att visa upp som visar att ni lämnar landet inom 30 dagar...exvis en färjebiljett till Langkawi (Malaysia). Ni behöver naturligtvis inte utnyttja den. Den kan ni köpa online här (pris 124 MYR = ca 270 SEK): http://telaga-terminal.com/
20 feb. 2017 17:52
Citerat från Sierra:
Personalen vid incheckningen i Sverige kan haka upp sig på att biljetten visar att ni är för länge i Thailand och risken är att ni inte får checka in.

För att fixa detta är det bra att ha en biljett att visa upp som visar att ni lämnar landet inom 30 dagar...exvis en färjebiljett till Langkawi (Malaysia). Ni behöver naturligtvis inte utnyttja den. Den kan ni köpa online här (pris 124 MYR = ca 270 SEK): http://telaga-terminal.com/
Buss blir ett billigare alternativ. HatYai - Penang går att få för 40 MYR.

http://www.busonlineticket.com/