Hur är det i Brasilien under svensk sommar?

Av Camen
24 feb. 2011 14:03
Visningar: 3407
Hejsan!

Är det någon som varit i Brasilien då vi har sommar här i Sverige? Har förstått att det är lågsäsong, men hur låg är egentligen säsongen under juli månad? Är det stendött och sämre väder eller är det fortfarande livligt och varmt?
24 feb. 2011 14:58
Brasilien är ett väldigt stort land så det bryr sig helt på vart du är, om du är på delarna över ekvatorn så är det varmt men ganska regnigt tror jag. I Sao Paulo och Rio de Janero så är det runt 20 °C och det kan ju bli 25 °C+ vissa dagar!
Av Theelf
25 feb. 2011 08:37
Instämmer med föregående talare: Brasilien är enormt och det beror naturligtvis var du har tänkt dig att åka. Exakta medeltemperaturer får du titta i tabeller efter, men Rio är ungefär som svensk sommar under juli. São Paulo som ligger på 700-800 meters höjd kan bli kallt och rått under juli. Söder om SP är det ingen idé att åka om du är ute efter sol och bad. Uppe i Amazônia är det alltid varmt och inte mkt regn i juli. Däremot är vattenståndet högt i floderna eftersom det har öst ned under årets första månader. Regnperioden sträcker sig från c:a januari till aprilmaj. Livligt är det alltid oavsett turistsäsong.

/TheElf
Av Zappe50
8 mars 2011 00:49
Hej !

Jag har nu bott i Brasilien i 4,5 år och kan bara säga att även under den brasilianska vintern (maj-augusti) är det bättre än en bra svensk sommar ! Åtminstone när det gäller "Nordeste" , Rio Grande do Norte, Paraiba, Pernambuco. Det regnar lite mer än vanligt, men det är inte ihållande och dessutom är det tillräckligt varmt i havet för att bada. Mindre med turister (gudskelov!) och lugnare. Enligt mitt tycke, kanon, helt enkelt. Jag måste tyvärr besöka Sverige varje sommar, men hade jag inte mina döttrar där och andra vänner, så skulle jag stanna här !

Urmas
Av Camen
9 mars 2011 18:43
Man tackar, man tackar, för era tips!