Hur är det att turista i Ukraina?

5 jan. 2014 00:02
Visningar: 19732
När jag ser alla fina bilder som Nemetron84 lagt upp på Ukraina så undrar jag om jag fattat fel? Jag trodde det var en ett unket och fult land men när jag ser alla vackra bilder på alla fina byggnader och annat så ser det ju helt otroligt vackert ut i all fall där som Nemetron84 fotat!?
Är det någon som kan berätta lite om hur det ligger till där om man åker dit som turist?
Är det ett fattigt eller rikt land?
Billigt dyrt?
Ser ju onekligen rikt ut med fina bilar och superhäftiga och vackra byggnader.......
Mvh
Av Trea
5 jan. 2014 01:22
Vi har skrivit en del om att resa i Ukraina här: http://www.freedomtravel.se/2012/01/att-resa-i-ukraina/

Vi har varit i Odessa och Jalta på solsemester och i Kiev för shopping och storstadssemester. Jag vet inte hur läget är där just nu dock med alla oroligheter... Många ukrainare är fattiga vilket inte hindrar ett litet antal från att vara rika. Det mesta är billigt, men det finns också sånt som är dyrt. Mat, shopping, att resa omkring m.m. kan vara billigt. Hotell finns både dyra och billigare, men känns som lite överpriser i förhållande till standarden. Det vi framför allt gillar är att man får en lite exotisk upplevelse på nära håll, att det finns kul shopping och så är det lite skönt att det inte syns att man är turist. Och visst finns det fina byggnader. Vi har skrivit en guide om Kiev här på RG också.
5 jan. 2014 21:00
Hej, tack för att du följer mina bilder som jag postar. Kan säga så här, du är inte det enda svensk som har dåligt uppfattning om Ukraina, många tror att det är ett fattigt land,med få sevärdheter att se osv. men så är det inte alls. Saken är att Ukraina har mycket att bjuda upp för turisterna. Just vad det gäller Sverige ingen alls reklam görs om Ukraina för att man ska kunna locka turisterna och därför så många svenskar har fel bild om landet.

Det finns både fattigt och rikt, både billigt och dyrt, beror på vad man letar efter och vad man vill ha, precis så som i många andra länder, ex. Turkiet, Thailand med mera. Turistutvecklade städer räknas såna som huvudstaden Kiev, Lviv, Odessa, Karpaterna (framför allt Bukovel), Krim halvön och andra. Ukrainsk mat är god och har mycket att bjuda, oftast maten är billigt men det finns olika ställen där man kan spendera större summor om man vill. Så som turist du behöver inte oroa dig. Herregud, med all respekt för andra länder skulle jag personligen oroa mig mycket mer om jag skulle resa till Thailand eller Turkiet. Ukraina är inte någon "banan" land, det är en av största länder i Europa med fin folk, mat och kultur.
5 jan. 2014 23:25
Tack vad bra att få något skrivet om Ukraina, det jag också saknar är text till alla dina över 4000 bilder...:)
Sorry men det vore kul att få lite mer om dem, de är ju så fina allihopa. :)
Mvh
Av Lora
6 jan. 2014 06:42
Hej på Er,

passar på och tillskriver lite mer om Ukraina, landet med en rik och lång historia bl.a.

Det finns mycket som är fint i Ukraina om man vill uppleva det.
Det finns mycket som är ofint om man söker sig till det.

Trea och Nemetron84 har besvarat dina frågor, Canada2000...

Håller med Nemetron84 om att folket är fint. Ukrainarna är kända för att vara gästvänliga.
De är också kända för sin speciella humor. (Några av de allra bästa komikerna på den sovjetiska tiden var från Ukrainas humormecka Odessa.)

Krim - påminner lite om södra Spanien t.ex. när det kommer till landskapet, naturen och det medelhavsliknande klimatet. Turismen är den viktigaste näringen där.. Förutom Jalta finns det en del andra fina platser att besöka längst kusten – några av mina egna ”favoriter” - Massandra, Gurzuf, Alupka, Sevastopol bl.a. Ta gärna en titt: http://discover-ukraine.info/places/crimea/yalta/746.

Förutom alla ovannämnda ställen – Poltava med omnejd skulle jag vilja tipsa om.
Jag själv har en aha-upplevelse i minnet från Gogol’s hemtrakter.
Här finns det mer info om ”thing to do” bl.a. : http://www.poltavatravel.com

och på samma sida finns det lite info om ”Cost of living in Ukraine”:
http://www.poltavatravel.com/cost-to-go-out/ (en referenspunkt i frågan om fattigt/rikt/billigt/dyrt).

Ytterligare ett intressant ställe att besöka: den svenska byn i Ukraina: Zmievka = Gammalsvenskby.

Och vill man uppleva det ”genuina” Ukraina får man satsa på ett resmål i någon av de västra regionerna.

”Bra att veta” info finns också på: http://www.traveltoukraine.org/ samt: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kiev/Reseinformation/Reseinformation-Ukraina/
6 jan. 2014 07:39
Har bara varit i Kiev och i Chernobyl, men kan säga att det är oerhört trevligt där. Det enda som kan vara lite meckigt är språket eftersom engelska inte är allmän kunskap där men med lite leenden och rita och peka kommer man långt.

Mat kan vara allt ifrån skitbilligt till ganska dyrt (vi åt på TGIF och där kostade det närmare 500-600 SEK att äta, på hotellet var det samma) men på andra ställen kunde vi komma undan med 2-rätters med dryck för cirka 200 totalt.

Shopping i Kiev är lite speciellt. Antingen går man på de stora och dyra affärerna utmed "paradgatan" eller vad man ska säga eller så tar man sig ner under jorden mot metron där det ligger tusentals butiker i nedgångarna till metron. Det har sin charm med att gå runt där nere och kika och det man köper där är så mycket billigare.

Ukrainrarna själva (de som har råd) åker hellre till som de själva uttryckte det, östeuropa (dvs Polen och östra Tyskland, Tjeckien/Slovakien) för att "shoppa" eftersom deras inhemska klädindustri är under all kritik.

Vill man ta en fika kan man gå på http://www.coffeehouse.ru/ som är typ som Star Bucks. Kiev är en trevlig stad. Det finns massor att se. Jag är inte religiös av mig för fem öre men det var ändå en upplevelse att besöka många av de kyrkor som finns där. Är man kvinna får man ha på sig lite roliga hucklen och kjolar på vissa ställen men som turist brukar man kunna komma undan lite enklare. Men det är ändå artigt att täcka håret. :)
Sen finns det massor med museum. En sak man ska veta om den kommunistiska administrationen som styrt östeuropa under 80 års tid är att två saker har de varit väldigt duktiga med. Kultur och museer. Och monument. Vet inte hur många monument och statyer det finns i Kiev men det är många, men många är också väldigt intressanta.

Vill man så kan man ta sig en dagstur till Chernobyl och Pripyat också. Det är en extremt häftig upplevelse. Jag och min sambo var där i September och då var turistsäsongen över kan man säga. Det regnade dessutom den dagen vilket gjorde att stället verkligen kändes övergivet. Sen att det bara var vi och vår guide samt två fotografer och deras guide där (på en yta lika stor som Skövde) gjorde att det kändes ensligt.

http://www.ixploretheworld.com/?page_id=544

Lite bilder som ger en hint av hur det ser ut..
6 jan. 2014 12:03
Tack för era trevliga svar! ja att man fått en sån konstig bild av Ukraina....men vad ska man skylla på?
Att inte många åker dit eller?
Att ingen berättat något och visat så här mycket som nu?
Jag har aldrig träffat någon som varit i Ukraina.
Det ser onekligen väldigt vackert ut med så vackra byggnader och även skidorten ser fin ut. Det är så fint så man nästan undrar om det är konstgjort? :)
Mvh
Medlemmen har tagit bort svaret
7 jan. 2014 07:00
Citerat från Anteee:
Transport = skitbilligt
Boende = svindyrt

Så skulle jag vilja sammanfatta det :)

Pripyat/Tjernobyl och Kara Dag Nature reserve längst österut på Krimhalvön, på gränsen mot Ryssland är två höjdpunkter.

Gillade även det gamla fortet i Sudak och den hemliga ingången i berget i Balaklava, där inne tillverkades atomubåtarna under Sovjet-tiden utan vetande från omvärlden.

Dålig mat (Östeuropa är ju inte någon hit vad gäller mat), urusel klädstil, En så packad strand i Jalta att folk stod upp och solade (Märklig syn), och ohämmad porrsurfning bland lokalborna på internetcaféerna är fler saker jag har på minnet...
Med boende = svindyrt menar du att bo på hotell antar jag? Där vill jag nog hålla med dig, men skulle man bo "privat" så är det tydligen väldigt billigt enligt flera jag har pratat med. Det är billigt att leva där.

Urusel klädstil.. haha.. du menar att Adidas-uniformen som alla män i åldern 10-55 har inte är snygg?
Tjejerna tycker jag klär sig rätt okej, om än något "skimpy" kanske..

Maten är ju en historia i sig, mätt med våra mått mätt så är den väl inte kvalitémässigt det bästa jag varit med om men jag tycker ändå att det är ett intressant kök. Går väl att likställa med det brittiska köket dock. :S