Hotell och vilket område på Bali? Vilken årstid?

3 jan. 2015 18:47
Visningar: 6794
Har i 7år drömt om att åka till Bali. Funderar att åka i början på September i ca 11 dagar eller kanske början på Oktober, är det någon som har varit där då och vet hur vädret och så är.
Har fastnat lite för Hotel Santika Siligita Nusa Dua, eller Seminyak har inte varit på Bali tidigare så undrar lite vilket område som är bäst om man vill se mycket av Bali och fina stränder, prova på surfning.

Är tacksam för alla tips och idéer som ni har.
Gärna egen erfarenhet!
Av Em588
5 jan. 2015 16:12
Jag skulle säga att sep/ början av okt är en bra tid att åka dit, regnsäsongen börjar inte förrän typ slutet av november (men även då är det helt ok att vara där).
Lite olika ställen på Bali då... Nusa Dua åkte jag bara till över dagen men har för mig att det fanns en fin strand där. Vet inte om det händer så mkt där förutom strandliv dock (men kan ha fel). Avstånden på Bali är dock små så det är väldigt lätt att åka runt och göra olika utflykter.
I Seminyak händer det lite mer (mkt bra shopping tex!) men stranden är inte den finaste. Den är dock finare än i grannstaden Kuta (Kutas strand är ganska smutsig och med höga vågor). Kuta är partystället på ön, här är det alltid fest! Kuta är också bra om du är nybörjare och vill testa på att surfa. Är du mer erfaren surfare ska surfingen nere vid Uluwatu och Binging vara bra.. (Binging och Balangan har förresten fina stränder som är värda att besöka över dagen).
Ubud är mitt favoritställe på ön. Det är väldigt mysigt, känns mer som det "riktiga" Bali än andra ställen jag besökt och omgivningarna med risterasserna är helt underbara! Ubud ligger dock en bit från havet. Men kanske kan va värt att besöka åtminstonne någon dag..?
Jag rekomenderar dessutom starkt att åka över ett par dagar till Gili öarna! De ligger ca en timme med speed boat från Bali. Där kan du slappa på jättefina stränder och snorkla direkt från strandkanten. Det finns 3 öar där - Gili Trawangan är den lite mer utvecklade ön med mer nattliv medan Gili Air och Gili Meno är lugnare där man typ bara slappar.
Hoppas detta hjälper dig något. Fråga om det är något :)
//Emma
Av Stunes
29 jan. 2015 13:08
Bra årstid.

Om ni inte är ute efter hålligång utan en lugnare strand så förslår jag Sanur Beach tillsammans med l 'Santrian Beach Hotell' i södra delen av Sanur.
7 feb. 2015 13:10
Något som har lite tips på boenden, i Seminyak, Nusa Dua, Sanur, Kuta eller Ubud? :) Och vad man kan göra på de olika ställena.
Av Feedbi
8 feb. 2015 16:23
Vi åkte i augusti -14 till Bali på smekmånad. Vi bodde i Seminyak, Ubud och Nusa dua.
Ubud var min favorit. Bali är väldigt turismexploaterat. Det var lite mindre turism i Ubud och jättemysig by. God mat, yoga inspirerat ställe.I Ubud bodde vi på the yoga barn och där kunde man gå på flera klasser som fanns på hotellet allt från yoga, meditation, chi gong etc.
Nusa Dua är "lite lyxigare" med massa hotell överallt. Där bodde vi på Novotel Bali Benoa, ett större komplex, bra personal och god mat.
När vi bodde i Seminyak bodde vi på hotellet Horison Seminyak Bali. Bra hotell med god mat och nära till stranden, det tog inte många minuter. Prisvärt hotell.

När vi åkte runt på sightseeing så skjutsade vår chaufför oss till Labuan Sait Beach och där var det flera som surfade, ett trevligt ställe.

/Katarina

23 feb. 2015 22:14
Bra val, Bali är en av mina favoritöar!

Personligen är Nusa Dua den strand jag gillar minst eftersom den är väldigt tillrättalagd, även om det finns guldkorn som The Bale och The Mulia.

Som tidigare postare sagt så bör du röra på dig för att få ut det bästa av ön. Ubud är ett måste och vill man lyxa och ha det riktigt bra, då ska ni inte missa Damai i Lovina (på norra Bali). Damai är värt en tripp för sig: http://www.thinkingoftravel.com/damai-in-lovina-north-bali/
Av Elinru
7 mars 2015 17:59
Hej,

Bra val av resemål, Bali är ett av mina absoluta favoriter :)
Jag skulle också verkligen rekommendera dig att spendera några dagar på någon av Giliöarna. Det finns tre stycken. Personligen tycker jag bäst om Gili Air. Där får man lugn och ro på den finaste stranden! Jättebra både dykning & snorkling. Boende behöver du inte boka innan utan det finns gott om ställen på plats att välja emellan. Man kan åka till antingen Trawangan eller Meno över dagen också om man vill se en till ö. Trawangan är fullt av turister (mycket fest) och Meno är den minsta ön.

Några fler korta tips:
Ubud är ett måste om man ska till Bali (enligt mig).
Templet i Uluwatu är otroligt fint och roligt att ha sett också.
Padang Padang beach är värt ett besök (stranden från filmen "eat, pray, love").
Det är enkelt att hyra en bil+chaufför för en billig peng. Effektivt om man vill hinna se mycket :)
Tillbringa inte mycket tid i Kuta....

Jag skall åka tillbaka till Bali i juni och längtar redan!
Hoppas du får en trevlig resa :)